Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
חדש! ספטמבר 2023

גליון

איך לספר סיפור

הסיפור ההומוריסטי כפיתוח אמריקני — ההבדלים בינו לבין הסיפור הקומי והשנון

מאת: יהונתן דיין

את הסיפור ההומוריסטי אפשר לטוות לאורך רב, וכן ניתן לתעות במסלוליו כה וכה, כל כמה שרוצים, מבלי להגיע למקום מוגדר; כל אחד יכול לעשות את זה. אומנות מסירת הסיפור ההומוריסטי – ועליכם להבין, כוונתי היא לסיפור שבעל פה ולא בדפוס – הומצאה באמריקה, ונשארה בביתה.

מאנגלית: יהונתן  דיין

איני טוען שביכולתי לספר סיפור כפי שראוי לספרו. אני רק אומר שידוע לי איך ראוי לספר סיפור, מאשר שביליתי שנים ארוכות, מדי יום ביומו, בחברתם של מספרי סיפורים מומחים לעילא.

יש כל מיני סוגים של סיפורים, אבל רק אחד קשה באמת – הסיפור ההומוריסטי. אקדיש את עיקר דברי לסוג זה. הסיפור ההומוריסטי הוא אמריקני, הסיפור הקומי אנגלי, והסיפור השנון צרפתי. הסיפור ההומוריסטי תלוי במבע המספר כדי לפעול את פעולתו; הסיפור הקומי והשנון בנושא הסיפור.

את הסיפור ההומוריסטי אפשר לטוות לאורך רב, וכן ניתן לתעות במסלוליו כה וכה, כל כמה שרוצים, מבלי להגיע למקום מוגדר; כל אחד יכול לעשות את זה. אומנות מסירת הסיפור ההומוריסטי – ועליכם להבין, כוונתי היא לסיפור שבעל פה ולא בדפוס – הומצאה באמריקה, ונשארה בביתה.

הסיפור ההומוריסטי מסופר בכובד ראש; המספר עושה כמיטב יכולתו להסתיר כל חשד קלוש לעובדה שהוא עצמו מודע ולו במעורפל לכך שקיים שמץ צחוק בסיפורו; ואילו מספר הסיפור הקומי מודיע מראש שמדובר באחד הדברים המצחיקים ששמע אי פעם, או אז הוא יפנה לספר את הדבר, מדושן עונג, ויהיה הראשון לצחוק בתום סיפורו. ואם יזכה להצלחה הרי ישמח מאוד ולעונג רב יהיה לו לחזור על “הפואנטה״ של הסיפור, תוך שמבטו הקודח חג על פני מאזיניו, אחת אחת, מקושש תשואות, וחוזר חלילה. מחזה עלוב למראה.

מובן שלעיתים קרובות הסיפור ההומוריסטי המתגלגל ומתפרק עשוי להסתיים בפואנטה, עוקץ, היפוך או איך שתרצו לכנות זאת. ומכיוון שכך על המאזין להיות קשוב, כי במקרים רבים המספר יסיט את תשומת הלב מהפואנטה כשיציין אותה כבדרך אגב, כאילו שומט דבר־מה בשוויון נפש שתוכנן בקפידה, ומתוך העמדת פנים שאינו מודע לכך שזאת היא הפואנטה.

ארטמוס וארד השתמש בתחבולה הזאת הרבה מאוד; ובתום העיכוב הקל שנדרש למאזיניו כדי לקלוט את הבדיחה, נהג לשאת אליהם עיניים תמימות ומופתעות, תוהות כביכול על הסיבה להתעוררות צחוקם. דן שטצ׳ל עשה את זה עוד לפניו, ניי, ריילי ואחרים עושים את זה היום[i].

לעומתם, מספר הסיפור הקומי אינו מבליע את הפואנטה, אלא צווח אותה באוזניך – בכל פעם שהוא חוזר עליה. וכשהוא מפרסם אותה בדפוס, באנגליה, צרפת, גרמניה ואיטליה, הוא מסמן אותה באותיות נטויות, מצליף בסופה שורת סימני קריאה, ולפעמים אף מבאר אותה במאמר מוסגר. כל זה מדכא מאוד, ועשוי להוביל אדם למשוך את ידו מהלצות ולפנות לניהול אורח חיים בריא יותר.

(1897)

[i] [i] ארטמוס וארד הוא שם העט של צ'ארלס פאראר בראון, סופר הומוריסטי אמריקני פופולרי שהשפיע רבות על טוויין; דן שטצ'ל היה בדרן אמריקני מוקדם שהופיע על במות סאן פרנסיסקו, ולפי המסופר עליו היה כנראה אחד מאמני הסטנד-אפ הראשונים אי פעם. זה אפוא הסגנון שטוויין מנסה לאפיין כיצירת הומור אמריקנית מקורית; אדגר וילסון "ביל" ניי היה פובליציסט וכותב הומוריסטי אמריקני, שעל ההומור האמריקני כתב כך: "זה הומור שמתגבש מרעב וצער ודמעות. ואין למצוא אותו בשום מקום מלבד אמריקה. הוא אינו בא בחשבון באנגליה, כי האנגלי אינו יכול לצחוק על עצמו. הוא אינו יכול לצחוק על חבית קמח ריקה. אבל אנחנו יכולים: במיוחד אם נוכל להמיר את הבדיחה בחבית קמח מלאה. לעולם לא נהיה אומה של סנובים כל עוד נוכל לצחוק על עצמנו."; ג'ימס ויטקומב ריילי היה שותפו לכתיבה של ניי, ומשורר וסופר פורה בזכות עצמו. שירו הנודע ביותר הוא "אנני היתומה הקטנה", שהיה המקור לדמות הקומיקס, הקולנוע והמחזמר בשם זה. (י.ד.)

