Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

במקום בו עמדת נשאר רק אוויר

אמיר זיו | חמצן | עם עובד, 2020 | 254 עמודים

מאת: אלפרד כהן

הגיבורים מנסים לכרות ברית עם העבר על ידי יצירת גרסאות ופרשנויות שונות לחוויות, אלא שהסיפור כולו מתקדם, ומתברר כי אותם גיבורים לא הביאו בחשבון את בוגדנותה של האמת שאיתה הברית שלנו מתפוגגת; כאשר אנחנו מנסים להתקין עליה גרסאות שקריות

חמצן הוא יסוד היוצר חומצות ומכאן שמו בעברית. כדי לחיות האדם זקוק לעשרה מטרים מעוקבים של חמצן ביום. אנחנו זקוקים לחמצן כדי לחיות – כל אחד יודע את זה, אפילו מבלי שממש התעמק בכך. מתי נשים לב להימצאותו ונבקש אותו? – כשאנחנו נחנקים, למשל; כשרמת הפחמן הדו־חמצני באוויר עולה ומרעילה את החמצן. אנחנו נרגיש בחסרונו כשנהיה במקומות גבוהים וכשנרגיש בירידה בריכוז החמצן באוויר. כל אחד זקוק לחמצן: אלו שרצים ללא הפסק במרוץ החיים, קדימה; אלו שרק יושבים ללא מעש, או אלו המנסים ניסיונות ילדותיים־תעלוליים כמו לשים שקית על הראש כדי לראות מה יקרה.

חמצן מאת אמיר זיו הוא רומן מרתק המנסה לדון בסוגיה מה קורה כשהאוויר נגמר, עלילתית ופואטית. הרומן מלווה את קורותיה של משפחת ידיד, משפחה ישראלית אמידה מהעשירון העליון, על רקע שני אירועים המתרחשים באותו יום: משמרת מד"א של הנכד רן, ומסיבת יום הולדת 70 של אב המשפחה, סבא שלמה. ברגעים אלו שני הגיבורים נאלצים להתמודד עם קונפליקטים מחניקים – האחד מול מושא אהבת נעוריו (שלא יודעת שהיא כזאת), ויותר מהכול – מה שמצופה ממנו במשפחה: להמשיך את השושלת. והשני, הסבא שמגיע לנקודה הדורשת ממנו להתמודד עם כל מה שהוא האמין בו בחייו הבוגרים: עבודה קשה, יום־יומית, לכבוש עוד ועוד יעדים, עד לפסגות הגבוהות ביותר, תוך חוסר התחשבות באנשים הקרובים לו. 

חמצן מתחיל מהסוף – מפרק 10 ועד לפרק 1. כשם שאנחנו רוצים לדעת מה הסוף, איך הכול הסתיים, מה נגמר, אנחנו רוצים גם לדעת איך הכול התחיל, מה היה שם; איך אומרת הקלישאה – כל סוף הוא גם התחלה חדשה. לכאורה מדובר בטריק אומנותי פשוט מאוד, ולמרות זאת בפרוזה וברומנים ממעטים להשתמש בו; לרוב משתמשים במעברי זמן, כלומר בתיאור אפיזודות מזמנים שונים (למשל ב"הקול והזעם" של ויליאם פוקנר או ב"מלכוד 22" של ג'וזף הלר) המנסים לגבש סיפור דרך שברי זיכרונות ונקודות מבט שונות, וכמעט לא מייצרים קו ברור של עלילה מהסוף להתחלה – מה שנותן בעיניי לחמצן שני ממדים ז'אנריים נוספים: הראשון, מותחן – קשה היה להפסיק לקרוא בו; והשני, תיעוד דוקומנטרי־עיתונאי־חוקר – אתם כבר יודעים איך זה נגמר, אז תרשו לי בבקשה לספר לכם את הסיפור במלואו.

