Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

כמה מילים אחרי הלוויה של מאיר ויזלטיר

מאת: אלכס בן ארי

אני שב אל הספרים שלך ורואה את הכובד הזה נושף בעקבייך. את מוחך הגדול, המקַרקע, את הרגשות העזים המאיימים תדיר לכבול אותך אליהם, את דחף ההתבוססות בניגוח. אני רואה את כל אלה משורטטים על בשר שירתך ולצידם את הרגעים שבהם אתה מצליח לשרטט על בשרה מסלול המראה למלט דרכו את השיר

מִן הַחַזָּן בַּלְּוָיָה שֶׁלְּךָ לָמַדְתִּי –

בַּהֲבָרָה סְפָרַדִּית

הַשֵּׁם שֶׁלְּךָ מִתְחָרֵז

 

*

טוב

טוֹב יִהְיֶה אִם אָמוּת וְאַתְּ תִּחְיִי אַחֲרַי.

אִישׁ אֲשֶׁר לֹא יָדַע יָבוֹא וְיִשְׁאַל עָלַי.

וְאַתְּ תֹּאמְרִי, הוּא כְּבָר מֵת. וְהוּא יִשְׁאַל, מִמָּה?

וְאָז תֹּאמְרִי, מֵאַהֲבָתוֹ

לַכְּבֵדוּת שֶׁבָּאֲדָמָה.


(מאיר ויזלטיר, מתוך מוצא אל הים, עמ' 13)

 

זה שיר שטוב לקרוא בו ברגע הזה. הוא עוסק הלא במוות, במותךָ, וזה עתה חזרתי מן הלוויה שלך. ובעצם לא רק במוות אלא גם בהיפוכו, בתשוקה. ולא בסתם תשוקה אלא בתשוקה אל הדיבור וביחס בינה לבין המוות שלך. מוות שהיה רעיון מופשט מרחף בתודעתך כשכתבת את השיר הזה לפני יותר מעשרים שנה, ועכשיו הוא אמיתי יותר משאי פעם תחזור להיות.

מחזה קטן אתה מעמיד כאן. מת, אישה, איש, מְספר. כולם ממלאים את תפקידיהם כדי להגיע כמו, להבדיל, בבדיחה, אל השורה התחתונה. אל הצירוף "מאהבתו לכבדות שבאדמה", שפיתה אותך כל כך עד שלא יכולת שלא לכתוב אותו. אבל גם לכתוב אותו בקולך לא יכולת. הוא מצועף ונימוח מכדי שתניח לו להיות שורת שיר שלך. היית זקוק להרחקה שבהמחזה, למותך המדומיין, לקולה האוהב של אישה, לאוזניים של גבר שמרחוק בא. את כל אלה הקמת כדי ששלוש המילים האלה יוכלו להישמע. מה חשוב בהן כל כך? מה ראית בנקודת הרֵאשית של טרום השיר שלא הניח לך עד שהנחת אותן בסופו?

אני זוכר את השיר הזה בעל פה מיום שאני מכיר אותו, מעל שני עשורים. יש שירים כאלה, סְפורים מאוד, שנדמה שיותר קשה לי לא לזכור אותם בעל פה מאשר כן. המוסיקה שלו קצובה כמו נקישות של את חפירה בעת מילוי קבר. ההדהוד הצלילי שבסופי השורות (אני מהסס לקרוא לו חרוז) אוגד את השיר לתלולית רעועה של מילים, אבל בתוכה השורות שרות ניגון אחר, אֵיתן. בכל אחת משתי הראשונות יש שבע מילים שמתחלקות לשני חצאים כמעט שווים בני ארבע ושלוש מילים. לעומת זאת מבחינת מספר ההברות התמונה הפוכה ומשלימה – המחצית השנייה של כל שורה דווקא ארוכה יותר בהברה אחת מן הראשונה: שבע הברות מול שש. המילים מתמעטות, ההברות מתרבות. מלה אחת נפחתת, הברה אחת נוספת. חומר ממומר בנשימה.

