Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

איך לספר סיפור

הסיפור ההומוריסטי כפיתוח אמריקני — ההבדלים בינו לבין הסיפור הקומי והשנון

מאת: יהונתן דיין

את הסיפור ההומוריסטי אפשר לטוות לאורך רב, וכן ניתן לתעות במסלוליו כה וכה, כל כמה שרוצים, מבלי להגיע למקום מוגדר; כל אחד יכול לעשות את זה. אומנות מסירת הסיפור ההומוריסטי – ועליכם להבין, כוונתי היא לסיפור שבעל פה ולא בדפוס – הומצאה באמריקה, ונשארה בביתה.

מאנגלית: יהונתן  דיין

איני טוען שביכולתי לספר סיפור כפי שראוי לספרו. אני רק אומר שידוע לי איך ראוי לספר סיפור, מאשר שביליתי שנים ארוכות, מדי יום ביומו, בחברתם של מספרי סיפורים מומחים לעילא.

יש כל מיני סוגים של סיפורים, אבל רק אחד קשה באמת – הסיפור ההומוריסטי. אקדיש את עיקר דברי לסוג זה. הסיפור ההומוריסטי הוא אמריקני, הסיפור הקומי אנגלי, והסיפור השנון צרפתי. הסיפור ההומוריסטי תלוי במבע המספר כדי לפעול את פעולתו; הסיפור הקומי והשנון בנושא הסיפור.

את הסיפור ההומוריסטי אפשר לטוות לאורך רב, וכן ניתן לתעות במסלוליו כה וכה, כל כמה שרוצים, מבלי להגיע למקום מוגדר; כל אחד יכול לעשות את זה. אומנות מסירת הסיפור ההומוריסטי – ועליכם להבין, כוונתי היא לסיפור שבעל פה ולא בדפוס – הומצאה באמריקה, ונשארה בביתה.

הסיפור ההומוריסטי מסופר בכובד ראש; המספר עושה כמיטב יכולתו להסתיר כל חשד קלוש לעובדה שהוא עצמו מודע ולו במעורפל לכך שקיים שמץ צחוק בסיפורו; ואילו מספר הסיפור הקומי מודיע מראש שמדובר באחד הדברים המצחיקים ששמע אי פעם, או אז הוא יפנה לספר את הדבר, מדושן עונג, ויהיה הראשון לצחוק בתום סיפורו. ואם יזכה להצלחה הרי ישמח מאוד ולעונג רב יהיה לו לחזור על “הפואנטה״ של הסיפור, תוך שמבטו הקודח חג על פני מאזיניו, אחת אחת, מקושש תשואות, וחוזר חלילה. מחזה עלוב למראה.

מובן שלעיתים קרובות הסיפור ההומוריסטי המתגלגל ומתפרק עשוי להסתיים בפואנטה, עוקץ, היפוך או איך שתרצו לכנות זאת. ומכיוון שכך על המאזין להיות קשוב, כי במקרים רבים המספר יסיט את תשומת הלב מהפואנטה כשיציין אותה כבדרך אגב, כאילו שומט דבר־מה בשוויון נפש שתוכנן בקפידה, ומתוך העמדת פנים שאינו מודע לכך שזאת היא הפואנטה.

ארטמוס וארד השתמש בתחבולה הזאת הרבה מאוד; ובתום העיכוב הקל שנדרש למאזיניו כדי לקלוט את הבדיחה, נהג לשאת אליהם עיניים תמימות ומופתעות, תוהות כביכול על הסיבה להתעוררות צחוקם. דן שטצ׳ל עשה את זה עוד לפניו, ניי, ריילי ואחרים עושים את זה היום[i].

לעומתם, מספר הסיפור הקומי אינו מבליע את הפואנטה, אלא צווח אותה באוזניך – בכל פעם שהוא חוזר עליה. וכשהוא מפרסם אותה בדפוס, באנגליה, צרפת, גרמניה ואיטליה, הוא מסמן אותה באותיות נטויות, מצליף בסופה שורת סימני קריאה, ולפעמים אף מבאר אותה במאמר מוסגר. כל זה מדכא מאוד, ועשוי להוביל אדם למשוך את ידו מהלצות ולפנות לניהול אורח חיים בריא יותר.