עם זאת ולפני הכול, חמצן הוא מלודרמה קלסית למדי, היינו סיפור שבו אירועי העבר עתידים להפוך לטראומטיים עבור הדמויות הראשיות, ועל ידי כך לייצג את הממד הטרגי שבסיפור ולהניע את העלילה. הגיבורים מנסים לכרות ברית עם העבר על ידי יצירת גרסאות ופרשנויות שונות לחוויות, אלא שהסיפור כולו מתקדם, ומתברר כי אותם גיבורים לא הביאו בחשבון את בוגדנותה של האמת שאיתה הברית שלנו מתפוגגת; כאשר אנחנו מנסים להתקין עליה גרסאות שקריות – האמת תפר את כל ההסכמים ותפתח כל קופסת פנדורה. האם נצליח להתמודד עם העובדות הצפות והמחניקות או שמא זהו גורלנו? – שבויים בתוך המעשים שלנו, עליהם כמובן נשלם – אלו השאלות העולות מתוך הקריאה.

הספר מנסה להעמיד בפנינו שתי גישות. הגישה הראשונה היא של שלמה ידיד, מעין נציג הבייבי בום, ישראלי מהדור הישן שרוצה לכבוש את העולם. שלמה תמיד ירוץ קדימה: "אֶת כל מה שהשגתי, השגתי בעשר אצבעות", הוא יתגאה. שלמה כשמו כן הוא, ינסה תמיד לחתור לשלמות. לעומתו, נכדו רן (זה ששלמה מזהה בו יורש) יאמר: "ברור שאני רוצה אקשן, מי לא רוצה, אבל אני אוהב גם לחכות". גם רן, כשמו כן הוא, ירצה לברוח מכל זה, ובמובנים מסוימים הוא מייצג את דור ה־Z שגדל לתוך מרחב מלא גירויים טכנולוגיים וחברתיים, דור שמודע לסביבה ועם זאת יעדיף לנוח ולעשות את הדברים לאט; זהו דור שמרני יותר והרפתקני פחות – ואולי קל לו יותר שהדורות הקודמים מגבים אותו.

כאמור, משפחת ידיד היא משפחה עשירה מאוד – "מליינים" כפי שיכנו אותה נערות שאיתן רן ייפגש במהלך הסיפור. שלמה ידיד הוא מגשים החזון הקפיטליסטי: לאחר שחרורו מהצבא הוא פותח מפעל קטן בפתח תקווה עם חברו הטוב בני, ומשם הם לא מפסיקים לגדול. הם צוברים עוד ועוד הון ונכסים, עוד ועוד כוח והשפעה, עד שהוא יכול בקלות לקנות שיש למטבח בשווי מיליונים מהעיר קרארה שבאיטליה (אותו שיש שבו השתמש מיכלאנג'לו בעבודותיו), להיפגש עם שרים בממשלה ולהשפיע באופן כזה או אחר על מהלכיה. לצידו של שלמה ידיד עומדת אשתו סיגל, התומכת מאוד; היא תקום בוקר־בוקר להרכיב את הרגל התותבת של בעלה. בתו דפנה (המכונה דפני) היא הבת הלא מוצלחת (לדעתו של אביה), משום שהיא רוצה לעסוק במדעי הרוח ולא להמשיך את שושלת המשפחה. דפני נשואה לאיתן, מוזיקאי בינוני הבוגד בה עם צלמת ובנם המשותף – רן.

וברקע, אירועים מושתקים מן העבר שהמשפחה אחסנה בתוך כספת בבונקר והצפינה בקוד סודי שנהפך עם הזמן ליסוד נורמטיבי במערכת היחסים בין כל הנוגעים בדבר. אירועים ורעיונות אלו יגיעו ברומן שלפנינו להשתנקות, לשלב שבו הם לא יצליחו לנשום עוד בכוחות עצמם. הבגידה שלהם בעבר, חשיפת האירועים כפי שקרו באמת וההשלכות שהנפשות הפועלות נאלצו לשאת בתוכן, יערערו את הברית שהדמויות כרתו בינן לבין עצמן, ויתגלו כטרגיים במיוחד.

