Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

אדה לימון | הנחיות למניעת ייאוש | מאנגלית: מרב פיטון | קשב לשירה, 2023 | 80 עמודים

מאת: יוני דוד

קשה לדמיין מצב שבו תרשה לעצמה הדוברת להפעיל כוח ממשי באופן שעשוי לשנות את מאזן הכוחות החברתי ולהעניק לה מקום שווה בתוכו.

 

המבחר החדש בעברית משירי אדה לימון, בתרגומה של מרב פיטון, נע על התפר שבין ספר עזרה עצמית לבין ספר ביקורתי־פוליטי. במובן זה הוא מאפשר הצצה למורכבותם של יחסי הכוחות, המעמד והמוצא בהקשר האמריקאי הנוכחי. לימון היא משוררת אמריקאית בולטת ומפורסמת, שמשנת 2022 מכהנת בתפקיד "שרת השירה" (Poet Laureate) של ארצות הברית. ברבים משיריה, לימון מדגישה את זהותה כאישה וכמקסיקנית ומייצרת אנלוגיות בין בעלי חיים, צמחים ואנשים באמריקה לבין דמותה של הדוברת השירית. נוסף על כך, האנלוגיות מכפילות את עצמן. השאיפה היא להעמידן לא רק במקביל לחוויית הדוברת, אלא גם במקביל לחוויית הקורא, שהן מציעות לו "הנחייה" למול קיום שעלול להיות מייאש, כפי שרומזת כותרתו של הספר, הנחיות למניעת ייאוש. השימוש של לימון בלשון פיגורטיבית מצליח לייצר תמונות מסקרנות בחלק מהשירים. אך במרביתם, ה"הנחיות" של לימון נופלות לקלישאתיות, תוך כדי תנועה לעבר מוסר השכל צפוי מראש ופשטני.

כך למשל עולה מן השיר "חפצים קדושים". בתחילת השיר, גבר זר בתחנת דלק מטריד את הדוברת בהערה על גופה והיא מתעלמת. זמן קצר אחר כך היא רואה גבר אחר מוביל נגרר שכתוב עליו "חֲפָצִים קְדוֹשִׁים" ומדמיינת שהוא מלא בפסלים של בתולות מגְּוָאדָאלוּפֶּה ה"מֻחְבָּאוֹת יַחַד בַּפִּנָּה הַחֲשׁוּכָה"  (עמ' 43). בדרך זו, שמזכירה את תסביך ה"מדונה־זונה" הפרוידיאני, לימון מתארת את הדיכוטומיה של המבט הגברי על האישה: לעומת האפשרות לתפוס אותה כאובייקט מיני קיימת כביכול רק האפשרות לראות בה קדושה שצריך לשמור על צניעותה. בתגובה, לימון חותמת את השיר בתקווה שהנשים יוכלו "לִחְיוֹת בָּאוֹר". כלומר, להיתפס לא כאובייקט אלא באנושיותן החיה, לא כדבר מה מוצנע שנדחק לפינה, אלא כמי שחופשיות להתקיים בגלוי ובפומבי. אך האם הבחירה בבתולה מגוואדלופה כייצוג מקסיקני של מריה מצליחה לשבור את הסימבוליזם הנדוש של האישה כבתולה? אני סבור שלא. תיאור זה של מצב האישה תחת המבט הגברי מוכר לעייפה. על אף שנהוג לומר שהשלב הראשון בפתרון בעיה הוא ההכרה בקיומה, זהו רק השלב הראשון, והחזרה עליו מצביעה על חוסר ההצלחה בהתקדמות לעבר פתרון.

