Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

"אם העולם הזה נראה לכם רע, אתם צריכים לראות חלק מהאחרים"

פרגמנטים מהרצאתו של פיליפ קיי דיק

מאת: אילאור פורת

תרגם: אילאור פורת

״פן משונה ברעיונות הנדירים והיוצאים מן הכלל שמתמיהים אותי באדרתם המיסטית הוא – איך לומר זאת – המובן מאליו. אני מתכוון, ברגע שרעיון הגיח או הופיע או נולד – תהיה אשר תהיה הדרך שמגיעים בה רעיונות חדשים לקיום — אומר הסופר לעצמו, 'כמובן. מדוע לא הבנתי זאת לפני שנים?'. אך שימו לב למילה 'להבין'. היא מילת מפתח. הסופר נתקל בדבר שכבר היה שם, היכן שהוא, כל הזמן. האמת שבו, היא פשוט עלתה על פני השטח. היא הייתה תמיד. הוא לא המציא או אפילו מצא את הרעיון; במובן הממשי ביותר הוא מצא אותו. ו — זה דבר שקצת מפחיד להרהר בו — הוא לא המציא אותו, אלא להפך, הרעיון המציא את הסופר. ממש כאילו יצר אותו למטרותיו שלו. מסיבה זו לדעתי אנו מגלים תופעה מפליאה ומהוללת: שלעיתים תכופות לאורך ההיסטוריה היכה רעיון גדול בכמה חוקרים או הוגים באותו הזמן בדיוק, כשאף אחד מהם לא היה מודע לזולתו. 'זמנו הגיע,' אנו אומרים על רעיון, ובכך פוטרים, כמו הסברנו את הבעיה, דבר שלטעמי הוא חשוב למדי: ההכרה בכך שבמידה מילולית כלשהי רעיונות הם חיים".

"אבל אז עלתה בדעתי מחשבה זדונית […] מה אם יש ריבוי של יקומים המאורגנים במעין התפצלויות, כלומר בוקעים מן הנקודות המתאימות בזמן הליניארי? […] רבבת גופים אלוהיים מאורגנים כמו חליפות בארון ענק, אלוהים לובש את כולם בו־זמנית או מחליף ביניהם רצוא ושוב, אומר לעצמו, 'אני חושב שהיום אלבש את הגוף שגרמניה ויפן מנצחות בו במלחמת העולם השנייה', ומוסיף, כמו לעצמו, 'ומחר את הזה הנחמד, שנפוליאון הביס בו את הבריטים; זה אחד הכי טובים שלי'".

"אני אומר 'כל האוכלוסייה של ארץ גדולה, ארץ בגודל יבשת, יכולה יום אחד להתעורר ולא לזכור משהו שקודם ידעו, וכולם יהיו בורים לעובדה זאת' […] אם אוכלוסייה של מדינה שלמה יכולה בן לילה לשכוח דבר כלשהו, הם יכולים לשכוח דברים אחרים, חשובים יותר; למעשה, דברים חשובים להדהים. אני כותב על אמנזיה של מיליוני אנשים; על, איך לומר, זיכרונות מזויפים".

"וכעת אני מציג בפניכם את הרעיון, המלהיב לטעמי, כי ייתכן שבעיני רוחו [ישו] חשב על מה שאני מתאר כציר עולמות מתפצלים, חופפים, הפורשים מנעד אפשרויות בהיבטים שונים, מן הנתעב שאין לתאר ועד ליפה. וישו שב ואמר שאכן קיימות ממלכות אובייקטיביות רבות, והן קשורות כך או אחרת, וכך או אחרת, את הגשר ביניהן יכולים לחצות בני אדם — חיים,  לא מתים״.

"בפברואר 1975, עברתי דרך נוכחות חלופית שלישית – נכנה אותה מסילה C  – שבה גן או פארק של שלווה ושל יופי, עולם נעלה על שלנו הקם לקיום. אפשר לדבר על שלושה עולמות, לא על שניים: כלא הברזל השחור שהתקיים פעם; עולמנו, המצוי בתווך, ובו קיימים אומנם דיכוי ומלחמה אך במידה רבה הסתיים תפקידם; ולבסוף, עולם שלישי שיום אחד, כאשר יתוכנתו מחדש המשתנים הנכונים מעֲבָרֵנוּ, יתגשם בסופראימפוזיציה בו־זמנית עם העולם הזה […] ושם, ככל שנתעורר, נניח כי חָיִינוּ תמיד, וזיכרון עולם התווך, כמו של כלא הברזל השחור, ימחה מזיכרוננו בחסד".