"מי שמנומס – המקום שלו נתפס, מי שממרפק – לעולם לא יידפק…" אלו חלק מהדברים מתוך הנאום של בני, החבר והשותף של שלמה, מתוך מסיבת יום הולדת 70 לשלמה, האירוע המרכזי של הספר. נאום ארוך־ארוך שאותו הוא נושא בלי לעצור ובלי לשאוף אוויר בין רעיון לרעיון. הנאום הוא מעין וידוי, ניקוי אורוות – לשים הכול על השולחן בלי לשחק לפי הכללים של המשחק הזה של החיים, ועם זאת, קשה לא להשתחרר ממה שבנה את החיים הללו עד עכשיו. זהו אירוע חד־פעמי – יום הולדת 70 גרנדיוזי בממדים של יום העצמאות ה־70 למדינת ישראל. אלא שכאן, בניגוד לטקס רשמי של פאר, הדר והתרברבות בהישגי־כל־השנים, נחשפת השיטה המכוערת, השקרית, הרומסת, ומרבית הדרכים שבהן נקטו כדי להגיע לאן שהגיעו. 

ומנגד לאותה מסיבה, כמעט באותו זמן, מתרחש אירוע נוסף, קטן ואישי יותר – משמרת מתנדבים במד"א. בתוך האמבולנס הצפוף יחכו לקריאה רן וטליה, הנערה שהוא חפץ בקרבתה ובאהבתה. הם ינהלו דיאלוג תמים של נערים בראשית חייהם הבוגרים, יקשיבו יחד למוזיקה, יתחככו זה בזה מטעמי צפיפות, מנותקים מהעולם, מחכים לפעולה, כאילו הזמן בהקפאה. טליה תספר לרן על ברים ביפן שבהם מוכרים חמצן דרך צינורות שמזרימים אותו למוח (יש אפילו בטעמים). בתוך האינטימיות הזאת, בתוך רכב ההצלה, רן יחשוף בפניה את יחסו למשפחתו־שלו, והיא תציע לו באדיבות ובתמימות "אַמְבּוֹ" – מנשם ידני המבצע הנשמה מלאכותית: "טוב, נראה לי שאתה צריך כמה פושים של אמבו, להחזיר נשימה".

בחמצן אין כמעט רגעים שבהם אפשר להאט: אין משפטים כבדי־משקל, אין אתנחתאות אומנותיות המתארות את הזמן והמקום שבו אנחנו נמצאים. אנחנו רצים לאחור: זה עוד יותר מעייף, אבל לא פחות מסקרן. לרוב אינני מחבב – בלשון המעטה – סגנון כתיבה כזה; סגנון שאינו נותן את המקום לכלי הייצור המרכזי שלו, כלומר לשפה, לשפה שבכוחה לתאר את המציאות של הסיפור, את הרחשים הכמוסים ביותר של הדמויות. האכזבה הזו יצרה אצלי קריאה מסוג אחר: מהודקת, צמודה, חדה וחודרת. חמצן מצטרף לספרים אחרים שיצאו לאחרונה, ספרים המנתקים את השפה ככלי ייצור מהיצירה עצמה – כדוגמת "מחר ניסע ללונה פארק" (אילנה ברנשטיין) או "שלוש" (דרור משעני) – וטוענים, כמו האפוריזם של הסופר האוסטרי תומאס ברנהרד בניסיונו להבין את הפילוסוף הגרמני ארתור שופנהאואר: "המילים הכבדות אינן תמיד בעלות המשקל, כשם שהמשפטים הכבדים אינם תמיד בעלי המשקל" ("מחיקה" בתרגום אברהם כרמל, הוצאת שוקן). המשקל נמצא בשכבות המוסתרות וברווחים הקצרים של העלילה במקום בשפה עצמה או בטכניקות ספרותיות של האטה. אמיר זיו נותן לסיפור עצמו לבדו את המשקל הזה, והוא עושה זאת בטכניקה גבוהה ומשובחת; טכניקה המתייחסת למילים כחמצן שצריך להגיע מהיר, רדוד וקבוע, ולרקום את משפטי העלילה.

