Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! דצמבר 2023

גליון

מתוך המחברות

תיאודור רות'קה. מאנגלית: יהודה ויזן

מאת: יהודה ויזן

יש לי חיבה גדולה לאפוריזמים של משוררים, ולמעלה מכך, למחברות שבהן תיעד המשורר את מחשבותיו הגולמיות מבלי לתת על כך דין וחשבון, מבלי להתחשב בקהל כלשהו ומבלי לנסות להעמיד תזה, שיטה או משהו שלם.

מאנגלית: יהודה ויזן

 

◆ אפשר לשפוט תקופה על פי איכות כישלונותיה.

◆ כמו תמיד, יש יותר זבל מפחים.

◆ הלוואי שהיו לי הכוחות לאהוב את כולכם.

◆ אני מאמין, אפילו מתוך שינה.

◆ שאפתנות היא סוג של שיגעון.

◆ הבשר משלם את המחיר על תעוזת הנפש.

◆ כולנו משתוקקים לחבר יצירת מופת משמימה שכולם מעמידים פנים שקראו.

◆ אני מסוגל להפוך לציפור, אך איני מסוגל לכתוב סיפור.

◆ המעשה השירי נותר, עבורי, מסתורי יותר מן המשגל.

◆ אני מדוכא. הלוואי שהייתי אוהב את הנרי ג'יימס.

◆ מדי שנה החיפוש שלי אחר אדם דגול, אפילו אדם כשיר, נעשה ממושך ונואש יותר ויותר.

◆ בכל הנוגע לשירה, איננו יכולים לומר אלא חצאי אמיתות.

◆ הוראת השירה מצריכה קנאות.

◆ שירה, כמו אלוהים, היא הנושא של יותר מדי שיחות שמקיימים מוחות לא נבונים.

◆ המרצה אמור לדעת. איני משתייך לזן הזה.

◆ האגו הספרותי הוא אחד המנגנונים העדינים ביותר המוכרים לאדם.

◆ שירה היא המבחן הגדול של המבקר; לכן הוא בדרך כלל חושש להתייצב מולה.

◆ מבקרים רוצים לדבר על דברים שאתה אמור לדעת באופן אינסטינקטיבי.

◆ אני אוהב אנשים שאפתניים. לעיתים נדירות הם אינטליגנטים.

◆ אגדיר זאת כך: אני מתעב כלבים, אך מעריץ זאבים.

◆ אני מתחיל לחשוב כמו סופר. האם זהו המוות?

◆ בשירה אין קוראים מזדמנים.

◆ "אבל קריאת שירה היא צורך טבעי, כמו לאכול ארוחת בוקר." אבוי, יש מי שמדמים זאת לצרכים טבעיים אחרים.

◆ הצורה מגלמת את האבא: אומרת לכם מה אתם רשאים ומה אינכם רשאים לעשות.

◆ כל צורה, אפילו הצורות הכבירות שהמסורת קידשה, יכולה להפוך למלכודת.

◆ משלמים לי כדי להזכיר לכם מה אתם.

◆ כתיבת שירה (המלאכה) לא ניתנת ללימוד, אך אפשר לרמוז עליה.

◆ כי שירה, יקיריי,

אינה דברים שאנשים אחרים אמרו או חשבו

גם לא מה שאתם חושבים.

◆ המשורר הצעיר חש בקרבו כוחות שרחוקים מלהיות מובעים: הוא מבקש שיכבדו אותו בשל דחפיו ולא בשל ביצועיו.

◆ אני ממליץ לך לפנות, בעצמך ותכף ומיד, למשוררים שקרובים לגילך. אחדים מהם עשויים לשקף את בלבולך ומבוכתך – הנח להם להיוותר בני בלי שם – קרא בהם בתשוקה ובביקורתיות.

◆ לחדור להלך המחשבה של בני דורך  –  זוהי בלא ספק אחת ממשימותיו של האמן.

◆ אנרגיה היא נשמת השירה. שפה פעילה נפיצה.

◆ לעשות את השורה עצמה למעניינת – מן ההיבט התחבירי – זו הבעיה.