(1897)

[i] [i] ארטמוס וארד הוא שם העט של צ'ארלס פאראר בראון, סופר הומוריסטי אמריקני פופולרי שהשפיע רבות על טוויין; דן שטצ'ל היה בדרן אמריקני מוקדם שהופיע על במות סאן פרנסיסקו, ולפי המסופר עליו היה כנראה אחד מאמני הסטנד-אפ הראשונים אי פעם. זה אפוא הסגנון שטוויין מנסה לאפיין כיצירת הומור אמריקנית מקורית; אדגר וילסון "ביל" ניי היה פובליציסט וכותב הומוריסטי אמריקני, שעל ההומור האמריקני כתב כך: "זה הומור שמתגבש מרעב וצער ודמעות. ואין למצוא אותו בשום מקום מלבד אמריקה. הוא אינו בא בחשבון באנגליה, כי האנגלי אינו יכול לצחוק על עצמו. הוא אינו יכול לצחוק על חבית קמח ריקה. אבל אנחנו יכולים: במיוחד אם נוכל להמיר את הבדיחה בחבית קמח מלאה. לעולם לא נהיה אומה של סנובים כל עוד נוכל לצחוק על עצמנו."; ג'ימס ויטקומב ריילי היה שותפו לכתיבה של ניי, ומשורר וסופר פורה בזכות עצמו. שירו הנודע ביותר הוא "אנני היתומה הקטנה", שהיה המקור לדמות הקומיקס, הקולנוע והמחזמר בשם זה. (י.ד.)

עוד במעלה...

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

הסימנים הכחולים של השפה

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

הצד החשוך של החיים

תריסים קדושים – היומיומי הוא הנשגב

בין as if ל־hollow center

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

"ואיך נעבור, ללא הגשר?"

קונספטואליות וגותיקה

דבר המערכת – מעלה 2

אגרוף מונף כלפי מטה

נו, תכתבי – עידוד קצר להאטת הכתיבה

בשבח הארוס

צָפוּן בָּרֵךְ | נהר השירה

שדים באים בעקבות העוני

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

גילוי דעת

דבר המערכת – מעלה 11

קרקעיתה השקופה של הנפש

מורה נבוכים: שירה וקרינג' למהפכת החובבים בשירה העכשווית

עולם חדש מופלא

Yes, I Do

הסיפור שלא נגמר

והלבן היום לבן מאוד קצת אדום

במקום בו עמדת נשאר רק אוויר

עגלת תינוק ריקה סובבת עיר

תיאטרון הבובות של הנפש

שהכל נברא בלשון

רומן עתידני מופרע במיוחד

עוד סיפור אחד

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

הדרים, שחרורים וקרב בולבולים

הטיפולוגיה של הספרות העברית

דבר המערכת – מעלה 12

כזב ובדיון

להוציא חלום לאור

לשון נופל על לשון

בין רומן ליומן

חשיפה לצפון

תועלת לנפש אומללה ודחויה

להגנת הסוגה הבזויה

סוד השעמום הוא לומר הכל

מכתב מן העורף

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

מלכת הדרמה – כיצד לקבל ביקורת שלילית

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

קנה־נשימה

פס האטה

על הראייה

לחייך כמו אמריקאית

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

השבר מתוך האיחוי – השיבה לפנגיאה

דבר המערכת – מעלה 5

על היפה והנכון

דילטנטיות שלא בעיתה

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

וזרח השמש

מזרח תיכון חדש?

בטן ופצע בברך

דבר המערכת – מעלה 3

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

בְּבַקָּשָׁה, שֶׁאֶהְיֶה הַכְּלַבְלָבָה שֶׁלֹּא רְצִיתֶם לָקַחַת

דבר המערכת – מעלה 6

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

0.6 אדם

א. א. מילן / מסמכים סודיים

"אם העולם הזה נראה לכם רע, אתם צריכים לראות חלק מהאחרים"

"הענקתי לך את עצמותי / כדי לפסל מהן פסליך"

כיצד להפסיק לפחד ממוות, להתחיל להתאבל על המתים ולאהוב את החיים

"עוֹד הַכֹּל יִסְתַּיֵּם / בְּכִי טוֹב / בְּכִי טוֹב / בְּכִי / בְּכִי / בְּכִי רַע"

דברי פרידה

איך תודעה נולדת מחדש

הספר הלא פשוט

השלג נתלה על קולב העצים

נגד הזרם: המהלך הקווירי של ז'וריס־קרל הויסמנס

גם זו קריאה באודיסאה

הזהו אדם?

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

דבר מערכת – מעלה 13

עוד אחר צהריים ספרותי

כשהפחד למות הוא הפחד לחיות

"אני זה הברזל. ברזל לא יכול להכות את עצמו"

אנושיותי אינה שייכת לכם

שיעור בהגנה עצמית

התרסקות או הארה

לראות את הדברים באינסופיותם

צָפוּן בָּרֵךְ | חובה להשוות

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

חיים שראוי לספרם

אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות

טלטול הפעמון

כי צריך לשטוף הכל

כולנו יצאנו משולי האדרת של גוגול

כך החל סבא לכתוב

המלצת שבוע הספר – אמיר אשל