Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

דבר המערכת – מעלה 3

עידן הממשקים

תהליך הפיכתה של תורת הספרות לארגז כלים מלמד אותנו את כל מה שצורם בהתפתחות הזו: בתהליך בָּזָק קפיטליסטי וטכנולוגי הספרות הופכת מתורה לכלים (כלומר, בהחלט קרדום לחפור בו), מרוח לטכניקה, מהשקפת עולם לפתרון.

בכל פעם שאנחנו מבצעים פעולת חיפוש בגוגל אנחנו עומדים מול הדפדפן הלבן־לכאורה, ומקלידים את שאלותינו אל תוך שורה ריקה. אך בעודנו מחפשים את הדבר שלו אנחנו זקוקים, אנחנו נוטים לשכוח כי הדפדפן אינו לבן והשורה אינה ריקה, ושוכחים שאנחנו נוגעים בממשק בלבד – רחוקים עד אינסוף מן התוכנה. במילים אחרות, אנחנו שוכחים את אי שקיפותו של המדיום, ומחפשים מבלי לדעת מי עונה על שאלתנו והיכן, אילו תשובות הוא משמיט מאיתנו, ומאיזה סיבות. גם אם המוּדעות מבצבצת מפעם לפעם, בחלק הארי של השימוש שלנו בממשקים אנחנו מודים על הניקיון הפרקטי שלהם, שהופך אותנו למשתמשים, ושוכחים את אחורי הקלעים, את חומרי הגלם – החוטים, המעבדים, המחשבים והפקודות שראייתם מאפשרת לנו להיות יוצרים ולא רק משתמשים.

בשנת 1998 טען ג'ון קיילי (Cayley), משורר וחוקר אמריקאי, כי כותב המבקש להבין את דרך העבודה של הטקסט הדיגיטלי אינו יכול להרשות לעצמו להסתפק בהיכרות עם התצוגה של הטקסט בלבד. עליו לחדור לעומקם של המנגנונים הטכנולוגיים – להבין את אופן פעולתם, להכיר את מנגנוני הפקת המשמעות שלהם, ובמידת מה להיות מסוגל לשלוט בהם. למעשה, הוא קיווה שמשוררים ילמדו לתכנת. הטענה הישנה הזו אומנם נשמעת מדי פעם בשדות שונים – מחקריים, פוליטיים, חברתיים, תרבותיים – אולם נדמה שעד עתה לא שמנו ליבנו לאינסטרומנטליזציה שהממשק מחולל בספרות.

ייתכן שאתם תוהות ותוהים מה לממשקים ולכם, אוהבי ספרות, קוראי ספרות, כותבי ספרות. ובכן, בשנים האחרונות, והרבה בשל הטכנולוגיה, מתרבים המקרים שבהם יש שימוש בצורה הספרותית, כלומר בממשק, ללא התייחסות לאחורי הקלעים, כלומר לתוכנה. השימוש בספרות נעשה לא פעם פרקטי, מצומצם וטכני. דוגמה לכך היא מה שמכונה לא אחת בסדנאות הכתיבה "ארגז הכלים הספרותי". מהו ארגז הכלים הזה? הוא עשוי להיות כל טכניקה ה"מספרתת" את הטקסט – החל מהחיתוך לשורות ועד לפרוזודיה מפוארת; אלא שכל האפליקציות הספרותיות הן סוגים שונים של מגע שטוח בממשקים – ולא בתוכנה עצמה. ובדומה לכמעט כל טכניקה אחרת (בישול, נגינה בפסנתר או נגרות), גם הספרות מתמזערת למדריך בנוסח How To.

תהליך הפיכתה של תורת הספרות לארגז כלים מלמד אותנו את כל מה שצורם בהתפתחות הזו: בתהליך בָּזָק קפיטליסטי וטכנולוגי הספרות הופכת מתורה לכלים (כלומר, בהחלט קרדום לחפור בו), מרוח לטכניקה, מהשקפת עולם לפתרון. אלא שהספרות אינה רק טכניקה, ותפיסתה ככזו מצמצמת את המחשבה, את ההגות, את שאר הרוח שאחראי מלכתחילה להמצאת "הכלים". יותר מכך, נדמה לא פעם כי הכותב אינו יודע איזה מין ארגז כלים רכש לעצמו – מאיזה תחום, לאיזה צורך, לאיזו אומנות. שמא נועד לתקן מכונת כביסה, סיטרואן ישן, ואולי ארגז הכלים הזה אינו אלא קופסת נעליים שנהפכה לקופסת תפירה?