◆ פרדוקס: מספר האנשים שיודעים מהו שיר, גדול ממספר האנשים שיודעים מהי שורה.

◆ סימן ההיכר של המשורר האמיתי: הוא לעולם מחדש את עצמו.

◆ השיר, אפילו זמן קצר לאחר כתיבתו, כבר לא נדמה יותר כנס; ואילו בטרם כתיבתו, הוא נדמה כדבר מה המצוי אף מעבר ליכולתם של האלים.

◆ לאדם רב־פנים יש הרבה מקצבים.

◆ אתה מוכרח להאמין ששיר הוא דבר קדוש – כלומר, שיר טוב.

◆ הזכר לעצמך פעם נוספת את קדושתה המוחלטת של משימתך.

◆ אני המום מיופיו של אי־הסדר שבשירה, מבתוליותן הנצחית של המילים.

◆ אני חושב כמו שאני מריח.

◆ אני יותר ממה שעורי מאפשר.

◆ ההערצה החשאית שאנו חשים כלפי כל דבר שמבוצע היטב – אפילו רצח.

◆ כל תגלית מייצרת את הכאוס שלה.

◆ שיר: ניצחון נוסף על הכאוס.

◆ מילוליות היא הנשק של השטן.

◆ כמעט כל השפה היא מטאפורה מתה.

◆ משורר נמדד, בין היתר, לפי ההשפעות שהוא מצליח להתנגד להן.

◆ לחירות יש את העריצים שלה – אפילו בשירה.

◆ מה אני, ג'יגולו רוחני?

◆ אני משורר: אני תמיד רעב.

◆ המילים שוחקות אותי.

◆ היום ארצה על בלבול. אני לגמרי בעדו.

◆ אם אינכם יכולים לעמוד בקצב, חזרו לאחור.

◆   ◆   ◆

יש לי חיבה גדולה לאפוריזמים של משוררים, ולמעלה מכך, למחברות שבהן תיעד המשורר את מחשבותיו הגולמיות מבלי לתת על כך דין וחשבון, מבלי להתחשב בקהל כלשהו ומבלי לנסות להעמיד תזה, שיטה או משהו שלם. מחברות שכאלה מאפשרות לנו להתוודע אינטימית לא רק להלך הרוח ולמחשבותיו השונות של המשורר (ויהא נושאן אשר יהא, הוא תמיד גם שירה), אלא גם למנגנון הייחודי של השכל המשוררי ("אני חושב כמו שאני מריח"), המתחיל כמעט תמיד מן המסקנה, או ההבחנה, ההבזקית (ובדרך כלל מסתפק בה) – כמעין אצן שקו הזינוק שלו הוא גם קו הסיום (וזאת בשונה למשל מהוגים, חוקרים או מבקרים ש"רוצים לדבר על דברים שאתה אמור לדעת באופן אינסטינקטיבי").

 

תיאודור רות'קה (Roethke, 1908–1963), היה משורר ומבקר ספרות, מבכירי המשוררים האמריקאים במאה ה־20. שירתו, כמו גם כתיבתו העיונית על שירה, טרם זכו למקומם הראוי על מדף הספרים העברי. לפי שעה הופיעו בעברית שירים אחדים פרי עטו (בתרגומם של משה דור, אשר רייך, גיורא לשם, יעל גלוברמן ואחרים) וכן הספרון הצנום "ילד על גג חממה" ובו שמונה־עשר שירים בתרגום צביקה יעקובי (עקד, 1995). בגיליון 48 של כתב העת "הליקון" (2002) הופיע מבחר קצר ממחברותיו של רות'קה, תחת הכותרת "עצות למשורר צעיר" בתרגומה של סבינה מסג. שיר נוסף שלו, קטן ונוגע ללב, נכלל באסופת תרגומי "שירים של אחרים" ("עכשיו", 2016):

אקדמאי

 

הַסְּטָטוֹסְקוֹפּ מְבַשֵּׂר בְּשׂוֹרָה אֲסוֹנִית:

סָבִיר לְהָנִיחַ שֶׁתִּחְיֶה עוֹד שָׁנִים,

עִם מְטַפֶּלֶת צְמוּדָה וּבְצַעַד כּוֹשֵׁל

כְּשֶׁסִּגְנוֹן כְּתִיבָתְךָ הוֹלֵךְ וּמִתְרַשֵּׁל

מִתְרַשֵּׁל

וְהוֹלֵךְ.

