Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

עוד אחר צהריים ספרותי

מאת: יהונתן דיין

פרק קצר מתוך הספר "שיחות עם וולט ויטמן" (1895), שבו תיעד קרל סאדאקיצ'י הרטמן (1867–1944) צעיר אמריקני ממוצא יפני גרמני, את דבר היכרותו עם המשורר האמריקני הגדול וולט ויטמן (1819–1892).

סאדאקיצ'י: "בסופו של דבר נראה לי שסידני לנייר, על כל חולשותיו, הוא המשורר המודרני ביותר שלנו."

ויטמן: "אוי! אוי?"

סאדאקיצ'י: "בכל מקרה, גם אם הוא לא יותר מאשר חלילן, הוא חזק יותר מדמפסטר שרמן, בליס כרמן או פול הייני."

ויטמן: "מי?! פול הייני? אני לא ממש מכיר אותו; חתיכת משורר, נדמה לי; כתיבה מעודנת וכו', אבל שום דבר מהמם."

סאדאקיצ'י: "מוזר שאמריקה הצליחה להצמיח גאון כמו פו."

ויטמן (שווה נפש): "פו נטה לצדם העגום של החיים."

סאדאקיצ'י: "אני מניח שגם את הות'ורן אתה לא אוהב במיוחד?"

ויטמן: "אין לי משהו מיוחד לומר על הות'ורן. ההמונים אוהבים אותו. קראתי את הרומנים שלו. הם לא מרשימים בעיני. היצירות שלו נרפות, נוגות, קודרות. הוא אוהב לעסוק בפשעים ובייסורי הלב האנושי, והוא מנתח אותם יתר על המידה. הספרות שלנו עוד תגיע! העיתונים מצביעים על זה, עלובים ככל שיהיו, עלובים ונהדרים ככל שיהיו."

סאדאקיצ'י: "אתה חושב שאזלת היד הספרותית בימינו היא תולדה של רוח תקופתנו?"

ויטמן: "תקופתנו? עוד לא לגמרי התיישבנו בארצנו, אבל נראה לי שמישהו מעוניין בתוהו ובוהו של תקופתנו."

גברת דייויס (מהדלת): "ארוחת הצהריים מוכנה."

ויטמן: "בוא, מר סאדאקיצ'י, נכרסם משהו."

שוב ישבנו יחד לשולחן המטבח והצגנו את תאבוננו החזק והבריא. באשר לי, מצאתי בויטמן זללן שווה לי למפרע.

ויטמן (תוך כדי אכילה): "כמו החיבה המיוחדת ששמורה אצלנו לתבשילים של אימא  – הם טעימים יותר מכל מה שנכניס לפה בהמשך החיים – הספרים האהובים עלי הם אלה שקראתי בנעוריי. כל מי שקורא רומנים לא לשם בידור בלבד חייב להעריץ את וולטר סקוט. היה לו רוחב יריעה שייקספירי. הוא לא חקר וניתח את מושאי כתיבתו."

סאדאקיצ'י: "איזה ספר שלו הכי אהבת?"

ויטמן: "'בלב מידֽלוֺתיאן', קראתי אותו פעם אחר פעם."

רציתי לדעת מה דעתו על ויקטור הוגו, והרחבתי דברים על תיאוריו המופלאים את קרב ווטרלו, אבל לויטמן לא היתה אף מילה טובה עבורו.

ויטמן: "אני לא ממש אוהב אותו."

סאדאקיצ'י: "מה אתה חושב על ביירון?"

ויטמן: "העליות והירידות בקריירה שלו ובחייו עשו את ביירון מריר – במיוחד הירידות. ביצירות שלו שולטת נועזות נואשת. אבל אני אוהב דברים חופשיים יותר – הומרוס, שייקספיר, וולטר סקוט, אמרסון."

כשחזרנו לסלון חידשנו את דיוננו הספרותי. אלה אחדות מהערותיו:

"הספרות של איפוליט טן היא תוצר של תקופתנו."

"את רוסו מעולם לא קראתי, מוולטר ציטוט פה ושם."

"הספרות הסינית מרהיבה, לדעתי."

הוא עטף את כתפיו ברדיד רחב, רקום עיטורים מהמזרח הרחוק, כדי להתגונן, כנראה, מפני רוח פרצים, וזה, יחד עם זקנו הלבן, שירד פלגים־פלגים על אפודתו האדמדמה, שיווה לו מראה של אחת מאותן דמויות תנכיות שרובנס ותלמידיו נהגו לצייר.