עוד במעלה...

תמציות רישום

0.6 אדם

פה ובמקום אחר

נוף עברוסי

מן הקול אל ההד

עגלת תינוק ריקה סובבת עיר

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

נגד הזרם: המהלך הקווירי של ז'וריס־קרל הויסמנס

בדרך לגן עדן עוברים בחלל

מורה נבוכים: שירה וקרינג' למהפכת החובבים בשירה העכשווית

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

פס האטה

שה האלוהים

דמיון הוא התשובה

בין as if ל־hollow center

מלחמת הגרילה של סמי ברדוגו נגד רפובליקת הספרים העבריים

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

כיצד להפסיק לפחד ממוות, להתחיל להתאבל על המתים ולאהוב את החיים

הסבון בכה מאוד

מקהלה סודית

שיעור בהגנה עצמית

דילטנטיות שלא בעיתה

תריסים קדושים – היומיומי הוא הנשגב

"עוֹד הַכֹּל יִסְתַּיֵּם / בְּכִי טוֹב / בְּכִי טוֹב / בְּכִי / בְּכִי / בְּכִי רַע"

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

מפלי מים שקפאו

אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות

לא הספר שאנחנו צריכים, הספר שמגיע לנו

דברי פרידה

שבריריות החלום

הצד החשוך של החיים

דבר המערכת – מעלה 9

איך לספר סיפור

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

רומנים מטופשים שכותבות נשים

להגנת הסוגה הבזויה

קנה־נשימה

אפשרות של X

לחזור אל השקול

מה עושים גברים במלחמות?

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

בְּבַקָּשָׁה, שֶׁאֶהְיֶה הַכְּלַבְלָבָה שֶׁלֹּא רְצִיתֶם לָקַחַת

מועכת את גבולות הדאחקה

השלג נתלה על קולב העצים

מכניקת השבר

דבר המערכת – מעלה 12

במקום בו עמדת נשאר רק אוויר

לראות את הדברים באינסופיותם

שהכל נברא בלשון

איך לכתוב על הפוליטי?

על העיוורון

צָפוּן בָּרֵךְ | נהר השירה

דלות ושירה

הסימנים הכחולים של השפה

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

מה מצאתי בכיס

האב, הבת, ורוח הקודש

כך החל סבא לכתוב

המסע אל השינה

לקראת שירה מז׳ורית

כי צריך לשטוף הכל

Yes, I Do

מוסקוביאדה – רוחות הרפאים של ההיסטוריה או הביוב של השאול

צָפוּן בָּרֵךְ | השירה כצֵיד החד־פעמי

לכל שיר יש תולדות חיים

אגרוף מונף כלפי מטה

כאוס ירוק: "הגרסה המודרנית לגיהינום היא היעדר תכלית"

השבר מתוך האיחוי – השיבה לפנגיאה

תיאטרון הבובות של הנפש

הסיפור שלא נגמר

"הענקתי לך את עצמותי / כדי לפסל מהן פסליך"

עוד סיפור אחד

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

הזהו אדם?

צעד בן אלפי־מילין

הביוגרפיה הראשונה של דנטה

גילוי דעת

החוש השישי

וזרח השמש

תסבוב לא תישן

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

צריך לחזור מהנסיגה

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

נו, תכתבי – עידוד קצר להאטת הכתיבה

מתחת לשמיים של שומקום

לחייך כמו אמריקאית

המלצת שבוע הספר – אמיר אשל

צָפוּן בָּרֵךְ | ספר הוא בית הוא עריסה

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

צָפוּן בָּרֵךְ | שער של ספר שמתחפש לטור בעיתון

סוד השעמום הוא לומר הכל

גשם על הקבר

"ואיך נעבור, ללא הגשר?"

לאן ללכת מכאן

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

"אֵיפֹה הַצַּדִּיק שֶׁיַּחֲזִיק אֶת הָאָרֶץ"

חוש הביקורת

קטלן א'