Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

"ואיך נעבור, ללא הגשר?"

פרידה מחווה פנחס כהן

מאת: מיכל גוברין

חוה. הקול המיוחד. קצת צרוד, קצת מאומץ, טעון בדחיפות – אישית, רגשית, תרבותית. זה הצליל הנלווה מיד. קול חי ומהדהד. בשירים. כה רבים. מורכבי צורה ופשוטים, שזורים במקורות, ובוקעים ממקור תהומי ואישי. בעוצמת האומץ השירי לומר. את המוות, ואת חומרי החיים, את השפל שמלא באורה, ואת השבור והמבוזה הנוגה כפנינים באפר. שרמוטה.

קול מלא חיים ותעוזה, כצבעוניות התלבושת. תמיד עם איזה שָאל ססגוני זרוק על כתף, וצעד החלטי קדימה, אותו צעד נחוש, שיכול להתמסר גם להתערסלות של ריקוד, מכיל את עצמו ופורץ. לפעמים לבד, ולפעמים יכולנו למצוא את עצמנו בלב חגיגה, סובבות בריקוד יחד.

קול של אם לבנותיה, החותרת, לבד, לבנות עולם. וכשהיא מדברת בהן, קולה מצועף בדוק אהבה, המזהיר מבעד לדאגה לחובה ולעול. קול של פליאה מעצם החיים האחוזים בה ועוד ועוד מובילים אותה.

חוה. קשר של שנים. עוד בטרם היות. בכתב העת דימוי, הפורץ לעולם שבו עדיין מפרידה חומה בין איברי הספר היהודי. חומה בצורה שמצידה האחד כותבים בודדים ומצידה השני "הרפובליקה הספרותית" המרימה גבה. דימוי שכולו חוה, פוגש אותי בלב דרך מקבילה אל הספר היהודי מתוך הבמה ומתוך כתיבה ספרותית, ובאותה התלהבות של אוונגרד, הנופלת לרוב על אזנים ערלות, לולא אותה במה – עיר מקלט – מציאות או "דימוי". ההליכה המקבילה יחד, בפרסומים, בערבים ספרותיים, בשמות של "כותבים צעירים", שהופכים מהר מאוד לקולות מרכזיים. מפעל של אישה אחת, העוברת איתו מאכסניה לאכסניה, נוסעת עם המערכת, ש"המקום" האמיתי שלה הוא בעצם מכוניתה. וכך הולכים לאיבוד דברים שהוקלטו בשיחה פומבית על רבי נחמן, ולא העליתי אותם על הכתב. ודאי הם עדיין נודדים, יחד עם שבעת הקבצנים, באיזו דרך מסתורית שבה עברה מכוניתה של חוה.

ואז, "כיסופים". חזון יהודי. עכשווי. בינלאומי. מחבר את הנפרדים, הנפגשים כאחים לשבט שגבולותיו טושטשו בשייכויות אחרות, בנרטיבים שונים, באידיאולוגיות – והנה הם, על כל לשונותיהם וארצותיהם, אחיות ואחים לאותם "כיסופים" למולדת שעל הדף.

זכיתי לתמוך ב"כיסופים" בראשיתו, ועד היום ידידיי, הסופרים היהודיים האמריקאים או הצרפתים, מזכירים את בואם לכנס כרגעי שיא ושיח נדירים. רגעים ומפגשים רבים. וביניהם, ההזדמנות שניתנה לנו במושב הפתיחה לחלוק עם אהרון אפלפלד את היותנו מהגרי נצח במקומנו שלנו, יושבי ארעי ועל תנאי, כשהדי השָם והאתמול הם קצה הקרחון של שפתנו. בחלל המיוחד שיצרה חוה בכיסופים אפשר היה לדבר כך, בפה מלא.

קולה המיוחד של חוה, בסערתה, בידידות ובריחוק של פצע שנפער, ללא דעת, בפגיעות כה רבה. זו שנחשפת אולי בצילום הנפלא של עליזה אורבך שבו יושבת חוה בחיק משפחתה – "הבולגרים" – שהגיעו אל חוף המבטחים מתוך השבר. והנה היא שם, גם חוה של הילדות, וגם בת של אימה, וגם גשר בין מי שאיננו עוד ובין עוצמת החיים.