סאדאקיצ'י (קם ללכת): "אוכל לנשק אותך?"

ויטמן: "הו, אתה נורא נחמד."

הושטתי את שפתיי אל מצחו. "תודה, תודה!" פלט ויטמן. העליתי לו מנחה רכה, שאצרה את להט הנעורים, השאפתנות, והשקיקה שהציפו את נפשי, סמוק מבושה מעושה; חשתי שעלי לבטא בפני האיש הזה את רגש האהבה שחשתי כלפי יצירתו, שנצרתי בלבי עם יצירותיהם של אנשי מעלה.

 

 

 

 

 

עוד במעלה...

אומנות או נמות

מכניקת השבר

למה לאה?

לחזור אל השקול

המלצת שבוע הספר – שי פורסטנברג

שבריריות החלום

לתפוס את הולדן

דבר מערכת – מעלה 13

העובדה הפשוטה, החותכת

להגנת הסוגה הבזויה

צָפוּן בָּרֵךְ | שער של ספר שמתחפש לטור בעיתון

האב, הבת, ורוח הקודש

דבר המערכת – מעלה 6

בִּמקום בַּמולדת אוחזת אני בגלגולֵי עולם

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

הסימנים הכחולים של השפה

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

הסבון בכה מאוד

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

סוד השעמום הוא לומר הכל

בין as if ל־hollow center

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

איך נשיר: שירה ופרוזה כשני אופנים של מסירת עדות

איך תודעה נולדת מחדש

המלצת שבוע הספר – יואב רייס

קטלן א'

לא הספר שאנחנו צריכים, הספר שמגיע לנו

קנה־נשימה

תמציות רישום

רומן עתידני מופרע במיוחד

אלו שרואים, אלו שרואים כאשר מראים להם ואלו שאינם רואים

לקראת שירה מז׳ורית

בשבח הארוס

חלום על להבת נר שדועך

"אֵיפֹה הַצַּדִּיק שֶׁיַּחֲזִיק אֶת הָאָרֶץ"

צריך לחזור מהנסיגה

איך לספר סיפור

מה עושים גברים במלחמות?

צָפוּן בָּרֵךְ | צליל של נייר ישן

וירדו? וירדו אמיתי?

רומנים מטופשים שכותבות נשים

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

כזב ובדיון

תיאטרון הבובות של הנפש

עוד אחר צהריים ספרותי

טקסטים שיש להם צורה של תבונה

הביוגרפיה הראשונה של דנטה

וריאציות אנקוויסט

"אם העולם הזה נראה לכם רע, אתם צריכים לראות חלק מהאחרים"

פינוק בשירה הישראלית

צעד בן אלפי־מילין

עגלת תינוק ריקה סובבת עיר

פס האטה

הטיפולוגיה של הספרות העברית

חד אבל לא משמעי

תסבוב לא תישן

שתיקה יודעת קול

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

שה האלוהים

השלג נתלה על קולב העצים

לראות את הדברים באינסופיותם

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

נוף עברוסי

כי צריך לשטוף הכל

0.6 אדם

כאוס ירוק: "הגרסה המודרנית לגיהינום היא היעדר תכלית"

גילוי דעת

אנושיותי אינה שייכת לכם

לא לספר סיפור

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

פה ובמקום אחר

אפשרות של X

״עשית אקזיט, לך זקוף״

צָפוּן בָּרֵךְ | נהר השירה

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

מלכת הדרמה – כיצד לקבל ביקורת שלילית

"ואיך נעבור, ללא הגשר?"

איך לכתוב על הפוליטי?

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

"עוֹד הַכֹּל יִסְתַּיֵּם / בְּכִי טוֹב / בְּכִי טוֹב / בְּכִי / בְּכִי / בְּכִי רַע"

אמונה בקריאה, קריאה באמונה

שדים באים בעקבות העוני

שהכל נברא בלשון

דבר המערכת – מעלה 4

תועלת לנפש אומללה ודחויה

דברי פרידה

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

בקצה השיר ישן איש

עולם חדש מופלא

נו, תכתבי – עידוד קצר להאטת הכתיבה

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

בדרך לגן עדן עוברים בחלל

בין רומן ליומן

ענפים סביב האין

מי שמביט בי מאחור

מקהלה סודית

מתחת לשמיים של שומקום

דבר המערכת – מעלה 7