Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

גשם על הקבר

מאת: יותם בנשלום

גשם על הקבר / תומס הרדי

 

עָב מְשַׁלֵּחַ

אֵלֶיהָ חִצָּיו

בְּבוּז מְחֻצָּף –

אֵלֶיהָ, שֶׁפַּעַם

נִרְעַד וְדָאַב

בָּהּ כָּל רֶגֶשׁ וְלֵחַ

כְּשֶׁגֶּשֶׁם קוֹלֵחַ

בָּרוּחַ, בָּרַעַם

נִתָּךְ כָּךְ מֵעָב;

 

זוֹ שֶׁלְּמַעַן

הָגֵן עַל רֹאשָׁהּ

הָיְתָה פְּסִיעוֹתֶיהָ

מַהֵר מְחִישָׁה

כְּשֶׁנֶּטֶף מִמַּעַל

נָגַע בְּבִרְכָּהּ

וְסַעַר בָּקַע,

בָּרָק תִּעְתֵּעַ,

צִפּוֹר הִשְׁתַּתְּקָה.

 

לוּ שָׁם מִתַּחַת

שָׁכַבְתִּי אֲנִי!

אֲז שְׁנֵינוּ, בְּלִי פַּחַד,

בְּשֹׁפִי, בְּנַחַת,

הָיִינוּ בְּיַחַד

כְּשֶׁקֹּר נוֹעֵץ מַחַט

אוֹ שֶׁמֶשׁ זוֹרַחַת

עַל יוֹם זִיוָנִי,

תַּחַת גַּל אֲבָנִים.

 

עוֹד יִצְמְחוּ עַל

תִּלָּהּ עֲשָׂבִים.

פְּרָחִים יִסְמְכוּהָ

כְּמוֹ כּוֹכָבִים,

עַד שֶׁהִיא תִּהְיֶה הֵם –

כֵּן – הַלֵּב שֶׁלָּהֶם,

אֲהוּבָה וְטוֹבֶלֶת

בְּעֹנֶג שֶׁל יֶלֶד,

הַרְחֵק מֵעָבִים.

 

מאנגלית: יותם בנשלום

את השיר שלהלן חיבר תומס הרדי ב־1917 לזכר רעייתו, אֵמה. שנפטרה חמש שנים קודם לכן.

 

 

עוד במעלה...

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

"אני זה הברזל. ברזל לא יכול להכות את עצמו"

רומנים מטופשים שכותבות נשים

מן הקול אל ההד

ענפים סביב האין

רומן עתידני מופרע במיוחד

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

מועכת את גבולות הדאחקה

אפשרות של X

בְּבַקָּשָׁה, שֶׁאֶהְיֶה הַכְּלַבְלָבָה שֶׁלֹּא רְצִיתֶם לָקַחַת

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

מפלי מים שקפאו

צָפוּן בָּרֵךְ | שער של ספר שמתחפש לטור בעיתון

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

דבר המערכת – מעלה 5

דברי פרידה

צָפוּן בָּרֵךְ | נהר השירה

חלום על להבת נר שדועך

חוש הביקורת

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

בַּפְּסָגוֹת הֵיטַבְתִּי לִשְׁכֹּחַ יוֹרְדֵי גַּיְא וּמִדְבָּר

איך לספר סיפור

צָפוּן בָּרֵךְ | צליל של נייר ישן

לֹא נַחְתִּים שָׁעוֹן כִּי אֵין שָׁעוֹת

התרסקות או הארה

מתחת לשמיים של שומקום

חיה פוליטית, מזדהה עם מיעוטים

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

קרקעיתה השקופה של הנפש

טעמו המר של הזיכרון

0.6 אדם

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

בטן ופצע בברך

כולנו יצאנו משולי האדרת של גוגול

הזהו אדם?

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

בשבח הארוס

לתפוס את הולדן

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

קלוז־אפ עצבני

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

לשון נופל על לשון

דבר המערכת – מעלה 2

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

אמנות אחת

דבר המערכת – מעלה 8

הסבון בכה מאוד

גילוי דעת

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

אומרים לנו שיש סקס אחר

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

קטלן א'

א. א. מילן / מסמכים סודיים

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

אמילי של זנדבנק

ארנב־ליצן, או: מסה בעקבות לא ממואר מאת מוטי פוגל

כמה מילים אחרי הלוויה של מאיר ויזלטיר

למה לאה?

אנושיותי אינה שייכת לכם

גלות מזהרת

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

על הראייה

מות החתול ותחיית האנושיות

נוף עברוסי

בין as if ל־hollow center

איך נשיר: שירה ופרוזה כשני אופנים של מסירת עדות

לראות את הדברים באינסופיותם

תועלת לנפש אומללה ודחויה

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

אמונה בקריאה, קריאה באמונה

דבר המערכת – מעלה 4

דבר המערכת – מעלה 6

מכתב מן העורף

מזרח תיכון חדש?

מהו המקום שלך

במקום בו עמדת נשאר רק אוויר

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

האב, הבת, ורוח הקודש

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

צָפוּן בָּרֵךְ | השירה כצֵיד החד־פעמי

דמיון הוא התשובה

ילד עם אבא

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

מוסקוביאדה – רוחות הרפאים של ההיסטוריה או הביוב של השאול

מכניקת השבר

דיווח מתוך התרחשות

דלות ושירה

חשיפה לצפון

כך החל סבא לכתוב

מורה נבוכים: שירה וקרינג' למהפכת החובבים בשירה העכשווית

כותב המערבונים העברי הראשון

וריאציות אנקוויסט

נשיקות על המצח

Yes, I Do

גשם על הקבר

אלו שרואים, אלו שרואים כאשר מראים להם ואלו שאינם רואים