Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! ספטמבר 2023

גליון

עוד אחר צהריים ספרותי

מאת: יהונתן דיין

פרק קצר מתוך הספר "שיחות עם וולט ויטמן" (1895), שבו תיעד קרל סאדאקיצ'י הרטמן (1867–1944) צעיר אמריקני ממוצא יפני גרמני, את דבר היכרותו עם המשורר האמריקני הגדול וולט ויטמן (1819–1892).

סאדאקיצ'י: "בסופו של דבר נראה לי שסידני לנייר, על כל חולשותיו, הוא המשורר המודרני ביותר שלנו."

ויטמן: "אוי! אוי?"

סאדאקיצ'י: "בכל מקרה, גם אם הוא לא יותר מאשר חלילן, הוא חזק יותר מדמפסטר שרמן, בליס כרמן או פול הייני."

ויטמן: "מי?! פול הייני? אני לא ממש מכיר אותו; חתיכת משורר, נדמה לי; כתיבה מעודנת וכו', אבל שום דבר מהמם."

סאדאקיצ'י: "מוזר שאמריקה הצליחה להצמיח גאון כמו פו."

ויטמן (שווה נפש): "פו נטה לצדם העגום של החיים."

סאדאקיצ'י: "אני מניח שגם את הות'ורן אתה לא אוהב במיוחד?"

ויטמן: "אין לי משהו מיוחד לומר על הות'ורן. ההמונים אוהבים אותו. קראתי את הרומנים שלו. הם לא מרשימים בעיני. היצירות שלו נרפות, נוגות, קודרות. הוא אוהב לעסוק בפשעים ובייסורי הלב האנושי, והוא מנתח אותם יתר על המידה. הספרות שלנו עוד תגיע! העיתונים מצביעים על זה, עלובים ככל שיהיו, עלובים ונהדרים ככל שיהיו."

סאדאקיצ'י: "אתה חושב שאזלת היד הספרותית בימינו היא תולדה של רוח תקופתנו?"

ויטמן: "תקופתנו? עוד לא לגמרי התיישבנו בארצנו, אבל נראה לי שמישהו מעוניין בתוהו ובוהו של תקופתנו."

גברת דייויס (מהדלת): "ארוחת הצהריים מוכנה."

ויטמן: "בוא, מר סאדאקיצ'י, נכרסם משהו."

שוב ישבנו יחד לשולחן המטבח והצגנו את תאבוננו החזק והבריא. באשר לי, מצאתי בויטמן זללן שווה לי למפרע.

ויטמן (תוך כדי אכילה): "כמו החיבה המיוחדת ששמורה אצלנו לתבשילים של אימא  – הם טעימים יותר מכל מה שנכניס לפה בהמשך החיים – הספרים האהובים עלי הם אלה שקראתי בנעוריי. כל מי שקורא רומנים לא לשם בידור בלבד חייב להעריץ את וולטר סקוט. היה לו רוחב יריעה שייקספירי. הוא לא חקר וניתח את מושאי כתיבתו."

סאדאקיצ'י: "איזה ספר שלו הכי אהבת?"

ויטמן: "'בלב מידֽלוֺתיאן', קראתי אותו פעם אחר פעם."

רציתי לדעת מה דעתו על ויקטור הוגו, והרחבתי דברים על תיאוריו המופלאים את קרב ווטרלו, אבל לויטמן לא היתה אף מילה טובה עבורו.

ויטמן: "אני לא ממש אוהב אותו."

סאדאקיצ'י: "מה אתה חושב על ביירון?"

ויטמן: "העליות והירידות בקריירה שלו ובחייו עשו את ביירון מריר – במיוחד הירידות. ביצירות שלו שולטת נועזות נואשת. אבל אני אוהב דברים חופשיים יותר – הומרוס, שייקספיר, וולטר סקוט, אמרסון."

כשחזרנו לסלון חידשנו את דיוננו הספרותי. אלה אחדות מהערותיו:

"הספרות של איפוליט טן היא תוצר של תקופתנו."

"את רוסו מעולם לא קראתי, מוולטר ציטוט פה ושם."

"הספרות הסינית מרהיבה, לדעתי."

הוא עטף את כתפיו ברדיד רחב, רקום עיטורים מהמזרח הרחוק, כדי להתגונן, כנראה, מפני רוח פרצים, וזה, יחד עם זקנו הלבן, שירד פלגים־פלגים על אפודתו האדמדמה, שיווה לו מראה של אחת מאותן דמויות תנכיות שרובנס ותלמידיו נהגו לצייר.

