Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

"אם העולם הזה נראה לכם רע, אתם צריכים לראות חלק מהאחרים"

פרגמנטים מהרצאתו של פיליפ קיי דיק

מאת: אילאור פורת

תרגם: אילאור פורת

״פן משונה ברעיונות הנדירים והיוצאים מן הכלל שמתמיהים אותי באדרתם המיסטית הוא – איך לומר זאת – המובן מאליו. אני מתכוון, ברגע שרעיון הגיח או הופיע או נולד – תהיה אשר תהיה הדרך שמגיעים בה רעיונות חדשים לקיום — אומר הסופר לעצמו, 'כמובן. מדוע לא הבנתי זאת לפני שנים?'. אך שימו לב למילה 'להבין'. היא מילת מפתח. הסופר נתקל בדבר שכבר היה שם, היכן שהוא, כל הזמן. האמת שבו, היא פשוט עלתה על פני השטח. היא הייתה תמיד. הוא לא המציא או אפילו מצא את הרעיון; במובן הממשי ביותר הוא מצא אותו. ו — זה דבר שקצת מפחיד להרהר בו — הוא לא המציא אותו, אלא להפך, הרעיון המציא את הסופר. ממש כאילו יצר אותו למטרותיו שלו. מסיבה זו לדעתי אנו מגלים תופעה מפליאה ומהוללת: שלעיתים תכופות לאורך ההיסטוריה היכה רעיון גדול בכמה חוקרים או הוגים באותו הזמן בדיוק, כשאף אחד מהם לא היה מודע לזולתו. 'זמנו הגיע,' אנו אומרים על רעיון, ובכך פוטרים, כמו הסברנו את הבעיה, דבר שלטעמי הוא חשוב למדי: ההכרה בכך שבמידה מילולית כלשהי רעיונות הם חיים".

"אבל אז עלתה בדעתי מחשבה זדונית […] מה אם יש ריבוי של יקומים המאורגנים במעין התפצלויות, כלומר בוקעים מן הנקודות המתאימות בזמן הליניארי? […] רבבת גופים אלוהיים מאורגנים כמו חליפות בארון ענק, אלוהים לובש את כולם בו־זמנית או מחליף ביניהם רצוא ושוב, אומר לעצמו, 'אני חושב שהיום אלבש את הגוף שגרמניה ויפן מנצחות בו במלחמת העולם השנייה', ומוסיף, כמו לעצמו, 'ומחר את הזה הנחמד, שנפוליאון הביס בו את הבריטים; זה אחד הכי טובים שלי'".

"אני אומר 'כל האוכלוסייה של ארץ גדולה, ארץ בגודל יבשת, יכולה יום אחד להתעורר ולא לזכור משהו שקודם ידעו, וכולם יהיו בורים לעובדה זאת' […] אם אוכלוסייה של מדינה שלמה יכולה בן לילה לשכוח דבר כלשהו, הם יכולים לשכוח דברים אחרים, חשובים יותר; למעשה, דברים חשובים להדהים. אני כותב על אמנזיה של מיליוני אנשים; על, איך לומר, זיכרונות מזויפים".

"וכעת אני מציג בפניכם את הרעיון, המלהיב לטעמי, כי ייתכן שבעיני רוחו [ישו] חשב על מה שאני מתאר כציר עולמות מתפצלים, חופפים, הפורשים מנעד אפשרויות בהיבטים שונים, מן הנתעב שאין לתאר ועד ליפה. וישו שב ואמר שאכן קיימות ממלכות אובייקטיביות רבות, והן קשורות כך או אחרת, וכך או אחרת, את הגשר ביניהן יכולים לחצות בני אדם — חיים,  לא מתים״.

"בפברואר 1975, עברתי דרך נוכחות חלופית שלישית – נכנה אותה מסילה C  – שבה גן או פארק של שלווה ושל יופי, עולם נעלה על שלנו הקם לקיום. אפשר לדבר על שלושה עולמות, לא על שניים: כלא הברזל השחור שהתקיים פעם; עולמנו, המצוי בתווך, ובו קיימים אומנם דיכוי ומלחמה אך במידה רבה הסתיים תפקידם; ולבסוף, עולם שלישי שיום אחד, כאשר יתוכנתו מחדש המשתנים הנכונים מעֲבָרֵנוּ, יתגשם בסופראימפוזיציה בו־זמנית עם העולם הזה […] ושם, ככל שנתעורר, נניח כי חָיִינוּ תמיד, וזיכרון עולם התווך, כמו של כלא הברזל השחור, ימחה מזיכרוננו בחסד".

