Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

עוד אחר צהריים ספרותי

מאת: יהונתן דיין

פרק קצר מתוך הספר "שיחות עם וולט ויטמן" (1895), שבו תיעד קרל סאדאקיצ'י הרטמן (1867–1944) צעיר אמריקני ממוצא יפני גרמני, את דבר היכרותו עם המשורר האמריקני הגדול וולט ויטמן (1819–1892).

סאדאקיצ'י: "בסופו של דבר נראה לי שסידני לנייר, על כל חולשותיו, הוא המשורר המודרני ביותר שלנו."

ויטמן: "אוי! אוי?"

סאדאקיצ'י: "בכל מקרה, גם אם הוא לא יותר מאשר חלילן, הוא חזק יותר מדמפסטר שרמן, בליס כרמן או פול הייני."

ויטמן: "מי?! פול הייני? אני לא ממש מכיר אותו; חתיכת משורר, נדמה לי; כתיבה מעודנת וכו', אבל שום דבר מהמם."

סאדאקיצ'י: "מוזר שאמריקה הצליחה להצמיח גאון כמו פו."

ויטמן (שווה נפש): "פו נטה לצדם העגום של החיים."

סאדאקיצ'י: "אני מניח שגם את הות'ורן אתה לא אוהב במיוחד?"

ויטמן: "אין לי משהו מיוחד לומר על הות'ורן. ההמונים אוהבים אותו. קראתי את הרומנים שלו. הם לא מרשימים בעיני. היצירות שלו נרפות, נוגות, קודרות. הוא אוהב לעסוק בפשעים ובייסורי הלב האנושי, והוא מנתח אותם יתר על המידה. הספרות שלנו עוד תגיע! העיתונים מצביעים על זה, עלובים ככל שיהיו, עלובים ונהדרים ככל שיהיו."

סאדאקיצ'י: "אתה חושב שאזלת היד הספרותית בימינו היא תולדה של רוח תקופתנו?"

ויטמן: "תקופתנו? עוד לא לגמרי התיישבנו בארצנו, אבל נראה לי שמישהו מעוניין בתוהו ובוהו של תקופתנו."

גברת דייויס (מהדלת): "ארוחת הצהריים מוכנה."

ויטמן: "בוא, מר סאדאקיצ'י, נכרסם משהו."

שוב ישבנו יחד לשולחן המטבח והצגנו את תאבוננו החזק והבריא. באשר לי, מצאתי בויטמן זללן שווה לי למפרע.

ויטמן (תוך כדי אכילה): "כמו החיבה המיוחדת ששמורה אצלנו לתבשילים של אימא  – הם טעימים יותר מכל מה שנכניס לפה בהמשך החיים – הספרים האהובים עלי הם אלה שקראתי בנעוריי. כל מי שקורא רומנים לא לשם בידור בלבד חייב להעריץ את וולטר סקוט. היה לו רוחב יריעה שייקספירי. הוא לא חקר וניתח את מושאי כתיבתו."

סאדאקיצ'י: "איזה ספר שלו הכי אהבת?"

ויטמן: "'בלב מידֽלוֺתיאן', קראתי אותו פעם אחר פעם."

רציתי לדעת מה דעתו על ויקטור הוגו, והרחבתי דברים על תיאוריו המופלאים את קרב ווטרלו, אבל לויטמן לא היתה אף מילה טובה עבורו.

ויטמן: "אני לא ממש אוהב אותו."

סאדאקיצ'י: "מה אתה חושב על ביירון?"

ויטמן: "העליות והירידות בקריירה שלו ובחייו עשו את ביירון מריר – במיוחד הירידות. ביצירות שלו שולטת נועזות נואשת. אבל אני אוהב דברים חופשיים יותר – הומרוס, שייקספיר, וולטר סקוט, אמרסון."

כשחזרנו לסלון חידשנו את דיוננו הספרותי. אלה אחדות מהערותיו:

"הספרות של איפוליט טן היא תוצר של תקופתנו."

"את רוסו מעולם לא קראתי, מוולטר ציטוט פה ושם."

"הספרות הסינית מרהיבה, לדעתי."

הוא עטף את כתפיו ברדיד רחב, רקום עיטורים מהמזרח הרחוק, כדי להתגונן, כנראה, מפני רוח פרצים, וזה, יחד עם זקנו הלבן, שירד פלגים־פלגים על אפודתו האדמדמה, שיווה לו מראה של אחת מאותן דמויות תנכיות שרובנס ותלמידיו נהגו לצייר.