 

* האפוריזמים שלעיל לוקטו באופן אקראי למדי מתוך: Straw for the Fire: From the Notebooks of Theodore Roethke.

עוד במעלה...

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

אומרים לנו שיש סקס אחר

אומנות או נמות

דמיון הוא התשובה

לֹא נַחְתִּים שָׁעוֹן כִּי אֵין שָׁעוֹת

שה האלוהים

והלבן היום לבן מאוד קצת אדום

בטן ופצע בברך

השבר מתוך האיחוי – השיבה לפנגיאה

נקב־הצצה

אמנות אחת

לא הספר שאנחנו צריכים, הספר שמגיע לנו

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

וירדו? וירדו אמיתי?

סוד השעמום הוא לומר הכל

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

הסיפור שלא נגמר

מוסקוביאדה – רוחות הרפאים של ההיסטוריה או הביוב של השאול

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

דבר המערכת – מעלה 10

עוד אחר צהריים ספרותי

דבר המערכת – מעלה 6

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

מלכת הדרמה – כיצד לקבל ביקורת שלילית

לחזור אל השקול

נשיקות על המצח

מה שוות המילים אם אי אפשר לשלוט בהן?

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

חשיפה לצפון

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

שדים באים בעקבות העוני

קטלן א'

הספר הלא פשוט

חיינו כמו פרחים בצל מנוף

בשבח הארוס

דבר המערכת – מעלה 3

הזהו אדם?

חלום על להבת נר שדועך

דבר המערכת – מעלה 9

"איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים?" על שלוש אסופות של שירת זקנה

אסתטיקה של הפצע

ומה אם פשוט נבטל את המפלגות? סימון וייל נגד התנועות הפוליטיות והחשיבה הסקטוריאלית

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

צָפוּן בָּרֵךְ | צליל של נייר ישן

דבר המערכת – מעלה 7

דבר המערכת – מעלה 2

שהכל נברא בלשון

להוציא חלום לאור

״עשית אקזיט, לך זקוף״

על היפה והנכון

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

האם חוסר אמינות הוא deal-breaker?

לתפוס את הולדן

אגרוף מונף כלפי מטה

לראות את הדברים באינסופיותם

כשהפחד למות הוא הפחד לחיות

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

ענפים סביב האין

חד אבל לא משמעי

על הכמיהה היסודית ביותר: גאולה

הטיפולוגיה של הספרות העברית

טלטול הפעמון

צָפוּן בָּרֵךְ | השירה כצֵיד החד־פעמי

החוש השישי

פה ובמקום אחר

גלות מזהרת

איך תודעה נולדת מחדש

על הראייה

האם ביקורת הספרות היא כל־עיקר אפשרית?

מי שמביט בי מאחור

מכניקת השבר

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

"הַיָּרֵחַ מְלַמֵּד תַּנָ"ךְ" – מסה על שירת זלדה

המלצת שבוע הספר – שי פורסטנברג

אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות

האמונה כקונפליקט

Yes, I Do

נו, תכתבי – עידוד קצר להאטת הכתיבה

צעד בן אלפי־מילין

"עוד מעט אלך ואקח איתי את השתיקות"

בִּמקום בַּמולדת אוחזת אני בגלגולֵי עולם

עוד סיפור אחד

חיה פוליטית, מזדהה עם מיעוטים

אמונה בקריאה, קריאה באמונה

"אֵיפֹה הַצַּדִּיק שֶׁיַּחֲזִיק אֶת הָאָרֶץ"

רומן עתידני מופרע במיוחד

גם זו קריאה באודיסאה

המלצת שבוע הספר – אמיר אשל

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

אסתטיקה של פצע

איך לכתוב תחת צל

רומנים מטופשים שכותבות נשים

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

מים אחרים באותם הנהרות

חיים שראוי לספרם

התרסקות או הארה

נוף עברוסי

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י