Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

איך לספר סיפור

הסיפור ההומוריסטי כפיתוח אמריקני — ההבדלים בינו לבין הסיפור הקומי והשנון

מאת: יהונתן דיין

את הסיפור ההומוריסטי אפשר לטוות לאורך רב, וכן ניתן לתעות במסלוליו כה וכה, כל כמה שרוצים, מבלי להגיע למקום מוגדר; כל אחד יכול לעשות את זה. אומנות מסירת הסיפור ההומוריסטי – ועליכם להבין, כוונתי היא לסיפור שבעל פה ולא בדפוס – הומצאה באמריקה, ונשארה בביתה.

מאנגלית: יהונתן  דיין

איני טוען שביכולתי לספר סיפור כפי שראוי לספרו. אני רק אומר שידוע לי איך ראוי לספר סיפור, מאשר שביליתי שנים ארוכות, מדי יום ביומו, בחברתם של מספרי סיפורים מומחים לעילא.

יש כל מיני סוגים של סיפורים, אבל רק אחד קשה באמת – הסיפור ההומוריסטי. אקדיש את עיקר דברי לסוג זה. הסיפור ההומוריסטי הוא אמריקני, הסיפור הקומי אנגלי, והסיפור השנון צרפתי. הסיפור ההומוריסטי תלוי במבע המספר כדי לפעול את פעולתו; הסיפור הקומי והשנון בנושא הסיפור.

את הסיפור ההומוריסטי אפשר לטוות לאורך רב, וכן ניתן לתעות במסלוליו כה וכה, כל כמה שרוצים, מבלי להגיע למקום מוגדר; כל אחד יכול לעשות את זה. אומנות מסירת הסיפור ההומוריסטי – ועליכם להבין, כוונתי היא לסיפור שבעל פה ולא בדפוס – הומצאה באמריקה, ונשארה בביתה.

הסיפור ההומוריסטי מסופר בכובד ראש; המספר עושה כמיטב יכולתו להסתיר כל חשד קלוש לעובדה שהוא עצמו מודע ולו במעורפל לכך שקיים שמץ צחוק בסיפורו; ואילו מספר הסיפור הקומי מודיע מראש שמדובר באחד הדברים המצחיקים ששמע אי פעם, או אז הוא יפנה לספר את הדבר, מדושן עונג, ויהיה הראשון לצחוק בתום סיפורו. ואם יזכה להצלחה הרי ישמח מאוד ולעונג רב יהיה לו לחזור על “הפואנטה״ של הסיפור, תוך שמבטו הקודח חג על פני מאזיניו, אחת אחת, מקושש תשואות, וחוזר חלילה. מחזה עלוב למראה.

מובן שלעיתים קרובות הסיפור ההומוריסטי המתגלגל ומתפרק עשוי להסתיים בפואנטה, עוקץ, היפוך או איך שתרצו לכנות זאת. ומכיוון שכך על המאזין להיות קשוב, כי במקרים רבים המספר יסיט את תשומת הלב מהפואנטה כשיציין אותה כבדרך אגב, כאילו שומט דבר־מה בשוויון נפש שתוכנן בקפידה, ומתוך העמדת פנים שאינו מודע לכך שזאת היא הפואנטה.

ארטמוס וארד השתמש בתחבולה הזאת הרבה מאוד; ובתום העיכוב הקל שנדרש למאזיניו כדי לקלוט את הבדיחה, נהג לשאת אליהם עיניים תמימות ומופתעות, תוהות כביכול על הסיבה להתעוררות צחוקם. דן שטצ׳ל עשה את זה עוד לפניו, ניי, ריילי ואחרים עושים את זה היום[i].

לעומתם, מספר הסיפור הקומי אינו מבליע את הפואנטה, אלא צווח אותה באוזניך – בכל פעם שהוא חוזר עליה. וכשהוא מפרסם אותה בדפוס, באנגליה, צרפת, גרמניה ואיטליה, הוא מסמן אותה באותיות נטויות, מצליף בסופה שורת סימני קריאה, ולפעמים אף מבאר אותה במאמר מוסגר. כל זה מדכא מאוד, ועשוי להוביל אדם למשוך את ידו מהלצות ולפנות לניהול אורח חיים בריא יותר.

