Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

מתחת לשמיים של שומקום

עינת בדי | חג המכשפה | כתר, 2021 | 142 עמודים

מאת: שרי שביט

העוצמה של חג המכשפה טמונה במקום אחר לגמרי – בחיבורים המפתיעים בין הסצנות, הן מבחינה תוכנית והן מבחינה אסתטית. הסבר על יום קדוש לנוצרים מתגלגל לשיחה עם השכן, נקטע אל מפגש עם חברה, נסיעה ברכב או דיאלוג עם הילד.

תמנע, גיבורת חג המכשפה של עינת בדי, היא גיבורה מפתיעה בין גיבורות ספרים בני זמננו. היא אינה מצייתת לתבניות של חוקיות ריאליסטית, ופעולותיה אינן כפופות למניעים פסיכולוגיים ברורים. תמנע היא אישה צעירה, נשואה ואם לילד, ועלילת סיפורה המובא בגוף ראשון קוראת תיגר על סיפורי המסע המוכרים בספרות העברית.

חג המכשפה נפתח בסיפורם של תמנע ובעלה רועי שטסים לאיטליה לירח דבש ולא חוזרים לעולם. הסיבה: תמנע לא רוצה לחזור הביתה. כרטיסי הטיסה נקרעים, וכך, מטופלים בילד קטן ללא תוכנית ממשית או אופק כלכלי, איטליה נהפכת לבית עבור הזוג הצעיר. אבל אותו הזוג, כך מתגלה בהמשך, נושא בחובו צרות מן העבר, בהן בעיות כלכליות ותסבוכות משפחתיות. מסיבה זו ומסיבות נוספות שלא נחשפות במלואן ברומן, גם הבית שהם מקימים באיטליה אינו מכה שורשים בקרקע, כאילו אין ביכולתם להכות שורשים אמיתיים בשום מקום.

הקריאה בנובלה מלווה בתחושת מחנק. "המישור הגדול התקשה לנשום […] וכיפת השמיים כהתה והתכסתה בעננים כביריעת פלסטיק" (עמ' 7) מדווחת תמנע בפתיחת הספר. תחושת המחנק הוא לחם חוקה של הגיבורה: היא נחנקת באיטליה כפי שנחנקה בישראל. היא נחנקת בזוגיות, באימהות וביחסיה עם מכריה. אך החנק הזה – כמו די־אן־איי פנימי ומוסמך – מניע אותה לפעולה.

הפעולות של תמנע באיטליה מתורגמות לפיסות עלילה כמעט שרירותיות; שגרת אירועים סתומים שאינם מתכנסים בהכרח לנקודה ברורה. עליה לטפל בבנה, לשלם חוב למורה הכפר, למצוא עבודה ולהיות פרודוקטיבית. אבל בכל אלו היא נכשלת, לפחות מבעד לפריזמת החוקים החברתיים המוכרים. מכאן שעלילת חג המכשפה אינה מצטברת לנרטיב פתור, ריאליסטי. הנובלה לא מצייתת למנגנון סיפורי של סיבה ותוצאה במכוון.

העוצמה של חג המכשפה טמונה במקום אחר לגמרי – בחיבורים המפתיעים בין הסצנות, הן מבחינה תוכנית והן מבחינה אסתטית. הסבר על יום קדוש לנוצרים מתגלגל לשיחה עם השכן, נקטע אל מפגש עם חברה, נסיעה ברכב או דיאלוג עם הילד. מקטעי העלילה מוצבים זה כנגד זה כמו אבקנים שנחתו על קרקע בוערת, כאנקדוטות שכונסו למשוואה עלילתית נהדרת ומותחת שלא תציג תשובה ברורה אחרי סימן השווה פרט להשתאות.

הקריאה בחג המכשפה מעוררת מחשבות על ייצוג נשים בספרות עברית בת זמננו: מגיבורותיה המכוננות כמו דולי, גיבורת דולי סיטי מאת אורלי קסטל־בלום, ועד למרגי בהכלה סגרה את הדלת מאת רונית מטלון. המשותף לדמויות נשיות אלו, כמו גם לתמנע בחג המכשפה – כולן נשים שאינן ממלאות את ייעודן בעולם.

תמנע לא ממלאת את תפקידה בחברה הישראלית, שאותה היא עוזבת: לקיים חיי משפחה, להוליד ילדים, להוות חלק פעיל ואידיאולוגי בקהילה. היא לא ממלאת את תפקידה כאם לבנה הפעוט שאליו היא מתנכרת (ברגעים של הזנחה פיזית מינורית, וברגעים אחרים שהיא פשוט אדישה לקסמו ולחוכמתו). היא לא ממלאת את תפקידה החברתי בהקמת משפחה, מכורח העובדה שיש לה רק ילד אחד. אפילו סיפור האהבה שלה עם בעלה מעלה תחושת זרות ורחוק מלהיות שלם ורומנטי. היא לא עובדת והיא לא מנהלת משק בית מתפקד. אך בניגוד לקודמותיה, שפועלות מתוך הכרח פנימי כנגד הזרם החברתי, תמנע פועלת מכורח תנודות חנק פנימיות ונסתרות, ומייצאת אותן החוצה בניתוק רגשי. בלית ברירה עליה להעמיד פנים שהיא מבינה את ה"חיים הנורמליים" ומשתתפת בהם, מושפעת מחיכוך בלתי נמנע עם האנשים בסביבתה.

