Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

רומנים מטופשים שכותבות נשים

ג'ורג' אליוט מאנגלית: יהונתן דיין

מאת: יהונתן דיין

רומנים מטופשים שנכתבים בידי נשים מצטרפים לכדי סוגה שענפים רבים לה, המסתעפים בהתאם לאיכות המטופשת שלפיה הם מתארגנים – המקציפה, המשמימה, הצדקנית או הדקדקנית

מאנגלית: יהונתן דיין

רומנים מטופשים שנכתבים בידי נשים מצטרפים לכדי סוגה שענפים רבים לה, המסתעפים בהתאם לאיכות המטופשת שלפיה הם מתארגנים – המקציפה, המשמימה, הצדקנית או הדקדקנית. אך שילובן של אלה – מבנה מעשים אמנותי של אווילות נשית – מהווה את הענף המרכזי של ספרות זאת, אשר תכונה בפינו סוגת קישוט ורגישות. הגיבורה, על פי רוב, נוחלת עושר, כנראה היא גם אצילה מלידה, ובמעגל הקרוב לה נמצאים, סביר להניח, ברון רשע, דוכס מסביר פנים ובנו של מרקיז שאין לעמוד בפניו, המאוהבים בה, כומר ומשורר המעלים אנחות למענה מאכלסים את המעגל השני, ומעבר להם ניתן להבחין במעומעם, ברקע, בקהל מעריציה חסר הפנים. גם עיניה גם שנינותה מסחררות; אפה ואמות המוסר שלה דומים זה לזה בחפותם המוחלטת מכל סטייה אפשרית; קולה ניחן בקונטראלטו ענוג, ותבונתה בחדות נעלה; לבושה מושלם, אדיקותה מושלמת גם כן; היא מרקדת כיעלת חן וקוראת בכתבי הקודש בשפת המקור. או אפשר והגיבורה אינה נוחלת עושר – אינה לוקה אלא בחוסר ממון ומעמד; אבל היא צועדת מעדנות אל לב החברה הגבוהה, צוברת ניצחונות בדחיית שלל מחזרים, ומבטיחה לעצמה את המובחר שבהם, ובסוף סיפור המעשה תענוד את תכשיטי משפחתו כמעין כתר צדיקות. גברים מופקרים נושכים את שפתיהם במבוכת אין־אונים נוכח חדות לשונה, או עושים תשובה לשמע תוכחתה, וזאת, כשהשעה יפה לכך, מתעלה לנאום מפליא לחן; ואכן, יש בה מן הנואמת, ואף פייטנית לעת מצוא, בעיקר בשעה שהיא פורשת לחדרה. בשיחותיה הגלויות היא רהוטה לעילא, ובסמויות מושחזת להדהים. מן הידועות הוא שניחנה בעמקות אבחנה הרואה את שטחיותן של תיאוריות פילוסופיות מלפני ולפנים, וחושיה הנעלים כמוהם כמחוג, שאילו רק כיוונו הבריות את שעוניהן לפיו היה הכול עולה יפה. גברים משחקים לצידה תפקיד משנה פעוט. מפעם לפעם נזכה לרמיזה על כך שיש להם את ענייניהם, ונזכר ששגרת מהלכיו היומיומית של העולם מוסיפה ומתנהלת לה, אלא שתכלית קיומם כביכול היא ללוות את הגיבורה ב"כיכובה" במסע חייה. הם רואים אותה בנשף ומסתחררים; בתערוכת פרחים ומרותקים; ברכיבה על סוס ומכושפים מאצילות דהירתה; בכנסיה, ונמלאים יראה נוכח מתיקות תפילתה. היא אישה כלילת רגשות, כישרונות ומלמלות. וחרף כל זאת, לא אחת, ובעצם בדרך כלל, נישואיה הראשונים יהיו לאדם בלתי ראוי, והיא סובלת נוראות מתככיו ומזימותיו של אותו ברון רשע; אלא שאפילו המוות שומר פינה חמה בלב לאשת החיל, וממציא תיקון לכל משגיה בדיוק ברגע הנכון. הברון הרשע ייפצע בדו קרב פצעים אנושים, ועל ערש דווי יבקש הבעל המדכא מאשתו למלא את משאלתו האחת ולהתחתן עם בחיר לבה, הוא אף שלח למאהבה מברק מבעוד מועד והודיע לו על הסיכום הנוח. אמנם עד שיתפתחו העניינים לכדי התרה נחשקת זאת יימתחו רגשותינו עת נחזה בגיבורה האצילית, המחוננת ויפת התואר חוצה שלל צוקי עיתים, אלא שלכל אורך הדרך נמצא נחמה בידיעה שהיא מספיגה את צערה במטפחות כיס רקומות, שגופה צונח בכל עילפון על המובחר מריפודים, ותהיה אשר תהיה תהפוכת הגורל שתיסוב עליה, מהשלכה מכרכרה דוהרת ועד גילוח ראשה בדמדומי קדחת, מכל אלה תצא כשהיא מציגה לראווה גון עור חינני מאי פעם ומחלפות תלתלים שופעות מתמיד.

