Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! מרץ 2024

גליון

וריאציות אנקוויסט

אנה אנקוויסט | רביעיית מיתרים | מהולנדית: רן הכהן | הספריה החדשה, 2023 | 270 עמודים

מאת: שי פורסטנברג

מכל אחד מהם אפשר למתוח קו למידע המוכר על חייה האישיים של אנקוויסט. אנקוויסט עצמה איבדה בת בתאונה, יש לה השכלה בנגינה קלאסית והיא עבדה בתור פסיכואנליטיקאית.

הקריאה ברביעיית מיתרים, הרומן החדש של הסופרת ההולנדית המוערכת אנה אנקוויסט, הייתה שונה מהקריאה בספריה הקודמים. ההווה שלתוכו הספר יצא לאור בעברית, הרווי לחימה ושכול, דחוס כל כך ואינו מותיר כמעט שום מרווח למשהו אחר. כתיבה כמו של אנקוויסט, שעוסקת בהרחבה בחוויית האובדן, לאסוננו, משתלבת היטב בימי הדמים האלה. אך השינוי אינו נעוץ רק במציאות שאנחנו קוראים מתוכה. אנקוויסט עצמה מנסה לשנות ממנהגה ברומן, שתורגם לאחרונה לעברית, ולנער את מה שהתרגלנו לצפות ממנה.

הרומן מספר על רביעיית נגנים חובבים הנפגשת בקביעות לנגן יחדיו יצירות קלאסיות. שניים מהם – קרולין ויוכם – נשואים זה לזה, וכל אחד בדרכו מנסה למצוא דרך לעכל את מותם של שני בניהם בתאונה. שני הנגנים האחרים – הלן והוחו – הם בני דודים המתמודדים עם האסון כמעגל שני, תוך כדי שורה של משברים בחייהם האישיים והמקצועיים. אוהבי אנקוויסט דווקא יוכלו לזהות בקלות תמות מוכרות מספריה הקודמים: העיסוק הנרחב במוזיקה ובנגינה מוכר מ"הסוד" ומ"קונטרפונקט", ההתמודדות הבלתי אפשרית עם פטירת צאצא מופיעה ב"השיבה הביתה" וב"קונטרפונקט", ודמויות הרופאים והמטפלים (קרולין היא רופאה והלן היא אחות באותה המרפאה) ב"הסוד" וב"המרדימנים".

מכל אחד מהם אפשר למתוח קו למידע המוכר על חייה האישיים של אנקוויסט. אנקוויסט עצמה איבדה בת בתאונה, יש לה השכלה בנגינה קלאסית והיא עבדה בתור פסיכואנליטיקאית. ההכשרה הפסיכואנליטית של אנקוויסט ניכרת לא רק בדמויות המטפלים החוזרות ביצירתה. אפשר לדמות את הכתיבה שלה כולה כהזמנה לאנליזה של הדמויות שיצרה. הקורא עוקב אחר שלל סיטואציות שבהן הדמויות נדרשות להכרעות קטנות וגדולות, מתנהלות מול סביבתן, מהרהרות בעברן. אבל בשיאי כתיבתה, אנקוויסט מותירה בידי הקורא את פעולת האנליזה עצמה, כלומר את קישור כל המקרים הבודדים לפרשנות לכידה או לנראטיב חד־משמעי. היא נמנעת מלהציג בפנינו את הפתרון לחידת הדמויות.

בחלקים מסוימים ברביעיית מיתרים ממשיך לשלוט הסירוב של אנקוויסט להעניק לקוראיה מערכת־על מבארת, ובולטת דבקותה המוכרת במאורעות היום־יום הספורדיים. כך למשל, מצאתי את עצמי במהלך הקריאה מופתע מהנקודות שהגיעה אליהן מערכת היחסים בין קרולין ויוכם. במבט ראשון הן הרגישו כתפנית חדה מדי נוכח מצב הזוגיות שלהם בתחילת הרומן. לאחר הרהור נוסף הבנתי כי למעשה שינויים אלה נבנו בהדרגתיות ובעדינות לאורך הרומן, אך בהיעדר תבנית ממשמעת הצלחתי לקשור ביניהם רק לאחר מעשה. גם ההחלפה המהירה של פרספקטיבות שהעלילה מסופרת דרכן מונעת מהקורא להיצמד להבנה אחת ומחייבת לשקול אותה שוב ושוב.

עם זאת, ברביעיית מיתרים אנקוויסט מנסה לראשונה לא להגביל את עצמה רק לחייהם האישיים של גיבוריה, אלא לשזור בהם ביקורת חברתית מפותחת ומקיפה. החברה ההולנדית – מתוכה הספר נכתב ובה יצא לאור במקור בשנת 2014 – מצטיירת מבעד לקורות הגיבורים כחברה הנתונה בתהליכי התפוררות שונים. הספר מרפרף על פני תופעות רבות שבעיניו ראויות לביקורת: היחס לקשישים ולמהגרים, הזנחת מערכות הרווחה והבריאות, התנהלות מערכות המשפט והאכיפה, העולם התחתון, שחיתות וסיאוב ועוד. כל אלה מייצרים רושם מצטבר של משבר חברתי עמוק הסוגר על הגיבורים, ומונע מהם לחיות את חייהם בשקט ובבטחה.