סאדאקיצ'י (קם ללכת): "אוכל לנשק אותך?"

ויטמן: "הו, אתה נורא נחמד."

הושטתי את שפתיי אל מצחו. "תודה, תודה!" פלט ויטמן. העליתי לו מנחה רכה, שאצרה את להט הנעורים, השאפתנות, והשקיקה שהציפו את נפשי, סמוק מבושה מעושה; חשתי שעלי לבטא בפני האיש הזה את רגש האהבה שחשתי כלפי יצירתו, שנצרתי בלבי עם יצירותיהם של אנשי מעלה.

 

 

 

 

 

עוד במעלה...

נוף עברוסי

לקראת שירה מז׳ורית

במקום בו עמדת נשאר רק אוויר

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

בין רומן ליומן

מפלי מים שקפאו

עוד סיפור אחד

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

כאוס ירוק: "הגרסה המודרנית לגיהינום היא היעדר תכלית"

הסימנים הכחולים של השפה

"ואיך נעבור, ללא הגשר?"

Yes, I Do

"אני זה הברזל. ברזל לא יכול להכות את עצמו"

חד אבל לא משמעי

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

נשיקות על המצח

על הראייה

דבר המערכת – מעלה 2

בְּבַקָּשָׁה, שֶׁאֶהְיֶה הַכְּלַבְלָבָה שֶׁלֹּא רְצִיתֶם לָקַחַת

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

מהו המקום שלך

שה האלוהים

וריאציות אנקוויסט

שיעור בהגנה עצמית

וזרח השמש

מועכת את גבולות הדאחקה

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

אמנות אחת

גילוי דעת

אומרים לנו שיש סקס אחר

גלות מזהרת

תיאטרון הבובות של הנפש

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

על הכמיהה היסודית ביותר: גאולה

מי שמביט בי מאחור

הסיפור שלא נגמר

קלוז־אפ עצבני

והלבן היום לבן מאוד קצת אדום

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

נקב־הצצה

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

לאן ללכת מכאן

אסתטיקה של הפצע

טלטול הפעמון

"הענקתי לך את עצמותי / כדי לפסל מהן פסליך"

דבר המערכת – מעלה 3

אלו שרואים, אלו שרואים כאשר מראים להם ואלו שאינם רואים

ילד עם אבא

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

עוד אחר צהריים ספרותי

הדרים, שחרורים וקרב בולבולים

קנה־נשימה

תריסים קדושים – היומיומי הוא הנשגב

מעבר לסטיגמה

צעד בן אלפי־מילין

פינוק בשירה הישראלית

א. א. מילן / מסמכים סודיים

הטיפולוגיה של הספרות העברית

בַּפְּסָגוֹת הֵיטַבְתִּי לִשְׁכֹּחַ יוֹרְדֵי גַּיְא וּמִדְבָּר

אפשרות של X

לא הספר שאנחנו צריכים, הספר שמגיע לנו

איך לספר סיפור

דבר המערכת – מעלה 7

כותב המערבונים העברי הראשון

אסתטיקה של פצע

דבר המערכת – מעלה 11

כשהפחד למות הוא הפחד לחיות

בטן ופצע בברך

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

אומנות או נמות

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

להגנת הסוגה הבזויה

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

מות החתול ותחיית האנושיות

השלג נתלה על קולב העצים

להוציא חלום לאור

״עשית אקזיט, לך זקוף״

הספר הלא פשוט

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

בקצה השיר ישן איש

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

דבר מערכת – מעלה 13

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

צָפוּן בָּרֵךְ | חובה להשוות

גשם על הקבר

"עוֹד הַכֹּל יִסְתַּיֵּם / בְּכִי טוֹב / בְּכִי טוֹב / בְּכִי / בְּכִי / בְּכִי רַע"

צָפוּן בָּרֵךְ | נהר השירה

דבר המערכת – מעלה 8

וירדו? וירדו אמיתי?

עגלת תינוק ריקה סובבת עיר

דלות ושירה

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

מתחת לשמיים של שומקום

כיצד להפסיק לפחד ממוות, להתחיל להתאבל על המתים ולאהוב את החיים

מן הקול אל ההד

איך תודעה נולדת מחדש