לכן, ראוי לבחון מהי הדרך שלימון מציעה להתמודדות מול מכשולים חברתיים מסוג זה, המגבילים את חירותם של נשים ומיעוטים. בשיר בשם "הפומה", מתארת הדוברת סרטון של פומה המזנקת מעל גדר בגובה שני מטרים וגורמת לזה להיראות "קַל כָּל כָּךְ" (עמ' 45). מוצא חן בעיניה הרעיון שאפשר להיפטר מגבולות מעשה ידי אדם בכזו קלות מבלי לתפוס אותם כמגבילים כלל. בשיר אחר, בשם "המנון לאומי חדש" (עמ' 48), כותבת לימון כך: "בְּכָל שִׁיר שֶׁל הַמְּדִינָה הַזֹּאת / יֶשְׁנוֹ בַּיִת שְׁלִישִׁי בִּלְתִּי מוּשָׁר, דָּבָר אַלִּים / שֶׁמִּתְפַּתֵּל תַּחְתֵּינוּ כְּשֶׁאֲנַחְנוּ מְזַמְּרִים בְּעִוָּרוֹן". בתגובה לאלימות המודחקת במילות ההמנון היא מתארת אפשרות לאחסן את הדגל, "עַד שֶׁהַשִּׁיר בַּפֶּה יִהְיֶה […] הַשִּׁיר שֶׁאוֹמֵר עַצְמוֹתַי / הֵן עַצְמוֹתֶיךָ וְעַצְמוֹתֶיךָ הֵן עַצְמוֹתַי". אם כן, תקוותה של לימון היא שטשטוש הגבול החברתי המפריד, התעלמות ממנו או ביטולו, יובילו לעתיד טוב יותר, שבו יהיה אפשר להתאחד שוב תחת דגל או סיפור משותפים, ולא יתאפשר עוד זיהוי של האחר על בסיס נפרדותו. אך האם התעלמות מהגבול אכן מפוגגת את קיומו? או שהיא רק מקבעת אותו ומשמרת את קיומו המגביל? מה באשר למי שאינו יכול "לקפוץ מעל הגדר"?

נדמה שלימון חוששת מהדגשת זהותו הייחודית של האחר, משום שלתפיסתה היא עלולה להוביל לשימוש ציני בפוליטיקת זהויות. כך לדוגמה בשיר "על פי החוזה, על השיחה להיות דו־לשונית", מורים המעסיקים החדשים לדוברת: "אַל תִּקְרְאִי אֶת הַהוּא שֶׁבּוֹ / אַתְּ בְּדִיּוּק כָּמוֹנוּ […] סַפְּרִי לָנוּ אֶת זֶה / שֶׁבּוֹ אָבִיךְ גּוֹנֵב צַלָּחוֹת מִגַּלְגַּלֵּי רֶכֶב" (עמ' 50). כלי מרכזי שלימון משתמשת בו בשירתה הוא פסיחות, אולם בשיר זה התרגום אינו מצליח להעביר את החיתוך החד שנוצר בין "את" ו"אנחנו": ״"Don't read the one where you / are just like us. חיתוך זה מציג את הסכנה שבהדגשת הזהות הייחודית של האחר – הפרדה שכרוכה בשימורן של דעות קדומות על אודותיו ותופסות אותו כבעל מעמד נמוך יותר. על כל פנים, לימון עצמה בוחרת להתייחס שוב ושוב לזהותה המקסיקנית, כאשר זיהוי זה משרת אותה בשדה האמנות ומעניק לה כוח בתור "דוברת" של קבוצת מיעוט. בכך היא סותרת את העמדה המוצגת כאן, ואינה מצליחה להציע דרך פעולה עקבית למען שינוי חברתי.

מתקבל הרושם שבשיח הפוליטי האמריקאי שבו משתתפת לימון, חשוב יותר להצטדק ולהתנער מאשמה. ייתכן שהסיבה לכך היא מנגנוני ריסון חברתיים עוצמתיים, המציגים כל צורה של הפעלת כוח כדבר שלילי. בשיר "האישה הקניבלית" לדוגמה, נזכרת הדוברת בסיפור שסיפר לה אביה על אישה עצומה, גדולה יותר מהר, ש"אָכְלָה בְּשַׂר אָדָם וְהֵטִילָה מוֹרָא עַל הָאֲנָשִׁים" (עמ' 46). הדוברת אומרת תחילה: "אָהַבְתִּי אֶת הַסִּפּוּר". ההרסנות של דמות האישה הזו אינה יודעת גבול עד שאנשים תופסים אותה בתוך "בּוֹר כֹּה עָמֹק שֶׁמִּתּוֹכוֹ לֹא תּוּכַל לְטַפֵּס" ושורפים אותה, אבל הדוברת אומרת: "אָהַבְתִּי גַּם אֶת הַחֵלֶק הַזֶּה […] כְּאִלּוּ מַשֶּׁהוּ הִפְגִּישׁ לְבַסּוֹף אֶת הַתְּשׁוּקָה שֶׁלָּהּ עִם תְּשׁוּקָה". בניגוד לכך, היא אינה אוהבת את סוף הסיפור: "כָּל פְּתִית אֵפֶר שֶׁהִתְעוֹפֵף בִּשְׁמֵי הַלַּיְלָה הָפַךְ לְיַתּוּשׁ […] הִיא עוֹדֶנָּה סְבִיבֵנוּ בַּחֲשֵׁכָה, מְשֻׁכְפֶּלֶת". יתרה מזו, היא חוששת שאביה סיפר לה את הסיפור הזה בגלל כעסה ש"מַמְשִׁיךְ וּמַמְשִׁיךְ / לֶאֱכֹל בְּכָל פֶּה אֶת מִי שֶׁאֲנִי אוֹהֶבֶת".