ההבחנה הזו לא נועדה להטיל מום במי שרכש לעצמו ארגז כלים שכזה, אלא להזכיר שכל ארגז כלים הוא בסך הכול ההתגשמות הצרה ביותר של האמונות, הרעיונות, ההמצאות, ההתפתחויות, ההיסטוריה והיוצרים של כל אחד מהכלים. כי אם לחזור לשיח הטכנולוגי, הרי שגם כאן המדיום הוא המסר – משום שאף כלי, מדיום או טכניקה לא מגיעים במנותק מהמטען הרוחני שלהם. הצמצום הפרקטי הזה אינו יכול להתקיים בזכות עצמו ללא הרוח שבין המילים, ללא התורה, ללא הסיבה; שכן השימוש בספרות ככלי שנשלף לצורך עבודה מתוך ארגז יהיה לעד מעוקר וחסר – הן בעבור הכותב הן בעבור הקורא. כך למשל, קשה להשוות בין מי שהסונטה היא בעבורו שיר של ארבע־עשרה שורות בדוגמת חריזה קבועה שנועדה "לספרת" את דבריו, לבין מי שהסונטה היא בעבורו סיפור על גודש שנזקק לאוויר, של מקום (איטליה, ואחר כך, ספרד, פורטוגל, צרפת, גרמניה, אנגליה); של היסטוריה (במאות ה־12 וה־13 ולאחר מכן במאה ה־15); של אנשים (למשל, פרנצ'סקו פטררקה, ויליאם שייקספיר, אנטוניו דה טמפא; ואצלנו – עמנואל הרומי, אפרים לוצאטו, וכמובן – לאה גולדברג ואחרים); של תרבות (בין חומרה ומשחק). ניצחון עתיק מזה של הקיץ האחרון בקְרב בין איטליה ואנגליה, של מחשבה שנהפכה לצורה שבהחלט מביעים באמצעותה משהו – ויהיה זה המיית לב, חלום, רעיון, עמדה פוליטית – אלא שהמשהו הזה קשור קשר עמוק (נושאי, מוזיקלי, היסטורי) ולא שרירותי אל הצורה.

ומה לכל זה ולביקורת? הביקורת אמורה להיות אחת מהזירות שבהן ארגז הכלים מתחבר, שואף ומבקש להגיע אל תורת הספרות, אל חומרי הגלם וההיסטוריה. למעשה, הביקורת במיטבה מחפשת דווקא אחרי מי שלא רק מבקש להתנסות בכלים הספרותיים כבממשק, אלא לחדור לעומקם ולהכיר אותם, להבין אותם ובמידת מה לשלוט בהם, היינו, לחדש ולהוסיף להם. הביקורת מגדירה שדה; היא מעניקה הֶקשר היסטורי, פואטי ואסתטי בין היצירה החדשה ובין יצירות קודמות או מקבילות. מהסיבה הזו, יצירה שמנותקת במובן הרוחני וההוליסטי (ולעולם לא במובן החברתי/הקהילתי/הברנז'אי) מהשדה, עשויה להיתקל בהפניית גב מצידה של הביקורת. והפניית הגב הזו אינה מקרית. הביקורת מתקשה לדון במי שמפנה גב אל הספרות – בכתיבתו או בדבריו. השימוש האינסטרומנטלי בספרות, ללא עניין במנגנונים העמוקים שלה, דומה לאותו שימוש בממשקים הטכנולוגיים. מרגע שאנחנו משתמשים בלבד, מרגע שהממשק מעוור את עינינו והתוכנה נהפכת לשקופה – אנחנו מצהירים, גם אם בבלי דעת, על חוסר העניין שלנו באופן שבו הדברים מתרחשים, פועלים, מגיבים ומעצבים את המחשבה והיצירה. אנחנו מכריזים שהספרות היא בעבורנו רק כלי שימושי. אנחנו מודים שאנחנו משתמשים, שאנחנו לא יוצרים – וככאלה, אנחנו מכריזים על עצמנו כעוברי אורח בלבד – מספרי IP מקריים שהגיעו לשאול משהו, שמקבלים עליהם את כללי המשחק כפשוטם; עוברי אורח שבאו לקחת משהו ובאפשרותם לתת רק עוד דאטה.

***

בגיליון השלישי של מעלה שש־עשרה רשימות, ובהן שתי מסות. מסתו של עמרי הרצוג, "הארוס בביקורת", עוסקת בשאלת היכולת להפריד בין הארוס הנחוץ לביקורת ובין האלימות המוסווית לא פעם כארוס־דמה שמנהל את הביקורת, בין היתר גם בזירות הביקורתיות העכשוויות. מסתו של גלעד מאירי, "שירת דחף, שירת רחף", מציעה שיטת קריאה וביקורת המושתתת על תחושות גוף בקריאה. מִספר רשימות מוקדשות לבחינת שאלות על מתיחת הגבולות באומנות הפרוזה: המתח בין ספרות לנבואה ב־swim מאת גון בן ארי; העלילה המצטברת מול העלילה המובנית באיך לאהוב את בתך מאת הילה בלום; הקשר בין סיפור ומסה בהקבוצה למיכל בן־נפתלי; בין סיפור למחקר בזמלווייס – האיש שזעק אמת מאת לואי־פרדינן סלין; ובין ספרות והיסטוריה בהר הקסמים לתומאס מאן. שתי רשימות מוקדשות למתח בין הריאלי והסימבולי בשני ספרי מסות: איך להיות מאת ארנה קזין ומקצועות של אחרים מאת פרימו לוי. רשימות אחדות מוקדשות למתחים הנובעים מתוך עמדות דובר ביצירות המבוקרות. כך למשל השאלה מה הופך דובר במאה ה־21 לאנושי בהתשובות של קת'רין לייסי; מיהו משורר אותנטי בשירים טחובים לילדים רטובים של רומן אייזנברג; מיהי הדוברת שאנחנו מחפשים לשמוע על פי הספרים בוא לקק אותי מאת אודיה רוזנק ובשבח הבעירה מאת יעל סטטמן, וכיצד מתעצבת גלות כשפה שירית בדבר לא יצילני מן הבדידות של סלאח פאיק. שתי רשימות אוחזות את הגיליון (כמעט) משני קצותיו ועוסקות בטקסטים המעצבים יחסים בין כותבים: בשבח דנטה מאת ג'ובאני בוקאצ'ו ודבר שמתחפש לאהבה מאת גליה עוז.

