Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

בוני גרמוס | שיעורים בכימיה | מאנגלית : הדסה הנדלר | תכלת, 2022 | 402 עמודים

מאת: שרון שקרג'י

בין מסרים פמיניסטיים וחברתיים ״נכונים״ לבין קלות דעת מענגת, ומציע מרקחת מרנינה המורכבת מדמויות מכמירות לב, משכנעות וראויות לאהבה – לא כל שכן לקריאה.

יש תקופות בחיים שבהן מיומנות קריאה מפותחת פוגשת ריכוז שעודנו בשיאו וטעם גמיש מספיק. שלושת אלה יחד מאפשרים לקרוא ספרות ״גדולה״ שיוצרת בסיס תרבותי־ספרותי לעתיד. עם השתנות העיתים, הטעמים והיכולות, מוקד הקריאה משתנה, גם אם ההערכה לספרות טובה נותרה בעינה. במציאות שבה רוב הקריאה היא של ספרות קלה, דווקא הספרות הזו טעונה תשומת לב מחשבה והשקעה. הרומן שיעורים בכימיה הוא דוגמא לספרות שתובעת תשומת לב כזו ולאיזון המייצר ספרות קלה בעלת ערך. הכתיבה נעימה, הנושא רלוונטי, השיאים הרגשיים מזומנים, וכל זאת מבלי להתפשר על תוכן ועל משמעות.

גיבורת הרומן, אליזבת זוט, הייתה יכולה בקלות להפוך דמות קריקטורית: מדענית־אישה שהיא גם אם חד־ הורית וגם בעלת קשיי הסתגלות חברתית, המפלסת לה דרך במעבדה שוביניסטית ועוינת בארצות הברית של שנות השישים. סיפורה של דמות כזו כמעט מבקש להפוך לקומדיה או גרוטסקה. זוט מתאהבת בכימאי עמית, ולאחר מותו נענשת בסילוק מהמעבדה ומאבדת את דרכה. היא מוצאת עבודה בתוכנית טלוויזיה שבה המפיקים רוצים שתלמד בישול ומלמדת דווקא כימיה ופמיניזם, ולמרות זאת הטובים מנצחים בסוף. כל אלה, כמו המידע הנוסף הנמסר לקוראים שמחברת הספר היא פרסומאית שזהו ספרה הראשון, לכאורה אינם מבטיחים טובות. אולם למרות כל אלה, ובאורח פלא, הספר מלהטט בהצלחה בין ההיסטוריה להווה, בין הריאלי והסוריאליסטי, בין מסרים פמיניסטיים וחברתיים ״נכונים״ לבין קלות דעת מענגת, ומציע מרקחת מרנינה המורכבת מדמויות מכמירות לב, משכנעות וראויות לאהבה – לא כל שכן לקריאה.

 

עוד במעלה...

מלכת הדרמה – כיצד לקבל ביקורת שלילית

איך לכתוב על הפוליטי?

הספר הלא פשוט

"עוֹד הַכֹּל יִסְתַּיֵּם / בְּכִי טוֹב / בְּכִי טוֹב / בְּכִי / בְּכִי / בְּכִי רַע"

פס האטה

התרסקות או הארה

השבר מתוך האיחוי – השיבה לפנגיאה

עוד אחר צהריים ספרותי

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

איך נשיר: שירה ופרוזה כשני אופנים של מסירת עדות

וירדו? וירדו אמיתי?

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

בִּמקום בַּמולדת אוחזת אני בגלגולֵי עולם

לחזור אל השקול

מים אחרים באותם הנהרות

כותב המערבונים העברי הראשון

אלו שרואים, אלו שרואים כאשר מראים להם ואלו שאינם רואים

דברי פרידה

שבריריות החלום

מזרח תיכון חדש?

נקב־הצצה

חיה פוליטית, מזדהה עם מיעוטים

מי שמביט בי מאחור

דבר המערכת – מעלה 4

על הכמיהה היסודית ביותר: גאולה

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

"תֵאַטְרוֹן הוֹוֶה מֻפְרָע"

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

חיים שראוי לספרם

איך תודעה נולדת מחדש

חלום על להבת נר שדועך

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

״עשית אקזיט, לך זקוף״

גילוי דעת

דבר המערכת – מעלה 7

דבר המערכת – מעלה 9

מפלי מים שקפאו

אפשרות של X

פה ובמקום אחר

מהו המקום שלך

בין רומן ליומן

תסבוב לא תישן

הסיפור שלא נגמר

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

מורה נבוכים: שירה וקרינג' למהפכת החובבים בשירה העכשווית

Yes, I Do

לכל שיר יש תולדות חיים

חיינו כמו פרחים בצל מנוף

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

האם חוסר אמינות הוא deal-breaker?

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

הזר והפרפר, המדען והסופר

כאוס ירוק: "הגרסה המודרנית לגיהינום היא היעדר תכלית"

איך לספר סיפור

עולם חדש מופלא

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

דבר המערכת – מעלה 8

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

החוש השישי

אמנות אחת

אסתטיקה של פצע

מלחמת הגרילה של סמי ברדוגו נגד רפובליקת הספרים העבריים

כך החל סבא לכתוב

בשבח הארוס

מתחת לשמיים של שומקום

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

הסימנים הכחולים של השפה

מכניקת השבר

חד אבל לא משמעי

בין as if ל־hollow center

במקום בו עמדת נשאר רק אוויר

צריך לחזור מהנסיגה

מן הקול אל ההד

רומן עתידני מופרע במיוחד

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

העובדה הפשוטה, החותכת

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

נו, תכתבי – עידוד קצר להאטת הכתיבה

מה מצאתי בכיס

א. א. מילן / מסמכים סודיים

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

כולנו יצאנו משולי האדרת של גוגול

מות החתול ותחיית האנושיות

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

הטיפולוגיה של הספרות העברית

אמילי של זנדבנק

צָפוּן בָּרֵךְ | חובה להשוות

בַּפְּסָגוֹת הֵיטַבְתִּי לִשְׁכֹּחַ יוֹרְדֵי גַּיְא וּמִדְבָּר

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

המסע אל השינה

טעמו המר של הזיכרון

קטלן א'

תלישות בעולם נטול בית