הגשר הנועז הזה, חוה, עם קולה הצרוד מעט, המאומץ והטעון בדחיפות – לחיות – נלקחה מאיתנו.

ואיך נעבור, ללא הגשר? ללא דימוי? ואיך נשמר את הכיסופים?

קולה של חוה, הממשיך ומהדהד, קורא לנו, בקרבה ובפגיעות כה רבה. קורא כאן ועכשיו. וקורא את הכאן והעכשיו, בתעוזה שאיננה מרפה.

תנחומי מעומק הלב לבנותיה, שבהן הייתה חוה כה גאה, לבני המשפחה, ולמשפחת הספרות והשירה.

יהי זכרה ופועלה ברוך.

מיכל גוברין

ירושלים, 15.11.2022

עוד במעלה...

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

לחזור אל השקול

מות החתול ותחיית האנושיות

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

חיה פוליטית, מזדהה עם מיעוטים

כמה מילים אחרי הלוויה של מאיר ויזלטיר

דלות ושירה

כי צריך לשטוף הכל

הסימנים הכחולים של השפה

דבר המערכת – מעלה 9

צָפוּן בָּרֵךְ | השירה כצֵיד החד־פעמי

הביוגרפיה הראשונה של דנטה

דבר המערכת – מעלה 12

"עוד מעט אלך ואקח איתי את השתיקות"

תיאטרון הבובות של הנפש

אפשרות של X

דבר המערכת – מעלה 11

תלישות בעולם נטול בית

האם חוסר אמינות הוא deal-breaker?

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

דבר המערכת – מעלה 5

על היפה והנכון

המלצת שבוע הספר – אמיר אשל

על הראייה

מכתב מן העורף

חשיפה לצפון

אגרוף מונף כלפי מטה

דמיון הוא התשובה

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

0.6 אדם

טקסטים שיש להם צורה של תבונה

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

החוש השישי

על העיוורון

מעבר לסטיגמה

חיים שראוי לספרם

דילטנטיות שלא בעיתה

וירדו? וירדו אמיתי?

לחייך כמו אמריקאית

״עשית אקזיט, לך זקוף״

העובדה הפשוטה, החותכת

לא לספר סיפור

מלחמת הגרילה של סמי ברדוגו נגד רפובליקת הספרים העבריים

לקראת שירה מז׳ורית

אסתטיקה של הפצע

לתפוס את הולדן

איך לספר סיפור

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

דבר מערכת – מעלה 13

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

דבר המערכת – מעלה 10

סוד השעמום הוא לומר הכל

Yes, I Do

טלטול הפעמון

"אם העולם הזה נראה לכם רע, אתם צריכים לראות חלק מהאחרים"

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

פס האטה

לפורר את האחיזה

הזר והפרפר, המדען והסופר

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

הספר הלא פשוט

הזהו אדם?

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

קונספטואליות וגותיקה

אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות

בְּבַקָּשָׁה, שֶׁאֶהְיֶה הַכְּלַבְלָבָה שֶׁלֹּא רְצִיתֶם לָקַחַת

בשבח הארוס

איך לכתוב על הפוליטי?

האמונה כקונפליקט

"אני זה הברזל. ברזל לא יכול להכות את עצמו"

נגד הזרם: המהלך הקווירי של ז'וריס־קרל הויסמנס

אסתטיקה של פצע

איך לכתוב תחת צל

קלוז־אפ עצבני

כזב ובדיון

אנושיותי אינה שייכת לכם

שבריריות החלום

"עוֹד הַכֹּל יִסְתַּיֵּם / בְּכִי טוֹב / בְּכִי טוֹב / בְּכִי / בְּכִי / בְּכִי רַע"

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

מוסקוביאדה – רוחות הרפאים של ההיסטוריה או הביוב של השאול

כך החל סבא לכתוב

ילד עם אבא

מפלי מים שקפאו

מתוך המחברות

אלו שרואים, אלו שרואים כאשר מראים להם ואלו שאינם רואים

דבר המערכת – מעלה 4

וזרח השמש

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

בדרך לגן עדן עוברים בחלל

פה ובמקום אחר

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

עוד סיפור אחד

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

תועלת לנפש אומללה ודחויה

עוד אחר צהריים ספרותי

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

בַּפְּסָגוֹת הֵיטַבְתִּי לִשְׁכֹּחַ יוֹרְדֵי גַּיְא וּמִדְבָּר