אחר כך שורת האמצע הארוכה המורכבת משני משפטים, ומיד אחריה השורה האחרונה, שבנויה הפוך ממנה – משפט אחד שמחולק לשתי שורות. דפוס ההברות חוזר גם הוא בהיפוך – המחצית הראשונה של כל שורה ארוכה יותר בהברה אחת מן הראשונה. הנשימה שבה אל גוף המילים.

יש עוד מה לומר על מה שמתרחש בין ובתוך מילות השורות האלה, אבל נשוב לשאלה ממנה יצאנו: מה ראית שהביא אותך להקים מלאכת מחשבת מכונפת כזו רק כדי שתוכל להרשות לעצמך לכתוב את הצירוף החותם את השיר? נדמה לי פתאום שאני מבין. ראית דבר פשוט והדבר הזה החריד אותך. ראית שהמשפט ששמת בפי האישה בשיר הוא נכון; שאתה באמת אוהב את הכבדות, שיש בך חלק שקשור בה ללא הפרד ושהחלק הזה באמת מאיים להרוג אותך, כלומר את שירתך.

אני שב אל הספרים שלך ורואה את הכובד הזה נושף בעקבייך. את מוחך הגדול, המקַרקע, את הרגשות העזים המאיימים תדיר לכבול אותך אליהם, את דחף ההתבוססות בניגוח. אני רואה את כל אלה משורטטים על בשר שירתך ולצידם את הרגעים שבהם אתה מצליח לשרטט על בשרה מסלול המראה למלט דרכו את השיר. כל עמוד הוא זירת מאבק כזו, זרועה הריסות ונסיקות. נוף קשה ומרהיב ומתוח תמיד: היעלה בידך? התינצל?

אתה לא משורר שמתייצב מול הדף מצויד בכוחות־על כמו אלירז או אלתרמן או ספורים אחרים שמסוגלים להכפיף אליהם את השפה ודרכה את העולם (אין מה לקונן על זה – אני נחפז מיד לנחם אותך, למרות שאין מי שזקוק כרגע פחות ממך לנחמה – גם הם כבולים מרבית הזמן לכוחותיהם לא פחות משאתה כבול לכובד, אולי אפילו בדרך חסרת תקווה יותר). אתה מגיע רק עם עצמך: אדם עטוי גלימת משורר שנאבק בכל פעם מחדש למצוא מוצא על פי הנסיבות המילוליות והרגשיות, על פי כוחותייך, תושייתך, על פי מידת החסד באוויר. אם אתה מישהו בהשוואה המשונה הזו לגיבורי־על (שאולי דווקא היית מחבב) הרי שאתה האנושי שבכולם – באטמן.

הפלא בשיר הקטן הזה הוא שהצלחת דרכו לגעת, למלט, גם את אהבת הכובד עצמה. באת אל מה שכובל את השירה שלך ולמשך שיר קצר אבל נצחי אחד יכולת גם לו. בין התבוסות וההצלחות שהספרים שלך מלאים בהן השיר הזה ניצב כמו תזכורת למי אתה ומול מה השירה שלך עומדת ולזה שהיא יודעת לפעמים לרחף גבוה מעליו, כאילו הוא לא שם. אדמה ואהבה, מזה אנחנו עשויים.

יש נחמה במחשבה שביום שבו אנחנו מתים השירה שלנו מתחילה להחלים מאיתנו. ממה שהטלנו לתוכה שלא לצורך, ממה שלא גזמנו בעתו, ממה שכופפנו לצרכינו, ממה שתלינו בה בגלל הצורך שלנו להיתלות. כל הכובד הזה, בשירה כמו באדמה, נושר ומתפוגג ככל שמתרבה העדרנו. בהדרגה נותר רק המוכרח. הילה. תמצית.

החלמה טובה לה אם כן. ומנוחה טובה לך איש נואש, לא נלאה, מרבה מתנות, יקר.