פיליפ קינדרד דיק (1928—1982) היה סופר מדע בדיוני אמריקאי משפיע, שבין יצירותיו המוכרות "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות?", "האיש במצודה הרמה", "סורק אפלה" ו"ואליס". ביצירותיו חקר דיק בין השאר שאלות של תודעה, אשליות ומציאות חלופית. הקטעים המובאים להלן הם תרגומים של מקטעים מתוך הרצאה שנשא בעיר מץ שבצרפת ב־1977.

עוד במעלה...

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

פס האטה

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

הביוגרפיה הראשונה של דנטה

צָפוּן בָּרֵךְ | צליל של נייר ישן

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

צָפוּן בָּרֵךְ | שער של ספר שמתחפש לטור בעיתון

דבר המערכת – מעלה 5

ילד עם אבא

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

אמונה בקריאה, קריאה באמונה

המלצת שבוע הספר – שי פורסטנברג

אנושיותי אינה שייכת לכם

טקסטים שיש להם צורה של תבונה

דבר המערכת – מעלה 12

אסתטיקה של פצע

בשבח הארוס

הספר הלא פשוט

מלחמת הגרילה של סמי ברדוגו נגד רפובליקת הספרים העבריים

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

לראות את הדברים באינסופיותם

הסיפור שלא נגמר

החוש השישי

טעמו המר של הזיכרון

חיינו כמו פרחים בצל מנוף

נוף עברוסי

"תֵאַטְרוֹן הוֹוֶה מֻפְרָע"

Yes, I Do

על היפה והנכון

צָפוּן בָּרֵךְ | חובה להשוות

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

איך תודעה נולדת מחדש

מפלי מים שקפאו

חשיפה לצפון

הזהו אדם?

האב, הבת, ורוח הקודש

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

על הראייה

העובדה הפשוטה, החותכת

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

מהו המקום שלך

מה שוות המילים אם אי אפשר לשלוט בהן?

לֹא נַחְתִּים שָׁעוֹן כִּי אֵין שָׁעוֹת

תריסים קדושים – היומיומי הוא הנשגב

קלוז־אפ עצבני

על העיוורון

שתיקה יודעת קול

גילוי דעת

למה לאה?

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

שיעור בהגנה עצמית

איך נשיר: שירה ופרוזה כשני אופנים של מסירת עדות

"אני זה הברזל. ברזל לא יכול להכות את עצמו"

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

עוד אחר צהריים ספרותי

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

נו, תכתבי – עידוד קצר להאטת הכתיבה

המסע אל השינה

שבריריות החלום

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

חיה פוליטית, מזדהה עם מיעוטים

איך לספר סיפור

וריאציות אנקוויסט

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

תועלת לנפש אומללה ודחויה

והלבן היום לבן מאוד קצת אדום

לקראת שירה מז׳ורית

הצד החשוך של החיים

תלישות בעולם נטול בית

בין רומן ליומן

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

דבר המערכת – מעלה 6

דבר מערכת – מעלה 13

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

כאוס ירוק: "הגרסה המודרנית לגיהינום היא היעדר תכלית"

נשיקות על המצח

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

צפון ברך | בפונט אהרוני

"אֵיפֹה הַצַּדִּיק שֶׁיַּחֲזִיק אֶת הָאָרֶץ"

אומרים לנו שיש סקס אחר

איך לכתוב על הפוליטי?

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

קנה־נשימה

להוציא חלום לאור

מועכת את גבולות הדאחקה

תמציות רישום

אגרוף מונף כלפי מטה

לאן ללכת מכאן

מים אחרים באותם הנהרות

דבר המערכת – מעלה 9

הטיפולוגיה של הספרות העברית

כותב המערבונים העברי הראשון

דברי פרידה