ברבים משיריה, לימון חוזרת לאירוע מחייה ומתארת אותו בדרך שניתנת לפירוש אלגורי. זאת, כאשר האירוע עצמו מתואר בדרך כלל במילים פשוטות (שתורגמו בהעלאת משלב מסוימת). כלומר, במוקד הפואטיקה של לימון עומדת פחות תשומת הלב לשפה עצמה, ויותר השאיפה להעברת מסר באמצעות הקבלה. כאן, כפי שהיא מזהה, יש דמיון בין הכוח המופעל על הפראיות הארכאית של האישה הקניבלית כדי לרסנה ובין הכוח שלה עצמה. אך אי אפשר להיפטר מן הכעס או מכל מה שיוצר הרס וחורבן באמצעות הפעלת כוח דומה כנגדו. תגובה כזו מובילה רק להנצחתו או הדחקתו לחשכה, פיזורו בתקווה שכך הוא יעלם – בעוד שהוא מוסיף "לעקוץ כיתוש". ברור שכוחו של היתוש זניח ביחס לכוחה המיתי של האישה הקניבלית, אולם אפילו תזכורת זו מספיקה כדי לעורר בדוברת חשש שתפגע ב"מִי שֶׁאֲנִי אוֹהֶבֶת". קל וחומר שתחוש אשמה ביחס לפנטזיה על עוצמה נשית גלויה ובלתי מרוסנת. אם כך, קשה לדמיין מצב שבו תרשה לעצמה הדוברת להפעיל כוח ממשי באופן שעשוי לשנות את מאזן הכוחות החברתי ולהעניק לה מקום שווה בתוכו.

שיר יוצא דופן בהקשר זה הוא השיר "שליטה". הדוברת בשיר נפגשת בבר בטקסס עם חבר "שֶׁכְּבָר לֹא / שׁוֹתֶה", ומשוחחת איתו. היא נהנית מהשיחה, עד שהוא מזכיר "שֶׁהַנֵּס הָאֲמִתִּי, יוֹתֵר מִנִּשּׂוּאִין […] הוּא יְצִירַת יֶלֶד"  (עמ' 34), ומתעקש להראות לה תמונה של הבן שלו ולספר לה כמה שהוא מדהים. הדוברת קופאת בכיסאה ומתקשה להסביר לו שדבריו מכאיבים לה: "אֵינִי אוֹמֶרֶת / שֶׁנִּסִּינוּ זְמַן רַב". במקום זה, היא מזמינה משקה "כִּי אֲנִי יְכוֹלָה. (וְאוּלַי כִּי הוּא לֹא) […] אֲנִי רוֹצָה שֶׁיָּשִׂים לֵב לְמַה שֶׁאָמַר, אֵיךְ אִשָּׁה עֲלוּלָה לְהִתְיַסֵּר, / לָחוּשׁ רֵיקָנוּת". אפשר לטעון כי יש כאן מעשה נקמני, אך הכותרת "שליטה" רומזת למשהו אחר. מוקד המתח שבין השניים קשור ביכולת לחוש שליטה, ובתחום שבו לכל אחד מהם אין שליטה. פעולתה של הדוברת מזכירה עד כמה שרירותית היכולת לקחת חלק בחיים חברתיים נורמטיביים, וכי המגבלות שיש לכל אחד אינן מונעות בהכרח צורות אחרות של עונג וכוח שאולי אינן אפשריות עבור אחרים. זוהי הצעה לביטוי חיובי של כוח, כזה שמודע בו בזמן לקיומו ולמגבלותיו, מבלי להתעלם מקיומם של אחרים, אך גם מבלי להגביל את החופש שלו עצמו בשל מגבלותיו של האחר, בגלל החשש לפגוע בו.

