Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

שלומי חתוכה | יבשת ואי | טנג'יר, 2020 | 75 עמ' ו־67 עמ' בהתאמה

מאת: נועה שקרג'י

יבשת ואי עוסקים בנושאים דומים. במרכז שירת חתוכה עומד האנושי וממנו מסתעפים העקרונות החשובים ביותר של האנושי: ההורים, ההורות, הבדידות, האיום הטכנולוגי, ובסוף כל אחד מהספרים – רצף שירים ארספואטיים.

לאחרונה שמעתי משוררת אומרת שהיא מתנגדת לכתיבת ביקורות שליליות, אלא אם המבקר או המבקרת מזהים כי הספר עלול לגרום לקלקול חברתי או מוסרי. למשל, אם הוא מעודד לפשיזם, לאלימות, לשנאת חינם וכן הלאה. האמירה הזו לא הפתיעה אותי, וזאת לא הייתה הפעם הראשונה שבה שמעתי דברים מעין אלה. כבר זמן רב אני חשה שהשיפוט האסתטי הולך ונמס אל תוך השיפוט החברתי. היינו שהאפשרות היחידה לביקורת נוקבת היא על בסיס כשל מוסרי או חברתי, ושהאסתטיקה איבדה את הלגיטימציה לביקורת מעין זו. למהלך זה אספקט נוסף, והוא שטיבן של יצירות אומנות נמדד על פי טיבן החברתי, ושבשל כך, הציפייה ממבקרת הספרות היא להיות מבקרת של המוסר והחברה. לדעתי, זהו מהלך ההולך ומעמיק, ולא רק בישראל, ולא רק בספרות. השינוי הזה מתרחש לא רק בגלל עלייתו של הצדק, ולעיתים אף הצדקנות החברתית; אלא גם בגלל הבלבול האסתטי שבו אנו נמצאים: הקונבנציות הקלאסיות של היופי מפנות את מקומן לסוגים שונים של יופי, ואולי אף לצומת דרכים שבה מה שהיה נחשב ליפה מאבד מיופיו, ומה שהיה נחשב ללא־יפה ואפילו למכוער נהפך ליפה בזכות הסתירה שלו את היופי המקובל.

ספריו האחרונים של שלומי חתוכה, יבשת ואי (טנג'יר, 2020) יצאו יחד, כצמד, גם זה אולי ביטוי למרד בפרוטוקול המקובל של הוצאת ספר יחיד בכל פעם. בעוד שיבשת הוא ספר שירים בפורמט סטנדרטי, אי – שהוא מעין יבשת קטנה (וראו מקרה אנטרקטיקה ואוסטרליה שהפכו ליבשות בשנים האחרונות) – הוא ספר של שירים קצרצרים היכול להיקרא גם כשני רצפי שירים: האחד נקרא "אי", והשני מתחיל בשיר "סיוט שחוזר על עצמו". חתוכה הוא משורר ופעיל חברתי שהתמתג בתקשורת כחבר בקבוצת "ערספואטיקה" וכפעיל חברתי בעמותת עמר"ם. לכאורה, שירת חתוכה הייתה יכולה להוות דוגמה מצוינת למהלך קריסת האסתטי אל החברתי. אולם לא כך הוא. באי וביבשת, כמו גם בספרו הראשון, חתוכה מתנגד להיררכיה בין החברתי לאסתטי ומצליח לעצב יחסים מעניינים בין השניים: האסתטי והחברתי נובעים זה מזה, משלימים זה את זה, והחברתי הופך – לא פעם הודות לאמינות ולאינטימיות של הטקסט – לאישי. אם היכולת לשנות התנהגות תלויה בעירור התודעה והרגש של האחר, הרי ששירת חתוכה מציבה מודל לשינוי חברתי עמוק, ארוך טווח; כזה שנותן אמון בהתפתחות התודעה והאחריות של הקורא.