עוד במעלה...

לטמון בין הצורים את חמד הצורות

דבר המערכת – מעלה 10

חד אבל לא משמעי

צעד בן אלפי־מילין

מים אחרים באותם הנהרות

מכניקת השבר

מָגוֹל עצמי – השירה הווידויית של רון דהן

סוד השעמום הוא לומר הכל

מכתב מן העורף

המלצת שבוע הספר – שרון שקרג׳י

דבר המערכת – מעלה 4

עוד אחר צהריים ספרותי

פה ובמקום אחר

לתפוס את הולדן

הספר הלא פשוט

קלוז־אפ עצבני

החוש השישי

בשבח הארוס

לפעמים הבלחה כבדה חולפת כתאווה

כי צריך לשטוף הכל

שהכל נברא בלשון

לשון נופל על לשון

קנה־נשימה

לקראת שירה מז׳ורית

חשיפה לצפון

רומן עתידני מופרע במיוחד

והלבן היום לבן מאוד קצת אדום

האב, הבת, ורוח הקודש

אסתטיקה של הפצע

אגרוף מונף כלפי מטה

לא הכול שחור לבן – התעוררות השירה החרדית

צָפוּן בָּרֵךְ | להתבונן במקום מבעד לזמן

לכל שיר יש תולדות חיים

בקצה השיר ישן איש

שתיקה יודעת קול

מות החתול ותחיית האנושיות

ענפים סביב האין

הזהו אדם?

על הכמיהה היסודית ביותר: גאולה

לאן ללכת מכאן

תריסים קדושים – היומיומי הוא הנשגב

כותב המערבונים העברי הראשון

"נוֹלַדְתִּי בְּהַצָּגַת חֲצוֹת"

מי שמביט בי מאחור

מתחת לשמיים של שומקום

הביוגרפיה הראשונה של דנטה

אני הכי עצמי כשאני מבזיקה בחופזה

צָפוּן בָּרֵךְ | השירה כצֵיד החד־פעמי

הנחתי רגל איפה שעמדה הרוח

להוציא חלום לאור

וזרח השמש

תמציות רישום

טעמו המר של הזיכרון

גם זו קריאה באודיסאה

צָפוּן בָּרֵךְ | "באיזה אופן יכול ספר להיות אינסופי"

מלחמת הגרילה של סמי ברדוגו נגד רפובליקת הספרים העבריים

מזרח תיכון חדש?

ילד עם אבא

כולנו יצאנו משולי האדרת של גוגול

כשהפחד למות הוא הפחד לחיות

לֹא נַחְתִּים שָׁעוֹן כִּי אֵין שָׁעוֹת

דבר המערכת – מעלה 2

“התכירני אבא?״ על מקומו של הרומן צל ידו ביצירת חיים באר

מעבר לסטיגמה

על קרקע המציאות גדלות הבדיות הכי טובות

חוה האחת בקינתה אל האהוב החצוי

איך לכתוב על הפוליטי?

"הענקתי לך את עצמותי / כדי לפסל מהן פסליך"

אמנות אחת

טרמפיסט בגלקסיה בלי מדריך

מה מצאתי בכיס

המסע אל השינה

לראות את הדברים באינסופיותם

מוסקוביאדה – רוחות הרפאים של ההיסטוריה או הביוב של השאול

האימה שבאימהוּת – שאי אפשר דבר לומר עליה

דבר המערכת – מעלה 7

בִּמקום בַּמולדת אוחזת אני בגלגולֵי עולם

טלטול הפעמון

על העיוורון

אמילי של זנדבנק

"הַיָּרֵחַ מְלַמֵּד תַּנָ"ךְ" – מסה על שירת זלדה

הסבון בכה מאוד

מינימום כסף, מקסימום אגו – הטיפים הפואטיים של דוד אבידן

האם חוסר אמינות הוא deal-breaker?

עוד סיפור אחד

"אֵיפֹה הַצַּדִּיק שֶׁיַּחֲזִיק אֶת הָאָרֶץ"

שבריריות החלום

על היפה והנכון

דבר המערכת – מעלה 3

תיאטרון הבובות של הנפש

אנטי־מחיקון: על שירי המחיקה של אלכס בן־ארי ב"מים מים"

צָפוּן בָּרֵךְ | דמעה נופלת על מכתב לא מוחקים

גם המשיח קונה ליפסטיק לאימא שלו?

מה שוות המילים אם אי אפשר לשלוט בהן?

אסתטיקה של פצע

דילטנטיות שלא בעיתה

איך הפסקתי לצקצק והתחלתי לאהוב: על ביקורת ספרים בטיקטוק

כמה מילים אחרי הלוויה של מאיר ויזלטיר

שיעור בהגנה עצמית