היבט נוסף שהנובלה מתמודדת עימו הוא ההיבט הכלכלי. תמנע היא קיבוצניקית לשעבר בלי עבודה ובלי מקצוע מוגדר. בחייה הבוגרים היא נכלאה בגוף של אישה מבלי לקבל כלים ברורים כיצד לצלוח חיים בורגניים. במפגש בינה לבין המורה של בנה, הוא מספר לה בהתרגשות שגר פעם בקיבוץ: "הזיכרונות שיש לי משם הם הזיכרונות הכי מאושרים שלי. מה לא עשיתי שם […] בימים הדבקתי מדבקות על פומלות, קיפלתי כביסה, חילקתי דואר. הכל עשיתי" (עמ' 79). תגובתה של תמנע בעבור זיכרונותיו היא לקונית, כמעט צינית. היא עונה לו בשתי מילים: "איזה סיפור."

כמהגרת, הגיבורה מסרבת להשתתף באידיאלית "הסיפור", דהיינו: הזיכרון של המציאות הישראלית ההיסטורית שמגבשת את תפישת ההווה. יתרה מכך, היא גם מוותרת מראש על ההתחשבנות עם ארץ מולדתה שאותה נטשה. היא אינה מעוניינת בסיפור הישראלי על יתרונותיו ומגרעותיו, כפי שאינה מעוניינת בזה האיטלקי. מטרת חייה היא לצלוח אותם במינימום התערבות רגשית. כך שבטון שקול, באדישות סמי־נורמטיבית, תמנע רצה במהירות תחת רסיסי החמלה שנופלים מעליה – רגע אינטימי עם בנה, מחווה של מורה הכפר עבור החוב שלה או זיכרון משיחה עם אביה – על מנת שלא יסדקו את חומות ההגנה הבצורות של נפשה.

ברגע אחר ברומן תמנע מספרת על עברה כחיילת: "כשהתעוררתי נזכרתי ששוב חלמתי על הצבא. חלמתי שהם מוציאים אותי ומודיעים שהתחרטו ושעליי לחזור ולהשלים את החודשים החסרים. השתחררתי מהצבא חודשיים לפני תאריך השחרור הרשמי שלי. הרבה חיילים בבסיס שלי ניסו, אבל רק אני הצלחתי לקבל שלושים גימלים מקב"ן ואז פטור משירות צבאי. אחרי השחרור שכבתי על הספה בבית הוריי והסתכלתי על היונים שקיננו, שרטו בציפורניהן את המזגן והמו" (עמ' 82).

זיכרונות העבר של תמנע המוצבים בהווה האיטלקי של חייה מפוזרים על פני הטקסט כמו רמזים במשחק חפש את המטמון. אלו מזמינים את הקורא לפענח את דמותה ואת מניעיה, אך מתגלים שוב ושוב כמסורבי התפענחות. חייה בצבא או בקיבוץ לא בהכרח יסבירו את הניתוק הרגשי שהיא שרויה בו, את המחנק שמפעיל אותה או את חלום ההגירה ושברו:

"הייתה לי פעם כף יד נשית, עשוית חרסינה, כף יד מצופה בגלזורה לבנה מבהיקה," מדווחת תמנע. "שנים היתה מונחת על ארונית הלילה ליד מיטתי. קניתי אותה בחנות עמוסת סחורה בעיר שליד הקיבוץ. במעברים שבין המדפים הסתובבו מוכרות שקפחו שבע עיניים על הילדות שהביטו בפסלונים הזולים. שלטי אזהרה נתלו: 'שברת – שילמת'. אף שהאזהרה הורתה על העתיד, השלטים נוסחו בלשון עבר. הכול כבר קרה" (עמ' 133).

לקראת סוף הנובלה תמנע יוזמת פעולה מזן שונה. היא מתנדבת להיות המתורגמנית של השכנים שלה. רווק מבוגר ואשה הונגריה שהוא "קנה" מאתר אינטרנט בשם Find a bride, כדי שתינשא לו ותיכנס להיריון. תמנע מביטה בשכנים שלה ומתייחסת אליהם באדיבות ובחסד, ללא שיפוטיות או מוסרניות. אין לה את הכלים לשפוט אותם, משום שהיא ממילא לא משתתפת במשחק החברתי. מערכת היחסים הזמנית שלה עם השניים משעשעת, כמעט גרוטסקית, וטומנת בחובה הבדלי תרבויות ואמונות דתיות סותרות. אך הפרטים שבתוכה, מן ההיבט הנפשי, עומדים זה מול זה כשווי ערך; חולקים בלי שביקשו בכך את עול הקיום האנושי.

