Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

תמציות רישום

עשרים ואחת שנים לאחר מותה של אנה מריה יוקל, סופרת ופסיכותרפיסטית גרמניה־יהודייה ילידת 1911, ספרה תמציות רואה אור בעברית. הקובץ מכיל עשרים ושלוש רשימות וסיפורים קצרים שאורכם נע בין שניים לארבעה עמודים. רוב הטקסטים עוסקים בחייה של יוקל, באפיזודות שונות ובאירועים היסטוריים המתרחשים בווינה ובפראג שלפני המלחמה, בלונדון, במערב ברלין ובישראל.   אומרים שככל שהאדם […]

שיעור בהגנה עצמית

באחרונה, הפכתי לצרכנית בלתי נלאית של כתיבה בגוף ראשון. כחלק מפרויקט שאני עובדת עליו, מצאתי עצמי עסוקה בטקסטים המשלבים נוכחות אקטיבית של מחברם, שיש בהם מכתיבת העצמי: יומנים, ממוארים, אוטוביוגרפיות, אוטופיקשן, וסוגות נוספות, ניסיוניות יותר, המשחקות עם צורות אלו, המאתגרות אותן. זו רק אחת הסיבות שבגינן מצאתי עניין בספרו החדש של גיש עמיתהוא אמנם נקרא, […]

עוד אחר צהריים ספרותי

סאדאקיצ'י: "בסופו של דבר נראה לי שסידני לנייר, על כל חולשותיו, הוא המשורר המודרני ביותר שלנו." ויטמן: "אוי! אוי?" סאדאקיצ'י: "בכל מקרה, גם אם הוא לא יותר מאשר חלילן, הוא חזק יותר מדמפסטר שרמן, בליס כרמן או פול הייני." ויטמן: "מי?! פול הייני? אני לא ממש מכיר אותו; חתיכת משורר, נדמה לי; כתיבה מעודנת וכו', […]

תועלת לנפש אומללה ודחויה

 למה שקורא עברי היפותטי יתעניין בתרגומים לשירת חיבוטי הנפש של ג'ורג' הרברט, כומר ונואם יליד המאה ה־16? מעבר להזדמנות להתוודע לשירה שכלתנית, משחקית ורוחנית מהזרם המטפיזי, שרק פיסה קטנה ממנה תורגמה עד כה לעברית, המתרגם עדו ניצן מצליח לעשות בספר המזבח שני דברים מהותיים – הוא בונה בעברית חלק מהמבנים השיריים המורכבים של ג'ורג' הרברט, […]

פינוק בשירה הישראלית

תופעה יוצאת דופן בשירה הישראלית היא פואטיקת פינוק. השילוב בין שירה לפינוק נדמה כאוקסימורון, אלא שברגע ששירה בת זמננו חצתה את הרוביקון המפריד בין גבוה לנמוך, נדמה שאין טריטוריה לשונית שתישאר חסינה מפני כיבוש פואטי. למיטב ידיעתי המושג טרם הוגדר וממילא לא נחקר בספרותנו, כנראה משום שהוא שקוף ונדמה לנחות, כלומר לא ראוי להתייחסות. בשל […]

שה האלוהים

אם חושבים על זה,  יש רק שתי אסטרטגיות לבניית דימוי הכריכה של ספר: הראשונה היא שהדימוי הנבחר (ציור, צילום או איור) מתפרש All Over והטקסט מרחף מעליו (למשל בכרכי בעקבות הזמן האבוד של פרוסט עם הדימויים של ורמר), והשנייה היא שהדימוי ממוסגר, נחתך באמצעות אלמנט גרפי חָלָק (מימין, משמאל, מלמעלה או מלמטה) ושהטקסט לרוב מופיע […]

לחזור אל השקול

א. בתולדות השירה העברית החדשה, מחלוקות על מקצבים וחריזה הסלימו לא פעם למלחמה יקרה. כמה יקרה? לפני ארבעה חודשים שילם איש העסקים אורי אייזן 3,600 דולר על עותק מספר הביכורים של נתן אלתרמן, "כוכבים בחוץ", שהיה שייך לנתן זך. באחד מדפי העותק שנסרקו לרשת נראה שזך סימן את המשקל בכל השיר "ירח" והעיר הערות העוסקות […]

כי צריך לשטוף הכל

צמתה שחורה וארוכה, ״כמו שריף מקומי״ פוסעת בעיירה דמותה של החזאית, גיבורת הספר החדש של תמר וייס גבאי, החזאית: נובלה בשלושה חלקים. אנשי העיירה האנונימית שבמרכז היצירה עסוקים לא באקלים, אלא במזג האוויר: בקטנוניות של הלחות והאובך. אבל אט־אט חרדת שטפון מתחילה לרחף בשמי העיירה. החזאית היא שאמורה למנוע את המבול הבא, או לכל הפחות […]

ילד עם אבא

שחר־מריו מרדכי הוא מהמשוררים הבולטים של דור ה־X (ילידי שנות השבעים). מבחינה סוציולוגית, פסיכולוגית ופילוסופית דור ה־X הוא מעין דור ביניים. קדם לו דור הבייבי בום הסוער והרועש ואחריו הופיע דור ה־Y. דור ה־X מצידו העז, ולרוב גם הצליח, לשנות מוסכמות וליצור אלטרנטיבות תרבותיות. דור ה־X זעק והביא לעולם בשורות כמו ה־Pאנק ושכלל מהפכות חברתיות […]

הספר הלא פשוט

רונה גלזר-גלנטי, אם טרייה וסופרת בפוטנציה, מגלה בחופשת הלידה שלה את הרומנים הרומנטיים ונשבית בקסמם. בעקבות תחרות בפייסבוק, רונה כותבת בעצמה רומן רומנטי בשם בדוי, אך מסתירה זאת מגידי, בן זוגה היהיר ואנין הטעם – גם כשהרומן זוכה להצלחה כבירה. זוהי, בקווים כלליים, עלילת ספרה החדש של נעה ידלין, הספר הלא נכון. הספר נצמד לתודעתה […]