Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

תסבוב לא תישן

איה אליה | היא אתה עכשיו | פרדס, 2023 | 70 עמודים

מאת: אביב פטר

איה אליה היא עיתונאית ובמאית הסרט "דפיקה בדלת", שעוסק בשכול דרך עיני המבשרים. היא אחותו של איתמר אליה, שנהרג באסון השייטת בלבנון בשנת 1997. גופתו נותרה בשטח והוחזרה לאחר עשרה חודשים בעסקת שבויים. היא אתה עכשיו הוא ספרה הראשון.

בשירים קצובים וחותכים משרטטת אליה בספר ביכוריה בולען שנפער ושאב אליו אהבה, ותשוקה וחיים ובעיקר גופה אחת שרופה ומפוררת, גופת אחיה איתמר. את הספר התחלתי לקרוא לפני 7 באוקטובר. גופת איתמר לא הניחה גם אז. זוהי תגובה סחופה, מסוחררת, לא תיטען טענה, לא תחולץ מסקנה.

אלו ימי אסונות, ושיריה של אליה הם "דִּבְרֵי אֲסוֹנוֹת, הָיוּ וְהִנָּם" (עמ' 19).

***

איך הושאר למשכב פירורים אדמת לבנון, איך הוחזר, איך לא שב. איך אשוב במלוא העשור לאסוף את גופת עמיחי*, הוא המת עכשיו, בשרו הושמד, משקפיו עוד מונחים על עיניו. תסבוב גופת איתמר, הוא המת, תסבוב על איה בת 13, הילדה שהיא הוא עכשיו. "בְּרֶגַע זֶה מֵת. חַיָּיו עַל הַדַּף הַמּוּנָח עַל שֻׁלְחָן /רַק לִכְאוֹרָה אָטוּם לְעוֹלָם" (עמ' 30). תֵּרָאֶה גופת איתמר, לשדות ומדבר לים למרחבי לעולם לא – עם גופת איתמר. לאן תפנה איה.

חי איתמר. "הַזְּמַן שֶׁלָּכֶם סָגוּר / בְּמַעְגָּל אֶחָד עִם הַגַּלִּים […] פָּנָיו סְגוּרִים, בְּקוֹל רָם / שׁוֹאֵל: "אִיתָמָר?" […] אֵליַ" (עמ' 34). מן הים בא איתמר ותגלוש גופתו במדרון תתפזר בחלל, יסתובבו סביב גופת איתמר, לא תושב. צבועים, ודורסים ואוכלי נבלות, לא תושב. היא הוא עכשיו. לאן יסתובב באדמת לבנון – הוא לא שב, ייערם על האדמה, בלי שב. יחלפו מלחמות והדם על מדים ידבק, יסתובב גופת איתמר, אני אתה עכשיו. פרורי סוף הקיץ ישייטו בחלל, המסוק עלה ויסתובב סביב גופת איתמר לא ירד. הַכְּלָבוֹת שֶנוֹבְחוֹת בְּתוֹכִי נוֹבְחוֹת בָרְחוֹב הֶחָשּוּך, לַיְלָה, פָּנָסִים, אַף אֶחָד / לֹא הִגִּיעַ לִבְדֹּק, חֲרִיקַת הַבְּלָמִים מַגִּיעָה מֵרָחוֹק הַכְּלָבוֹת שֶׁנוֹבְחוֹת בְּתוֹכִי / קְשׁוּרוֹת בְּשַׁרְשֶׁרֶת בַּרְזֶל, הֵן שׁוֹמְעוֹת זוֹ אֶת זוֹ אֶת הַחֹשֶׁךְ עוֹטֵף נְבִיחוֹת / רְטוּבוֹת, הֵן נוֹבְחוֹת (עמ' 45).

פרדסי לבנון, שורות שוֹרות, זית, דובדבן וזית, תוטל גופת איתמר. בן ה־10 יתהה היכן איתמר, בת ה־13 תוהה איך לאחוז בידיים טבולות בשמן וגריז, איך יושאר לעופף בחלל. איך אשוב כעבור העשור לא יופך אות חיים. לא יושב. ״בַּת קוֹל, לֹא עוֹלָם / (אֲנִי שָׂרָה גּוּפִי / חַשְׁמַל) לֹא שָׁלַחְתָּ יוֹנָה / הַגֶּשֶׁם / קִבּוּץ הַשָּׁמַיִם / עָנןָ / וְהְָיָה" (עמ' 28-27).

לאן תפנה איה לאן יפנה איתמר, יסתובבו בחול הם ביחד הוא היא עכשיו בדמו הוא שֶׁהָיָה גּוּפוֹ הַיָּפֶה בְּכָל הַגּוּפִים שֶׁאַתְּ […] "בְּכָל יוֹם זִכָּרוֹן מַמְלַכְתִּי מַחְזוֹר הַגּוּף / אוֹחֵז בֶּעָקֵב מַחְזוֹר הַיָּמִים אַתְּ לֹא רוֹצָה כְּלוּם, תּוֹדָה, לֹא, אַתְּ לֹא / צמְאֵָה" (עמ' 25).