(1897)

[i] [i] ארטמוס וארד הוא שם העט של צ'ארלס פאראר בראון, סופר הומוריסטי אמריקני פופולרי שהשפיע רבות על טוויין; דן שטצ'ל היה בדרן אמריקני מוקדם שהופיע על במות סאן פרנסיסקו, ולפי המסופר עליו היה כנראה אחד מאמני הסטנד-אפ הראשונים אי פעם. זה אפוא הסגנון שטוויין מנסה לאפיין כיצירת הומור אמריקנית מקורית; אדגר וילסון "ביל" ניי היה פובליציסט וכותב הומוריסטי אמריקני, שעל ההומור האמריקני כתב כך: "זה הומור שמתגבש מרעב וצער ודמעות. ואין למצוא אותו בשום מקום מלבד אמריקה. הוא אינו בא בחשבון באנגליה, כי האנגלי אינו יכול לצחוק על עצמו. הוא אינו יכול לצחוק על חבית קמח ריקה. אבל אנחנו יכולים: במיוחד אם נוכל להמיר את הבדיחה בחבית קמח מלאה. לעולם לא נהיה אומה של סנובים כל עוד נוכל לצחוק על עצמנו."; ג'ימס ויטקומב ריילי היה שותפו לכתיבה של ניי, ומשורר וסופר פורה בזכות עצמו. שירו הנודע ביותר הוא "אנני היתומה הקטנה", שהיה המקור לדמות הקומיקס, הקולנוע והמחזמר בשם זה. (י.ד.)

עוד במעלה...

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

מוסקוביאדה – רוחות הרפאים של ההיסטוריה או הביוב של השאול

עוד סיפור אחד

עולם חדש מופלא

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

להגנת הסוגה הבזויה

המסע אל השינה

שהכל נברא בלשון

מה עושים גברים במלחמות?

בקצה השיר ישן איש

שתיקה יודעת קול

גשם על הקבר

בין רומן ליומן

צָפוּן בָּרֵךְ | צליל של נייר ישן

קטלן א'

דבר מערכת – מעלה 13

אפשרות של X

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

מה מצאתי בכיס

חלום על להבת נר שדועך

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

עוד אחר צהריים ספרותי

טעמו המר של הזיכרון

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

ילד עם אבא

חיה פוליטית, מזדהה עם מיעוטים

לתפוס את הולדן

שדים באים בעקבות העוני

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

כולנו יצאנו משולי האדרת של גוגול

לחזור אל השקול

שוב Imagine? אולי אפשר לעשות יותר

"דבר אנושי אינו זר לי", האומנם?

צפון ברך | בפונט אהרוני

דבר המערכת – מעלה 11

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

מועכת את גבולות הדאחקה

דבר המערכת – מעלה 6

אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

צָפוּן בָּרֵךְ | ספר הוא בית הוא עריסה

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

גילוי דעת

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

כאוס ירוק: "הגרסה המודרנית לגיהינום היא היעדר תכלית"

קונספטואליות וגותיקה

שה האלוהים

"הענקתי לך את עצמותי / כדי לפסל מהן פסליך"

״עשית אקזיט, לך זקוף״

טקסטים שיש להם צורה של תבונה

מכניקת השבר

האב, הבת, ורוח הקודש

מזרח תיכון חדש?

הסיפור שלא נגמר

א. א. מילן / מסמכים סודיים

המלצת שבוע הספר – אמיר אשל

בין as if ל־hollow center

תמציות רישום

"תֵאַטְרוֹן הוֹוֶה מֻפְרָע"

לראות את הדברים באינסופיותם

דבר המערכת – מעלה 10

קרקעיתה השקופה של הנפש

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

לאן ללכת מכאן

צָפוּן בָּרֵךְ | שער של ספר שמתחפש לטור בעיתון

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

השבר מתוך האיחוי – השיבה לפנגיאה

הסימנים הכחולים של השפה

דבר המערכת – מעלה 12

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

על הראייה

קנה־נשימה

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

הזהו אדם?

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

הספר הלא פשוט

מלחמת הגרילה של סמי ברדוגו נגד רפובליקת הספרים העבריים

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

מתוך המחברות

"אני זה הברזל. ברזל לא יכול להכות את עצמו"

לֹא נַחְתִּים שָׁעוֹן כִּי אֵין שָׁעוֹת

כיצד להפסיק לפחד ממוות, להתחיל להתאבל על המתים ולאהוב את החיים

לא לספר סיפור

כותב המערבונים העברי הראשון

דבר המערכת – מעלה 7

מה שוות המילים אם אי אפשר לשלוט בהן?

צָפוּן בָּרֵךְ | חובה להשוות

הזר והפרפר, המדען והסופר

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

נגד הזרם: המהלך הקווירי של ז'וריס־קרל הויסמנס

לפורר את האחיזה

אסתטיקה של פצע

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

סוד השעמום הוא לומר הכל

מים אחרים באותם הנהרות

"הַיָּרֵחַ מְלַמֵּד תַּנָ"ךְ" – מסה על שירת זלדה

דבר המערכת – מעלה 2