 

*

 

אַחֲרֵי הַכִּסּוּי, כְּשֶׁפָּנִיתִי לַחֲזֹר

עָצַר אוֹתִי מִישֶׁהוּ וְשׂוֹחַחְנוּ אוֹדוֹתֶיךָ.

אֲנִי לֹא זָכַרְתִּי אֶת שְׁמוֹ

וְהוּא חָשַׁב שֶׁאֲנִי מִישֶׁהוּ אַחֵר.

 

עוד במעלה...

אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות

הביוגרפיה הראשונה של דנטה

ילד עם אבא

צָפוּן בָּרֵךְ | צליל של נייר ישן

כך החל סבא לכתוב

הספר הלא פשוט

דילטנטיות שלא בעיתה

חיינו כמו פרחים בצל מנוף

מה עושים גברים במלחמות?

וזרח השמש

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

בקצה השיר ישן איש

דבר המערכת – מעלה 3

גם זו קריאה באודיסאה

דבר המערכת – מעלה 9

אגרוף מונף כלפי מטה

דבר המערכת – מעלה 10

גילוי דעת

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

דמיון הוא התשובה

כמה מילים אחרי הלוויה של מאיר ויזלטיר

מורה נבוכים: שירה וקרינג' למהפכת החובבים בשירה העכשווית

דבר המערכת – מעלה 8

אנושיותי אינה שייכת לכם

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

בִּמקום בַּמולדת אוחזת אני בגלגולֵי עולם

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

צָפוּן בָּרֵךְ | ספר הוא בית הוא עריסה

הסבון בכה מאוד

בשבח הארוס

רומנים מטופשים שכותבות נשים

״עשית אקזיט, לך זקוף״

מלחמת הגרילה של סמי ברדוגו נגד רפובליקת הספרים העבריים

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

חשיפה לצפון

העובדה הפשוטה, החותכת

צָפוּן בָּרֵךְ | נהר השירה

הטיפולוגיה של הספרות העברית

מות החתול ותחיית האנושיות

על הראייה

תמציות רישום

המסע אל השינה

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

כשהפחד למות הוא הפחד לחיות

מהו המקום שלך

דבר המערכת – מעלה 2

אמונה בקריאה, קריאה באמונה

דבר מערכת – מעלה 13

צָפוּן בָּרֵךְ | חובה להשוות

המלצת שבוע הספר – יואב רייס

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

למה לאה?

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

ארנב־ליצן, או: מסה בעקבות לא ממואר מאת מוטי פוגל

אומרים לנו שיש סקס אחר

טלטול הפעמון

בין רומן ליומן

כולנו יצאנו משולי האדרת של גוגול

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

חד אבל לא משמעי

האב, הבת, ורוח הקודש

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

האמונה כקונפליקט

איך לספר סיפור

קונספטואליות וגותיקה

"אֵיפֹה הַצַּדִּיק שֶׁיַּחֲזִיק אֶת הָאָרֶץ"

מכניקת השבר

איך לכתוב על הפוליטי?

"עוֹד הַכֹּל יִסְתַּיֵּם / בְּכִי טוֹב / בְּכִי טוֹב / בְּכִי / בְּכִי / בְּכִי רַע"

דבר המערכת – מעלה 12

שיעור בהגנה עצמית

מי שמביט בי מאחור

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

הסימנים הכחולים של השפה

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

תיאטרון הבובות של הנפש

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

נו, תכתבי – עידוד קצר להאטת הכתיבה

"תֵאַטְרוֹן הוֹוֶה מֻפְרָע"

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

א. א. מילן / מסמכים סודיים

החוש השישי

כיצד להפסיק לפחד ממוות, להתחיל להתאבל על המתים ולאהוב את החיים

סוד השעמום הוא לומר הכל

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

מתוך המחברות

0.6 אדם

חיה פוליטית, מזדהה עם מיעוטים

על היפה והנכון

להוציא חלום לאור

שבריריות החלום

בטן ופצע בברך

וירדו? וירדו אמיתי?

"אם העולם הזה נראה לכם רע, אתם צריכים לראות חלק מהאחרים"

קטלן א'