עינת בדי עומדת בספרה הראשון במשימה ספרותית כפולה: אופיה של גיבורתה תואם את אופי העלילה שבה היא מככבת. כמו בדמותה, גם בסיפור שלה קשה לאתר אירוע מחולל חד־פעמי שבעקבותיו הגיבורה יוצאת למסע קוהרנטי לגבור על קונפליקטים ולנצח כל מכשול. זהו סיפור מסע ללא מסע, מותחן פסיכולוגי ללא פסיכולוגיה. הוא בלתי צפוי ומערער, ולכן מעורר מחשבה ביקורתית.

חג המכשפה הוא ספר יפהפה, מטריד ובעיקר מרגש, ובו סיפור מינורי הנע בין ריאליזם לסוריאליזם, חף מהתרפקות. יש לשבח את העריכה המהודקת של הנובלה העשויה מפרקים קצרים וקצביים ומסתיימת בסצנה חזקה וזכירה. זהו ספר מהודק, קטן עמודים, שפועל על הקורא כמותחן. אבל זהו גם ספר היברידי שנע בין ז'אנרים שונים ומתכתב עם סוגת הממואר וסיפורי המסע. התוצאה היא יצירה טקסטואלית מלאת חמלה ומשכנעת, שמובילה את הקורא בבהירות אלגנטית בין שביליה הבלתי רגילים.

עוד במעלה...

המלצת שבוע הספר – יואב רייס

על הכמיהה היסודית ביותר: גאולה

כך החל סבא לכתוב

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

"הַיָּרֵחַ מְלַמֵּד תַּנָ"ךְ" – מסה על שירת זלדה

דיווח מתוך התרחשות

לתפוס את הולדן

חלום על להבת נר שדועך

שיעור בהגנה עצמית

כשהפחד למות הוא הפחד לחיות

מזרח תיכון חדש?

להוציא חלום לאור

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

בטן ופצע בברך

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

כי צריך לשטוף הכל

דבר המערכת – מעלה 3

מכתב מן העורף

"אם העולם הזה נראה לכם רע, אתם צריכים לראות חלק מהאחרים"

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

מי שמביט בי מאחור

דברי פרידה

דבר המערכת – מעלה 7

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

מים אחרים באותם הנהרות

מעבר לסטיגמה

תסבוב לא תישן

גלות מזהרת

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

עוד אחר צהריים ספרותי

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

לֹא נַחְתִּים שָׁעוֹן כִּי אֵין שָׁעוֹת

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

האם חוסר אמינות הוא deal-breaker?

בַּפְּסָגוֹת הֵיטַבְתִּי לִשְׁכֹּחַ יוֹרְדֵי גַּיְא וּמִדְבָּר

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

הטיפולוגיה של הספרות העברית

לא הספר שאנחנו צריכים, הספר שמגיע לנו

בדרך לגן עדן עוברים בחלל

הספר הלא פשוט

מתחת לשמיים של שומקום

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

כמה מילים אחרי הלוויה של מאיר ויזלטיר

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

צָפוּן בָּרֵךְ | ספר הוא בית הוא עריסה

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

דבר המערכת – מעלה 12

לפורר את האחיזה

מכניקת השבר

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

טקסטים שיש להם צורה של תבונה

על העיוורון

קלוז־אפ עצבני

נגד הזרם: המהלך הקווירי של ז'וריס־קרל הויסמנס

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

קטלן א'

בִּמקום בַּמולדת אוחזת אני בגלגולֵי עולם

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

על היפה והנכון

"הענקתי לך את עצמותי / כדי לפסל מהן פסליך"

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

כיצד להפסיק לפחד ממוות, להתחיל להתאבל על המתים ולאהוב את החיים

אסתטיקה של פצע

0.6 אדם

סוד השעמום הוא לומר הכל

צעד בן אלפי־מילין

בקצה השיר ישן איש

כותב המערבונים העברי הראשון

מפלי מים שקפאו

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

חיינו כמו פרחים בצל מנוף

איך תודעה נולדת מחדש

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

"עוֹד הַכֹּל יִסְתַּיֵּם / בְּכִי טוֹב / בְּכִי טוֹב / בְּכִי / בְּכִי / בְּכִי רַע"

חוש הביקורת

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

השלג נתלה על קולב העצים

אלו שרואים, אלו שרואים כאשר מראים להם ואלו שאינם רואים

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

המסע אל השינה

גם זו קריאה באודיסאה

״עשית אקזיט, לך זקוף״

בין רומן ליומן

חשיפה לצפון

הזהו אדם?

אפשרות של X

המלצת שבוע הספר – אמיר אשל

פס האטה

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

דבר המערכת – מעלה 4

מורה נבוכים: שירה וקרינג' למהפכת החובבים בשירה העכשווית

מהו המקום שלך

וריאציות אנקוויסט