בפתיחת המסה "התפקיד החברתי של השירה" כותב ת"ס אליוט: "כותרתה של מסה זו עשויה לרמז לאנשים שונים על דברים שונים, עד כדי כך שאולי ייסלח לי אם אסביר תחילה לְמה איני מתכוון בכותרת זו קודם שאנסה להסביר לְמה אני מתכוון בה. שעה שאנו מדברים על 'תפקידו של משהו' דומה שאנו חושבים על מה שדבר זה חייב לעשות ולא כל כך על מה שהוא עושה או עשה" (על השירה, זמורה-ביתן-מודן, 1975, עמ' 25. מאנגלית: יורם ברונובסקי). עוצמתה של שירת חתוכה נובעת מכך שעל פי רוב החברתי בשירה זו נקרא כְּמה שהיא עושה, כְּמה שהיא מוכרחה לעשות – מתוך כורח פנימי ופרטי – ולא מתוך נקודת המבט החיצונית של מה שהיא חייבת לעשות. זוהי אינה שירה שמרצה נקודת מבט חיצונית כלשהי; היא מצליחה לחמוק מהגדרות, מציפיות, מכיכר העיר, ומתרחשת שוב ושוב בחללים הפרטיים, האינטימיים: ברכב בדרך לבית האם (יבשת, עמ' 11), במושב (עמ' 39), בסלון (שם, עמ' 24, 60), באי. יתרה מכך, אפילו כאשר היא גולשת אל מרחבים ציבוריים כדוגמת מוזיאון הלובר (יבשת, עמ' 61) או שדה התעופה, היא מצליחה לשוב אל האינטימיות שלה עם עצמה, עם הקורא, עם האדם שמולה: "בקורת דרכונים, / מבקשת ממני להסיר משקפיים / ומביטה בעיני. / אינה יודעת: זהו הקוד המאותת לגופי / על מעשה אהבה." (אי, עמ' 8). ההתעקשות על החום, האינטימיות, הקרבה והאינדיבידואליזם (טפו!) שבהם בוחר המשורר, הם שמייצרים את האמינות, העומק, הסקרנות והאמפתיה של הקוראת; הם שמייצרים את נס היחידות, נס המיעוט. קל להעביר ערוץ אל מול תהלוכת מוכי הגורל המספרים על עצמם בתוכניות ריאליטי, קשה פי שניים לעשות זאת אל מול תחקיר של סיפור יחיד. אני מאמינה כי המאפיינים הללו הם כורח בשירת חתוכה, אולם גם אם לא כך הוא, הם תחבולה ספרותית מצוינת השומרת את הקורא, על פי רוב, ער ודרוך.

יבשת ואי עוסקים בנושאים דומים. במרכז שירת חתוכה עומד האנושי וממנו מסתעפים העקרונות החשובים ביותר של האנושי: ההורים, ההורות, הבדידות, האיום הטכנולוגי, ובסוף כל אחד מהספרים – רצף שירים ארספואטיים. המחאות השונות (החברתית, האקולוגית, הכלכלית) מופיעות בשני הספרים כתשתית המעידה על אופן המחשבה והשירה של הדובר יותר מאשר על העולם שבו הוא חי: זהו דובר רגיש, מרדן, מתנגד, עיקש – כזה שמכל צמד שורות שלו עולה הדיפה של המציאות. התמות שציינתי שלובות זו בזו על פי רוב. כך למשל השיר "לוח אם" משווה בין הדאגה וההדרכה העמוקה והאותנטית של האם ובין אלו השטוחות של תוכנת הניווט: "גַּם אִמִּי הִיא תָּכְנָה הָעוֹקֶבֶת אַחֲרַי" (יבשת, עמ' 12), ובהמשך: "בַּנְּסִיעָה אֵלַיִךְ קוֹלָהּ שֶׁל הָאִשָּׁה בַּוֵּיְז / מְנַסֶּה לְחַקּוֹת אֶת קוֹלָהּ שֶׁל אִמִּי, / אֶת הַדְּאָגָה. הֵם רוֹצִים לִגְרֹם לָנוּ / לַחְשֹׁב שֶׁמַּחְשְׁבִים הוֹלִידוּ אוֹתָנוּ." (שם, עמ' 13-12). בשיר אחר התשוקה ללדת משתלבת במחאה אקולוגית: "..[ש]שֶׁרָצִינוּ לִבְרֹא עוֹלָם חָדָשׁ: / יֶלֶד. // כֵּיצַד הוֹפֵךְ הֶחָגָב לְאַרְבֶּה, הַיֶּלֶד / שָׁאַל. מַדּוּעַ חַיָּה הַנִּזּוֹנָה מִן הַצֶּמַח / תֹּאכַל לְפֶתַע בָּשָׂר, גַּם שֶׁל עַצְמָהּ? / שָׁנִים מְהַדְהֶדֶת בּוֹ הַתְּשׁוּבָה: / כְּשֶׁהֵם מִתְרַבִּים כָּל כָּךְ שֶׁרַגְלֵיהֶם / מִתְחַכְּכוֹת זוֹ בָּזוֹ, טִבְעָם מִשְׁתַּנֶּה וְהֵם הוֹפְכִים / לְמַשֶּׁהוּ אַחֵר, שֶׁלֹּא רוֹאֶה מָה הוּא / מְחַסֵּל." (עמ' 29). המחאה היא עמוקה עד כדי כך שגם כאשר עוסק המשורר בפרשת חטיפת ילדי תימן הוא מסיר את הכסות הקונקרטית והופך אותה למקרה של העוול המתרחש בין הורים, ילדים והעולם שבו הם נמצאים: "הֵן שָׁאֲלוּ / מָה עִם הַיְּלָדִים, // וְאִמִּי שָׁאֲלָה / מָה /עִם יְלָדִים." (אי, עמ' 12).