באנגלית, כותרת השיר שנתן את שמו לספר היא: "Instructions on Not Giving Up", כותרת המעוררת ציפייה לניסוח שיטה למאבק ממשי ופעיל. לעומתה, הכותרת העברית הנחיות למניעת ייאוש מעבירה את מוקד המאבק לתחום הפסיכולוגי, לניגוד שבין ייאוש ותקווה. מסקרן לחשוב איך הייתה נראית שירתה של לימון אילו היא הייתה מצליחה לחרוג יותר מכוח הריסון החברתי ולנסח פואטיקה חדשה שאינה מתביישת לעבור מפנטזיה על כוח נשי ליצירה ולביטוי שלו. אך השירים בספר אינם מצליחים בכך לדעתי. ההשוואה לעולם הטבע (כמו בשיר על הפומה שתיארתי לעיל, ובשירים אחרים שמופיעים בהם סוסה, כלבה, נשר, עצים ועוד) מציירת כוח ממשי בתור דבר מה "טבעי" ומולד. לפיכך המחשבה על עולם חלופי ושוויוני יותר נותרת בגדר דמיון בלבד עבור מי שלא זכה בכוח מלידה. כך, במקום למנוע ייאוש, הספר בעיקר מתאר את הסיבות לו. למי שמבקש אלטרנטיבה למצב זה, הייתי מציע לחפש במקום אחר.

עוד במעלה...

"אם העולם הזה נראה לכם רע, אתם צריכים לראות חלק מהאחרים"

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

צפון ברך | בפונט אהרוני

וירדו? וירדו אמיתי?

אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות

צָפוּן בָּרֵךְ | שער של ספר שמתחפש לטור בעיתון

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

התרסקות או הארה

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

איך תודעה נולדת מחדש

המלצת שבוע הספר – שי פורסטנברג

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

בין as if ל־hollow center

דבר המערכת – מעלה 5

קונספטואליות וגותיקה

המסע אל השינה

מכתב מן העורף

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

דבר המערכת – מעלה 4

גלות מזהרת

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

על הראייה

לתפוס את הולדן

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

מים אחרים באותם הנהרות

תועלת לנפש אומללה ודחויה

סוד השעמום הוא לומר הכל

דבר המערכת – מעלה 9

מה שוות המילים אם אי אפשר לשלוט בהן?

צָפוּן בָּרֵךְ | השירה כצֵיד החד־פעמי

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

עוד אחר צהריים ספרותי

אפשרות של X

ענפים סביב האין

בְּבַקָּשָׁה, שֶׁאֶהְיֶה הַכְּלַבְלָבָה שֶׁלֹּא רְצִיתֶם לָקַחַת

לחייך כמו אמריקאית

הטיפולוגיה של הספרות העברית

אסתטיקה של הפצע

בין רומן ליומן

הדרים, שחרורים וקרב בולבולים

להוציא חלום לאור

תמציות רישום

מהו המקום שלך

עולם חדש מופלא

גשם על הקבר

חיה פוליטית, מזדהה עם מיעוטים

להגנת הסוגה הבזויה

למה לאה?

מזרח תיכון חדש?

איך נשיר: שירה ופרוזה כשני אופנים של מסירת עדות

אמונה בקריאה, קריאה באמונה

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

לחזור אל השקול

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

מתוך המחברות

מקהלה סודית

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

צָפוּן בָּרֵךְ | צליל של נייר ישן

צעד בן אלפי־מילין

חד אבל לא משמעי

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

וזרח השמש

הזהו אדם?

האב, הבת, ורוח הקודש

הסבון בכה מאוד

דבר המערכת – מעלה 12

לפורר את האחיזה

דמיון הוא התשובה

כולנו יצאנו משולי האדרת של גוגול

שתיקה יודעת קול

ילד עם אבא

על הכמיהה היסודית ביותר: גאולה

איך לכתוב על הפוליטי?

טקסטים שיש להם צורה של תבונה

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

שה האלוהים

שיעור בהגנה עצמית

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

קלוז־אפ עצבני

חיינו כמו פרחים בצל מנוף

מורה נבוכים: שירה וקרינג' למהפכת החובבים בשירה העכשווית

בדרך לגן עדן עוברים בחלל

קרקעיתה השקופה של הנפש

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

0.6 אדם

מועכת את גבולות הדאחקה

דבר המערכת – מעלה 11

דברי פרידה

כזב ובדיון

לקראת שירה מז׳ורית

חלום על להבת נר שדועך

בטן ופצע בברך

אומרים לנו שיש סקס אחר

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

דבר המערכת – מעלה 2

צריך לחזור מהנסיגה

הסימנים הכחולים של השפה