 

* ג'ורג' אליוט, היא מרי אן אוונס (1880–1819), כתבה את ספריה תחת פסבדון גברי, ואת מרבית רשימות הביקורת שלה – כזו שפתיחתה מופיעה כאן (מתוך קובץ מסותיה משנת 1883) – פרסמה בעילום שם, כדי להרחיק את כתיבתה מסטריאוטיפיזציה מגדרית. במקרה שלפנינו, אישה התוקפת בעילום שם וזהות מינית כתיבה נשית, היא עצמה כביכול חוטאת בכך; אולם ממאמר זה נלמדת תפיסת הרומן של אליוט, וממנה אף נרמז דבר להבנת דמותה העשויה כסוגיה פואטית־מגדרית. אליוט כמובן אינה מגחיכה את עצם עיסוקן של נשים בכתיבה כדבריה בהמשך המאמר, לא דרושה לה טענה להוכחת איכותן של נשים בתחום זה, יש בידה דוגמאות למכביר; אלא שהרומן, להבנתה, הוא סוגה נשית מטבעה, "רחוקה למדי מהיכולת והניסיון הגבריים." יתרון הרומן בהיותו אתר פואטי חף ממעצורים והגבלות. אתר ביטוי פתוח. ואין טובה מהמלודרמה הרומנטית, הסוגה הסנסציונית שאליוט סונטת בכותבותיה, לגלות שהרומן חף מכל דרישות סף, ואין סייג לחומרי הבדיון. אך דווקא כיוון ש"ברומן לא ימצאו אבני נגף לדלוּת היכולת, ואין קריטריון חיצוני שימנע מכותב[ת] לבלבל יכולת שטותית באיכות אמנותית" יש לשמור על ערכו האמנותי. ההתמכרות לספרות כוזבת משמרת תודעה כוזבת ומקבעת בינוניות ופחיתות ערך; ואילו ביכולתן בניסוח, עיצוב וסגנוּן סוגת הרומן הוכיחו נשים כי הן "שוות לחלוטין לגברים." מיטב הרומן אינו כזבו. חומריו הם "נקודת מבט רעננה, חוש הומור, ותשוקה"; על כן סגולתה הייחודית של סוגה (נשית) זו היא "ללבוש כל הופעה, ולהראות יפה בכולן". (י.ד.)

עוד במעלה...

טקסטים שיש להם צורה של תבונה

לא הספר שאנחנו צריכים, הספר שמגיע לנו

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

הסיפור שלא נגמר

פה ובמקום אחר

צָפוּן בָּרֵךְ | ספר הוא בית הוא עריסה

בדרך לגן עדן עוברים בחלל

כמה מילים אחרי הלוויה של מאיר ויזלטיר

איך לספר סיפור

האמונה כקונפליקט

דילטנטיות שלא בעיתה

מלכת הדרמה – כיצד לקבל ביקורת שלילית

כשהפחד למות הוא הפחד לחיות

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

צעד בן אלפי־מילין

האב, הבת, ורוח הקודש

0.6 אדם

גשם על הקבר

אמילי של זנדבנק

תיאטרון הבובות של הנפש

מכניקת השבר

קונספטואליות וגותיקה

ארנב־ליצן, או: מסה בעקבות לא ממואר מאת מוטי פוגל

דבר מערכת – מעלה 13

הדרים, שחרורים וקרב בולבולים

לתפוס את הולדן

עגלת תינוק ריקה סובבת עיר

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

הצד החשוך של החיים

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

גם זו קריאה באודיסאה

מועכת את גבולות הדאחקה

אמנות אחת

דמיון הוא התשובה

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

ענפים סביב האין

וירדו? וירדו אמיתי?

וזרח השמש

"תֵאַטְרוֹן הוֹוֶה מֻפְרָע"

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

פס האטה

מתחת לשמיים של שומקום

תסבוב לא תישן

השלג נתלה על קולב העצים

איך נשיר: שירה ופרוזה כשני אופנים של מסירת עדות

החוש השישי

לפורר את האחיזה

שיעור בהגנה עצמית

התרסקות או הארה

חשיפה לצפון

בין רומן ליומן

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

חד אבל לא משמעי

"ואיך נעבור, ללא הגשר?"

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

עולם חדש מופלא

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

בין as if ל־hollow center

דבר המערכת – מעלה 12

נוף עברוסי

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

צפון ברך | בפונט אהרוני

חיינו כמו פרחים בצל מנוף

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

מה שוות המילים אם אי אפשר לשלוט בהן?

מקהלה סודית

אסתטיקה של פצע

אומרים לנו שיש סקס אחר

כולנו יצאנו משולי האדרת של גוגול

חיים שראוי לספרם

מוסקוביאדה – רוחות הרפאים של ההיסטוריה או הביוב של השאול

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

כזב ובדיון

גלות מזהרת

על היפה והנכון

"אֵיפֹה הַצַּדִּיק שֶׁיַּחֲזִיק אֶת הָאָרֶץ"

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

תלישות בעולם נטול בית

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

"עוֹד הַכֹּל יִסְתַּיֵּם / בְּכִי טוֹב / בְּכִי טוֹב / בְּכִי / בְּכִי / בְּכִי רַע"

רומן עתידני מופרע במיוחד

קטלן א'

לא לספר סיפור

כותב המערבונים העברי הראשון

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

Yes, I Do

אלו שרואים, אלו שרואים כאשר מראים להם ואלו שאינם רואים

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

דבר המערכת – מעלה 4

מורה נבוכים: שירה וקרינג' למהפכת החובבים בשירה העכשווית

איך תודעה נולדת מחדש

קרקעיתה השקופה של הנפש

חוש הביקורת

"הַיָּרֵחַ מְלַמֵּד תַּנָ"ךְ" – מסה על שירת זלדה

הזר והפרפר, המדען והסופר

לחייך כמו אמריקאית