תיאורים אלו ממקמים את הספר קרוב יותר למציאות הישראלית הנוכחית, מאשר לזו המוכרת בספריה הקודמים של אנקוויסט. והגם שאין להכחיש את האווירה השונה האופפת את רביעיית מיתרים, בייחוד בחלקו האחרון, עיקר כוחו של הספר הזה נעוץ, בעיני, בדרכים שבהן הוא מנסה לקשור בין התמות והמנגנונים המוכרים לקוראים הנאמנים של אנקוויסט ובין המרחבים החדשים שהיא מבקשת לחקור.

כמו שכבר הוזכר, בלב הספר עומדים נושאים המזוהים זה מכבר עם כתיבתה – הנגינה ועבודת האבל. קל לשער מדוע דווקא נושאים אלה מרכזיים כל כך בספריה. מעבר להקשרים הביוגרפיים שהוזכרו למעלה, המוות והמוזיקה מזוהים על פי רוב כבלתי ניתנים לתמלול, כשוכנים מחוץ לתחום השפה. הטכניקה המוזכרת, המוותרת מראש על הניסיון ללכוד את המשמעות במלואה, היא השיטה שבעזרתה אנקוויסט מנסה בכל זאת לדבר עליהם. היא מבקיעה את חומות השתיקה המתגבהות סביב הנושאים האלה באמצעות קשירה, ואפילו רגעית ומוגבלת, בין אירועים שונים הנוגעים להם. אחת השאלות העולות בספר היא טיב הזיקה בין נוכחותם של הנגינה ושל האבל בחיים האישיים ובין המשבר החברתי הרחב יותר. ברקע ההתמודדות של קרולין ויוכם עם מות ילדיהם, עומדת התמיהה הבלתי אפשרית אם התנהלות תקינה יותר וגילויי אחריות מצד המעורבים בדבר היו יכולים למנוע את התאונה הנוראית. אבל לא פחות מכך, ירידת קרנם של המוזיקה הקלאסית ושל החינוך המוזיקלי נידונים בספר באריכות. הם משפיעים לא רק על הקריירה של חלק מהדמויות אלא גם על הדרך שהן מבינות את העולם ושופטות אותו.

אבל הקיטוע מלווה את הספר לא רק בניסיון לעמוד על הזיקה בין המשבר החברתי ובין ההתרחשויות בעולמן הפרטי של הדמויות. ריבוי העוולות מונע כל ניסיון לרדת לעומק המשבר עצמו ולהעניק לו משמעות מובנת. באחת הפסקאות היפות בספר נכתב: "זה מוחשי, אפשר לראות את זה, זה נוגע ישירות בחיים של אנשים. אבל זה לא ככה, זה חלק מתוך רשת כוח עצומה שאי־אפשר להקיף אותה במבט. אפשר ללכת בה לאיבוד, זה מבוך קטלני בלי מוצא. ערעור, המועצה לחקר אסונות, מבקר המדינה. מסלול קטלני. אף פעם לא מצליחים לשים את האצבע על הקנוניות שמאחוריו. לא משנה כמה פיקח תהיה." (עמ' 95–96)

מעבר לאמירה הסטירית הנוקבת על טיבם של מערכות בירוקרטיות ושל תאגידים, הפסקה הזו חושפת משמעות נוספת בתהליך שבו הקוראים מוזמנים לחבר אירועים נפרדים לעלילה אחת. תהליך זה אינו רק מייצר הזדהות או עניין, אלא הופך למעשה ראשון של התנגדות לכוחות המבקשים להסתיר את עוולותיהם מאחורי מסך של בלבול ושל פירוד. מהלך זה מעניק תחושה ראשונית של שליטה וגואל מעמדת הקורבן.

לצד סיפוריהם של ארבעת הנגנים החובבים, הרומן חוזר שוב ושוב לדמות חמישית – רינייר, צ'לן מבוגר ומוערך שלימד כמה מחברי הרביעייה. בתור זקן ערירי ובודד, הוא חווה ביתר שאת את חוסר האונים מול עולם משתנה וכוחות אנונימיים וגדולים ממנו. אך גם בסיפור שלו מפציעה אפשרות לגאולה. גאולה זו דומה ושונה גם יחד מן הגאולה שהוזכרה לעיל. גם היא עומדת נוכח ניסיונות הפירוד בהתעקשות לראות דווקא את נקודות החיבור. אבל במקרה של רינייר היא אינה תלויה ביכולת לקשר בין אירועים שונים, אלא באפשרות לתקשורת אנושית. רינייר מתחבר עם בן מהגרים מוסלמי צעיר, קושר איתו ידידות אמיצה ולומד להסתמך עליו.