 

שלכם,

נועה שקרג'י, עטרה בן חנן, גלעד מאירי, אביב פטר

תהליך הפיכתה של תורת הספרות לארגז כלים מלמד אותנו את כל מה שצורם בהתפתחות הזו: בתהליך בָּזָק קפיטליסטי וטכנולוגי הספרות הופכת מתורה לכלים (כלומר, בהחלט קרדום לחפור בו), מרוח לטכניקה, מהשקפת עולם לפתרון.

עוד במעלה...

מהו המקום שלך

תסבוב לא תישן

וריאציות אנקוויסט

לחייך כמו אמריקאית

צָפוּן בָּרֵךְ | חובה להשוות

"אם העולם הזה נראה לכם רע, אתם צריכים לראות חלק מהאחרים"

מה עושים גברים במלחמות?

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

להגנת הסוגה הבזויה

"תֵאַטְרוֹן הוֹוֶה מֻפְרָע"

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

בַּפְּסָגוֹת הֵיטַבְתִּי לִשְׁכֹּחַ יוֹרְדֵי גַּיְא וּמִדְבָּר

"אני זה הברזל. ברזל לא יכול להכות את עצמו"

בדרך לגן עדן עוברים בחלל

דבר מערכת – מעלה 13

מן הקול אל ההד

לא לספר סיפור

תלישות בעולם נטול בית

כיצד להפסיק לפחד ממוות, להתחיל להתאבל על המתים ולאהוב את החיים

לפורר את האחיזה

עגלת תינוק ריקה סובבת עיר

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

השבר מתוך האיחוי – השיבה לפנגיאה

אומנות או נמות

אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות

גשם על הקבר

דבר המערכת – מעלה 12

קונספטואליות וגותיקה

0.6 אדם

ארנב־ליצן, או: מסה בעקבות לא ממואר מאת מוטי פוגל

כך החל סבא לכתוב

טקסטים שיש להם צורה של תבונה

לכל שיר יש תולדות חיים

דיווח מתוך התרחשות

איך נשיר: שירה ופרוזה כשני אופנים של מסירת עדות

הטיפולוגיה של הספרות העברית

א. א. מילן / מסמכים סודיים

מפלי מים שקפאו

אפשרות של X

דלות ושירה

אנושיותי אינה שייכת לכם

"הַיָּרֵחַ מְלַמֵּד תַּנָ"ךְ" – מסה על שירת זלדה

אמנות אחת

מכניקת השבר

שדים באים בעקבות העוני

צפון ברך | בפונט אהרוני

פס האטה

חלום על להבת נר שדועך

דבר המערכת – מעלה 11

אסתטיקה של הפצע

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

המלצת שבוע הספר – אמיר אשל

המלצת שבוע הספר – שי פורסטנברג

המלצת שבוע הספר – יואב רייס

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

שהכל נברא בלשון

צָפוּן בָּרֵךְ | צליל של נייר ישן

מה מצאתי בכיס

טעמו המר של הזיכרון

איך לכתוב על הפוליטי?

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

אסתטיקה של פצע

מי שמביט בי מאחור

והלבן היום לבן מאוד קצת אדום

כמה מילים אחרי הלוויה של מאיר ויזלטיר

לתפוס את הולדן

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

מה שוות המילים אם אי אפשר לשלוט בהן?

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

דבר המערכת – מעלה 10

מזרח תיכון חדש?

על הראייה

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

טלטול הפעמון

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

קלוז־אפ עצבני

מעבר לסטיגמה

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

מתוך המחברות

חיים שראוי לספרם

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

החוש השישי

רומן עתידני מופרע במיוחד

״עשית אקזיט, לך זקוף״

מועכת את גבולות הדאחקה

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

כותב המערבונים העברי הראשון

לקראת שירה מז׳ורית

דבר המערכת – מעלה 9

בטן ופצע בברך

דמיון הוא התשובה

האמונה כקונפליקט

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

בין רומן ליומן

מקהלה סודית

תיאטרון הבובות של הנפש

דילטנטיות שלא בעיתה