היבשת והאי פועלים כדימויים מתפתחים המלווים את הספרים באופן גלוי (באי) או סמוי (ביבשת) כאשר המשורר משווה את האי והיבשת לאדם, כלומר לְמה שלעולם יהיה מוקף בחומר זר לו. למשל: "כָּל הַיּוֹם אֲנִי מְפַטְרֵל, / שׁוֹמֵר שֶׁלֹּא יַחְדְּרוּ אֲנָשִׁים, שֶׁלֹּא יִנְחֲתוּ / עַל חוֹפֵי הָאֵיבָרִים שֶׁלִּי, שֶׁלֹּא יַבְחִינוּ בַּיַּבֶּשֶׁת / הַחוּמָה, שֶׁגְּבוּלוֹתֶיהָ צִפָּרְנַיִם / וְשֵׂעָר, צוּקִים וּמִפְרָצִים, / וּנְקֻדּוֹת הַתֻּרְפָּה שֶׁלָּהּ פְּתָחִים / נִגָּרִים נוֹזְלִים וְרוּחַ. // יַבֶּשֶׁת, כַּמָּה אָנוּ דּוֹמִים." (יבשת, עמ' 8), ובאי: "מְזֹג אֶת הָאַיִן לָאִי: / זֶה אֲנִי." (אי, עמ' 41). בעוד היבשת היא דימוי ויזואלי לאדמה (ולכן גם לצבע החום) ורגשי לבדידות, האי הוא גם דימוי לשוני לאי, כלומר לכל מה שהוא לא, למשל ברצף "אי המטמון", "אי הצלחה", "אי ידיעה" או "מים באי".

למרות אורך השירים המשתנה, שני הספרים כתובים בסגנון דומה של רצף תודעה או מהלך אלתור ג'אזי. יש אומץ וגם סיכון גדול בפרסום שני ספרים דומים בסך הכל; "יבשת" הוא ספר טוב יותר מ"אי", ובכל זאת – המהלך ש"אי" מציע אינו מיותר ואינו חף מיופי. האם "אי" יכול היה להופיע כמחזור בסופו של "יבשת"? ייתכן, אבל במחיר אובדן הכפילות, הצימוד והדיאלוג המעניין בין החלק והשלם, כמו בשירו של ג'ון דאן: "אין אדם שהוא אי, שלם לעצמו; כל אדם הוא חלק מהיבשה" (אין אדם שהוא אי, הקיבוץ המאוחד 2019, מאנגלית: שמעון זנדבנק). עם זאת, חשוב לציין כי העוצמה הגדולה של שירת חתוכה מתגלית דווקא בשירים הארוכים יותר, אלה המאפשרים גם לשורות חוכמה וגם לרגעים הומוריסטיים להתפתל חזרה אל מהלך האלתור של השיר, ולא להפוך למסקנות או לשורות מחץ.