צימאון לא פסק, תיסוב גופת איתמר, בשאריו, הדמיון, נעמוד כולם – חי – מת ומת חי יסבבו שרעפם בעולם, מלמעלה ומטה אין סולם הגופים טולטלו, אין משקל, פירורים בחלל. גופות – גופת איתמר. בבשר־בבשר־בבשר – יורמו לא שבים יינשאו – יושאר איתמר. פָּנָיו בַּאֲבַק מְדוּרָה מִדֵּי לַיְלָה עֵינַיִם נוֹעֵץ הַקָּהָל, הַסּוּסִים מְאִיצִים, / הַשּׁוֹט בָּאֲוִיר […] הֶהָמוֹן שֶׁחָגַג אֶת בְּשָׂרוֹ שֶׁל הַמֵּת, אֵיךְ / קָרְאוּ לוֹ?" (עמ' 32). הבשר־הבשר־הבשר – יועלו עוד ועוד עוד ועוד לא ייעצר בן ה־10 יתהה היכן איתמר, בת ה־13 תוהה איך אחז.

תָּאֵר שֶׁבְּכוֹחִי לִלְבֹּשׁ אוֹתְךָ כְּמוֹ שֶׁנּוֹפֶלֶת שִׂמְלָה, בַּד חוֹפֵף לְעוֹרִי: אֲנִי / בּוֹ הוּא לֹא בִּי. (עמ' 40). הוא לא בא הוא לא בא הוא לא בא. עורו יתגנב בבשר: בשדרה, בשכמות יחולל הגוף עד תוכל לחולל בבשר, לא תושב. "אֲנִי דּוֹבֶרֶת אֵלֶיךָ בְּשֵׁם / רַעַשׁ לָבָן, מַעֲבַר הַבָּשָׂר בְּתוֹכִי״ (עמ' 40). בשקט, אין רועש מה שמת, יולבן חללו, נשמתו, עפעפיו. יעברו, יחלפו הנושאים את המת. המת היה חי – ברוחך איך לא שב, הבשר ניתק לא אוכל לאחוז איתמר.

 

עוד במעלה...

וירדו? וירדו אמיתי?

"עוד מעט אלך ואקח איתי את השתיקות"

בדרך לגן עדן עוברים בחלל

כותב המערבונים העברי הראשון

לא לספר סיפור

כשהפחד למות הוא הפחד לחיות

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

כך החל סבא לכתוב

כי צריך לשטוף הכל

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

לשון נופל על לשון

תסבוב לא תישן

בְּבַקָּשָׁה, שֶׁאֶהְיֶה הַכְּלַבְלָבָה שֶׁלֹּא רְצִיתֶם לָקַחַת

נוף עברוסי

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

מכניקת השבר

נקב־הצצה

מים אחרים באותם הנהרות

לראות את הדברים באינסופיותם

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

"אֵיפֹה הַצַּדִּיק שֶׁיַּחֲזִיק אֶת הָאָרֶץ"

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

הספר הלא פשוט

דבר המערכת – מעלה 7

עוד סיפור אחד

צָפוּן בָּרֵךְ | חובה להשוות

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

דבר המערכת – מעלה 2

תריסים קדושים – היומיומי הוא הנשגב

אפשרות של X

מפלי מים שקפאו

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

פה ובמקום אחר

0.6 אדם

איך לכתוב על הפוליטי?

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

לקראת שירה מז׳ורית

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

"הַיָּרֵחַ מְלַמֵּד תַּנָ"ךְ" – מסה על שירת זלדה

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

מזרח תיכון חדש?

רומן עתידני מופרע במיוחד

קונספטואליות וגותיקה

האב, הבת, ורוח הקודש

הזר והפרפר, המדען והסופר

לחזור אל השקול

וריאציות אנקוויסט

חוש הביקורת

איך תודעה נולדת מחדש

הזהו אדם?

כזב ובדיון

בִּמקום בַּמולדת אוחזת אני בגלגולֵי עולם

האמונה כקונפליקט

א. א. מילן / מסמכים סודיים

להגנת הסוגה הבזויה

טעמו המר של הזיכרון

צעד בן אלפי־מילין

המלצת שבוע הספר – שי פורסטנברג

כולנו יצאנו משולי האדרת של גוגול

במקום בו עמדת נשאר רק אוויר

אמונה בקריאה, קריאה באמונה

כאוס ירוק: "הגרסה המודרנית לגיהינום היא היעדר תכלית"

לחייך כמו אמריקאית

חד אבל לא משמעי

״עשית אקזיט, לך זקוף״

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

והלבן היום לבן מאוד קצת אדום

אלו שרואים, אלו שרואים כאשר מראים להם ואלו שאינם רואים

המסע אל השינה

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

לֹא נַחְתִּים שָׁעוֹן כִּי אֵין שָׁעוֹת

אמילי של זנדבנק

עוד אחר צהריים ספרותי

צָפוּן בָּרֵךְ | השירה כצֵיד החד־פעמי

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

תיאטרון הבובות של הנפש

למה לאה?

דבר המערכת – מעלה 4

צָפוּן בָּרֵךְ | שער של ספר שמתחפש לטור בעיתון

מוסקוביאדה – רוחות הרפאים של ההיסטוריה או הביוב של השאול

דיווח מתוך התרחשות

בַּפְּסָגוֹת הֵיטַבְתִּי לִשְׁכֹּחַ יוֹרְדֵי גַּיְא וּמִדְבָּר

עולם חדש מופלא

צָפוּן בָּרֵךְ | ספר הוא בית הוא עריסה

דבר המערכת – מעלה 3

הדרים, שחרורים וקרב בולבולים

לתפוס את הולדן

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

צפון ברך | בפונט אהרוני

אסתטיקה של הפצע

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

בקצה השיר ישן איש

דבר המערכת – מעלה 12

השבר מתוך האיחוי – השיבה לפנגיאה

בטן ופצע בברך