סאדאקיצ'י (קם ללכת): "אוכל לנשק אותך?"

ויטמן: "הו, אתה נורא נחמד."

הושטתי את שפתיי אל מצחו. "תודה, תודה!" פלט ויטמן. העליתי לו מנחה רכה, שאצרה את להט הנעורים, השאפתנות, והשקיקה שהציפו את נפשי, סמוק מבושה מעושה; חשתי שעלי לבטא בפני האיש הזה את רגש האהבה שחשתי כלפי יצירתו, שנצרתי בלבי עם יצירותיהם של אנשי מעלה.

 

 

 

 

 

עוד במעלה...

המלצת שבוע הספר – יורם עשת

נגד הזרם: המהלך הקווירי של ז'וריס־קרל הויסמנס

דיווח מתוך התרחשות

א. א. מילן / מסמכים סודיים

טקסטים שיש להם צורה של תבונה

נקב־הצצה

טעמו המר של הזיכרון

דבר המערכת – מעלה 2

מתחת לשמיים של שומקום

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

צָפוּן בָּרֵךְ | השירה כצֵיד החד־פעמי

דבר המערכת – מעלה 6

אמילי של זנדבנק

התרסקות או הארה

אנושיותי אינה שייכת לכם

חיים שראוי לספרם

איך לספר סיפור

נשיקות על המצח

דבר המערכת – מעלה 8

Handle with Care – קריאה ב"בן המקום" מאת חיים הזז

בטן ופצע בברך

הסימנים הכחולים של השפה

המלצת שבוע הספר – יואב רייס

נוף עברוסי

איך נשיר: שירה ופרוזה כשני אופנים של מסירת עדות

Yes, I Do

המלצת שבוע הספר – פניה חזן

מות החתול ותחיית האנושיות

אגרוף מונף כלפי מטה

צעד בן אלפי־מילין

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

דבר המערכת – מעלה 10

בין as if ל־hollow center

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

"אֵיפֹה הַצַּדִּיק שֶׁיַּחֲזִיק אֶת הָאָרֶץ"

הזר והפרפר, המדען והסופר

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

מוסקוביאדה – רוחות הרפאים של ההיסטוריה או הביוב של השאול

הטיפולוגיה של הספרות העברית

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

שתיקה יודעת קול

״עשית אקזיט, לך זקוף״

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

צָפוּן בָּרֵךְ | נהר השירה

לקראת שירה מז׳ורית

מעבר לסטיגמה

תועלת לנפש אומללה ודחויה

מלחמת הגרילה של סמי ברדוגו נגד רפובליקת הספרים העבריים

לשון נופל על לשון

שיעור בהגנה עצמית

כשהפחד למות הוא הפחד לחיות

העובדה הפשוטה, החותכת

אמונה בקריאה, קריאה באמונה

קנה־נשימה

על הכמיהה היסודית ביותר: גאולה

ילד עם אבא

לראות את הדברים באינסופיותם

מכתב מן העורף

ענפים סביב האין

חד אבל לא משמעי

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

מסע שמאני בין תנוכים מְשֻושּים וקשקשים בשרניים

דבר המערכת – מעלה 5

צפון ברך | בפונט אהרוני

טלטול הפעמון

אמנות אחת

"אנחנו / צריכים מלחמה להשכיח את המלחמה / בעצמנו"

איך לכתוב תחת צל

לתפוס את הולדן

רומנים מטופשים שכותבות נשים

על העיוורון

מתוך המחברות

"ואיך נעבור, ללא הגשר?"

מזרח תיכון חדש?

דבר המערכת – מעלה 7

כמה מילים אחרי הלוויה של מאיר ויזלטיר

למה לאה?

פס האטה

איך תודעה נולדת מחדש

"הַיָּרֵחַ מְלַמֵּד תַּנָ"ךְ" – מסה על שירת זלדה

מקהלה סודית

תריסים קדושים – היומיומי הוא הנשגב

המלצת שבוע הספר – שי פורסטנברג

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

בִּמקום בַּמולדת אוחזת אני בגלגולֵי עולם

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

"האם צריך כאן איזה שיר, ועוד ביידיש?": על תרגום היהודית לישראלית

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

לחזור אל השקול

מי שמביט בי מאחור

הדרים, שחרורים וקרב בולבולים

במקום בו עמדת נשאר רק אוויר

לֹא נַחְתִּים שָׁעוֹן כִּי אֵין שָׁעוֹת

עוד סיפור אחד

על היפה והנכון

פינוק בשירה הישראלית

אומרים לנו שיש סקס אחר

אפשרות של X