בהמשך הרשימה שצוטטה לעיל כותב ת"ס אליוט: "כל שירה אשר תכלית מוגדרת לה – שירה שהמשורר טוען בה להשקפות חברתיות, מוסריות, מדיניות או דתיות מסוימות – מעוררת לעיתים חשד בעיני הבריות. אנשים נוטים לומר שאין זו שירה ככל שהדעות המובעות בה אינן לרוחם… עליי לומר שהשאלה אם המשורר משתמש בשירתו לשם טיעון בעד עמדה חברתית כלשהי או נגדה אינה ממין העניין. שירה גרועה עשויה להיות באופנה ארעית כאשר המשורר מביע את הדעות האופנתיות של אותה שעה, אך שירה אמיתית גוברת לא רק על תמורה בדעת הקהל, אלא גם על דעיכה מוחלטת של התעניינות בנושאים שהמשורר נדרש להם בלהט." (עמ' 29-28). אני מבקשת לחתום את הרשימה הזו בציטוט של אליוט משתי סיבות: הראשונה, כדי לומר שהטענה המתפנקת כי ביקורת נובעת ממה שנאמר ולא מאיך שנאמר היא טענה מיושנת שמוטב להניח לה; ישנם ספרים נפלאים שיש בם טענות משונות, וישנם ספרים רבים שאינם די טובים ובכל זאת כל שנאמר בהם מתקבל על הדעת. הסיבה השנייה היא שאני מאמינה ששירת חתוכה היא שירה טובה דייה כך שגם כאשר הנאמר בה לא יהיה רלוונטי עוד בעזרת השם, היא תמשיך להיקרא.

עוד במעלה...

בדרך לגן עדן עוברים בחלל

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

"ואיך נעבור, ללא הגשר?"

הזר והפרפר, המדען והסופר

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

על העיוורון

רומנים מטופשים שכותבות נשים

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

חיינו כמו פרחים בצל מנוף

הסבון בכה מאוד

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

כותב המערבונים העברי הראשון

"עוד מעט אלך ואקח איתי את השתיקות"

אמילי של זנדבנק

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

אפשרות של X

רומן עתידני מופרע במיוחד

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

תסבוב לא תישן

צָפוּן בָּרֵךְ | ספר הוא בית הוא עריסה

קונספטואליות וגותיקה

הביוגרפיה הראשונה של דנטה

מה מצאתי בכיס

וירדו? וירדו אמיתי?

להוציא חלום לאור

מורה נבוכים: שירה וקרינג' למהפכת החובבים בשירה העכשווית

עוד סיפור אחד

דבר המערכת – מעלה 7

דבר המערכת – מעלה 4

כיצד להפסיק לפחד ממוות, להתחיל להתאבל על המתים ולאהוב את החיים

לא הספר שאנחנו צריכים, הספר שמגיע לנו

לחייך כמו אמריקאית

איך לכתוב תחת צל

אנושיותי אינה שייכת לכם

ילד עם אבא

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

דבר המערכת – מעלה 12

צריך לחזור מהנסיגה

"הַיָּרֵחַ מְלַמֵּד תַּנָ"ךְ" – מסה על שירת זלדה

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

דבר המערכת – מעלה 5

דבר המערכת – מעלה 3

כאוס ירוק: "הגרסה המודרנית לגיהינום היא היעדר תכלית"

איך לכתוב על הפוליטי?

החוש השישי

דבר המערכת – מעלה 2

לחזור אל השקול

פה ובמקום אחר

דיווח מתוך התרחשות

הצד החשוך של החיים

אומרים לנו שיש סקס אחר

מכתב מן העורף

חיים שראוי לספרם

אמנות אחת

כמה מילים אחרי הלוויה של מאיר ויזלטיר

בין רומן ליומן

איך נשיר: שירה ופרוזה כשני אופנים של מסירת עדות

ארנב־ליצן, או: מסה בעקבות לא ממואר מאת מוטי פוגל

בטן ופצע בברך

וריאציות אנקוויסט

דלות ושירה

וזרח השמש

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

קרקעיתה השקופה של הנפש

שבריריות החלום

מקהלה סודית

אגרוף מונף כלפי מטה

הסימנים הכחולים של השפה

המלצת שבוע הספר – יואב רייס

"אם העולם הזה נראה לכם רע, אתם צריכים לראות חלק מהאחרים"

איך תודעה נולדת מחדש

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

צעד בן אלפי־מילין

דבר המערכת – מעלה 10

״עשית אקזיט, לך זקוף״

תועלת לנפש אומללה ודחויה

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

נגד הזרם: המהלך הקווירי של ז'וריס־קרל הויסמנס

האמונה כקונפליקט

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

הטיפולוגיה של הספרות העברית

על הראייה

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

חשיפה לצפון

מפלי מים שקפאו

קנה־נשימה

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

מתוך המחברות

לכל שיר יש תולדות חיים

דבר המערכת – מעלה 8

טקסטים שיש להם צורה של תבונה

על הכמיהה היסודית ביותר: גאולה

נקב־הצצה

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

פינוק בשירה הישראלית