אם לחזור למחשבה שבה פתחתי את הביקורת, אפשר אולי לדבר על שני זרמים מנוגדים העולים במהלך הקריאה ברביעית מיתרים נוכח המציאות לאחר 7 באוקטובר. כמו שכבר נרמז, מרכיבים רבים בספר מאירים, בדרך כמעט לא רצונית, נקודות דמיון לאירועים שהיינו עדים להם לאחרונה. ביניהם אפשר למנות את ההתמודדות עם האבל והאובדן, את תחושת המשבר החברתי העמוק, את הבלבול של אנשי הרוח והיצירה מולם, ובייחוד את האלימות המפתיעה במערכה האחרונה בספר. להשוואות אלו מלווה גם דחף הופכי שמתעקש על ההבדלים, על ייחודיותם של ההקשר ההיסטורי, של המצב החברתי, של מידת הסבל. אבל הקשבה עמוקה לספר, לא רק לאוסף הסיטואציות אלא לדבק המקשר שלהן, תראה שאולי יש פתח לתיקון ולהקלה דווקא בניסיון להרפות מדחף הייחודיות, ולהעדיף על פניו את היכולת האנושית לקשור ולהתקשר.

 

עוד במעלה...

מכתב מן העורף

צָפוּן בָּרֵךְ | חובה להשוות

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

והלבן היום לבן מאוד קצת אדום

תריסים קדושים – היומיומי הוא הנשגב

צָפוּן בָּרֵךְ | צליל של נייר ישן

הסיפור שלא נגמר

העובדה הפשוטה, החותכת

דבר המערכת – מעלה 12

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

בדרך לגן עדן עוברים בחלל

מה שוות המילים אם אי אפשר לשלוט בהן?

לֹא נַחְתִּים שָׁעוֹן כִּי אֵין שָׁעוֹת

וריאציות אנקוויסט

בטן ופצע בברך

כותב המערבונים העברי הראשון

דבר המערכת – מעלה 5

כך החל סבא לכתוב

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

טלטול הפעמון

איך נשיר: שירה ופרוזה כשני אופנים של מסירת עדות

הצד החשוך של החיים

המלצת שבוע הספר – יואב רייס

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

דבר המערכת – מעלה 6

דברי פרידה

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

צָפוּן בָּרֵךְ | שער של ספר שמתחפש לטור בעיתון

מי שמביט בי מאחור

לשון נופל על לשון

דבר המערכת – מעלה 10

צפון ברך | בפונט אהרוני

מה עושים גברים במלחמות?

מועכת את גבולות הדאחקה

"הענקתי לך את עצמותי / כדי לפסל מהן פסליך"

חד אבל לא משמעי

אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות

איך לספר סיפור

מפלי מים שקפאו

לא הספר שאנחנו צריכים, הספר שמגיע לנו

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

פה ובמקום אחר

כשהפחד למות הוא הפחד לחיות

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

צריך לחזור מהנסיגה

בין as if ל־hollow center

על הכמיהה היסודית ביותר: גאולה

נקב־הצצה

איך לכתוב תחת צל

רומנים מטופשים שכותבות נשים

גם זו קריאה באודיסאה

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

סוד השעמום הוא לומר הכל

"תֵאַטְרוֹן הוֹוֶה מֻפְרָע"

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

רומן עתידני מופרע במיוחד

תיאטרון הבובות של הנפש

המסע אל השינה

ההיקסמות או התוגה על מה שיש

כי צריך לשטוף הכל

שיעור בהגנה עצמית

אמילי של זנדבנק

התרסקות או הארה

דבר המערכת – מעלה 11

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

כאוס ירוק: "הגרסה המודרנית לגיהינום היא היעדר תכלית"

לפורר את האחיזה

מתחת לשמיים של שומקום

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

מורה נבוכים: שירה וקרינג' למהפכת החובבים בשירה העכשווית

ילד עם אבא

פס האטה

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

קטלן א'

מות החתול ותחיית האנושיות

לקראת שירה מז׳ורית

אומרים לנו שיש סקס אחר

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

הטיפולוגיה של הספרות העברית

תועלת לנפש אומללה ודחויה

קנה־נשימה

"אֵיפֹה הַצַּדִּיק שֶׁיַּחֲזִיק אֶת הָאָרֶץ"

מוסקוביאדה – רוחות הרפאים של ההיסטוריה או הביוב של השאול

דיווח מתוך התרחשות

ענפים סביב האין

מים אחרים באותם הנהרות

מזרח תיכון חדש?

אגרוף מונף כלפי מטה

ארנב־ליצן, או: מסה בעקבות לא ממואר מאת מוטי פוגל

״המזל הוא לפעמים שותף מופלא לפשע״

תסבוב לא תישן

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

קלוז־אפ עצבני

במקום בו עמדת נשאר רק אוויר

לראות את הדברים באינסופיותם

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

גשם על הקבר