פיליפ קינדרד דיק (1928—1982) היה סופר מדע בדיוני אמריקאי משפיע, שבין יצירותיו המוכרות "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות?", "האיש במצודה הרמה", "סורק אפלה" ו"ואליס". ביצירותיו חקר דיק בין השאר שאלות של תודעה, אשליות ומציאות חלופית. הקטעים המובאים להלן הם תרגומים של מקטעים מתוך הרצאה שנשא בעיר מץ שבצרפת ב־1977.

עוד במעלה...

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

שתיקה יודעת קול

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

מפלי מים שקפאו

"אני זה הברזל. ברזל לא יכול להכות את עצמו"

נגד הזרם: המהלך הקווירי של ז'וריס־קרל הויסמנס

דבר המערכת – מעלה 11

איך לספר סיפור

חיה פוליטית, מזדהה עם מיעוטים

כולנו יצאנו משולי האדרת של גוגול

מי שמביט בי מאחור

הסימנים הכחולים של השפה

בין as if ל־hollow center

אומנות או נמות

איך תודעה נולדת מחדש

נו, תכתבי – עידוד קצר להאטת הכתיבה

קטלן א'

התרסקות או הארה

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

כותב המערבונים העברי הראשון

סוד השעמום הוא לומר הכל

האב, הבת, ורוח הקודש

השלג נתלה על קולב העצים

תועלת לנפש אומללה ודחויה

חיים שראוי לספרם

ארנב־ליצן, או: מסה בעקבות לא ממואר מאת מוטי פוגל

עוד אחר צהריים ספרותי

חשיפה לצפון

רומנים מטופשים שכותבות נשים

והלבן היום לבן מאוד קצת אדום

מים אחרים באותם הנהרות

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

המלצת שבוע הספר – שי פורסטנברג

כיצד להפסיק לפחד ממוות, להתחיל להתאבל על המתים ולאהוב את החיים

"הענקתי לך את עצמותי / כדי לפסל מהן פסליך"

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

לֹא נַחְתִּים שָׁעוֹן כִּי אֵין שָׁעוֹת

רומן עתידני מופרע במיוחד

״עשית אקזיט, לך זקוף״

למה לאה?

אסתטיקה של הפצע

לקראת שירה מז׳ורית

אומרים לנו שיש סקס אחר

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

הדרים, שחרורים וקרב בולבולים

מקהלה סודית

אפשרות של X

הזהו אדם?

אלו שרואים, אלו שרואים כאשר מראים להם ואלו שאינם רואים

לחזור אל השקול

דבר המערכת – מעלה 7

מכתב מן העורף

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

מעבר לסטיגמה

קלוז־אפ עצבני

אנושיותי אינה שייכת לכם

בִּמקום בַּמולדת אוחזת אני בגלגולֵי עולם

אמונה בקריאה, קריאה באמונה

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

כי צריך לשטוף הכל

דמיון הוא התשובה

מתוך המחברות

מהו המקום שלך

לראות את הדברים באינסופיותם

"הַיָּרֵחַ מְלַמֵּד תַּנָ"ךְ" – מסה על שירת זלדה

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

צָפוּן בָּרֵךְ | צליל של נייר ישן

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

דבר המערכת – מעלה 9

בְּבַקָּשָׁה, שֶׁאֶהְיֶה הַכְּלַבְלָבָה שֶׁלֹּא רְצִיתֶם לָקַחַת

הצד החשוך של החיים

תסבוב לא תישן

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

אגרוף מונף כלפי מטה

ילד עם אבא

גילוי דעת

עוד סיפור אחד

0.6 אדם

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

שיעור בהגנה עצמית

דבר המערכת – מעלה 8

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

מזרח תיכון חדש?

דלות ושירה

א. א. מילן / מסמכים סודיים

האם חוסר אמינות הוא deal-breaker?

לכל שיר יש תולדות חיים

החוש השישי

דבר המערכת – מעלה 12

במקום בו עמדת נשאר רק אוויר

אמנות אחת

על הראייה

שה האלוהים

כאוס ירוק: "הגרסה המודרנית לגיהינום היא היעדר תכלית"

ענפים סביב האין